Bokföra Inköp av varor som faktureras till kund med vinstpåslag

3
Om jag köper in varor som jag använder när jag utför ett jobb t.e.x ett lysrör. Jag fakturerar den kostnaden och lägger på några kronor på kostnaden av lysröret.
Hur ska jag bokföra detta?

Mina fakturor bokförs automatisk från mitt faktureringsprogram, men jag fastnade lite nu i hur jag ska bokföra inköp av varor som jag använt vid utfört jobb.
1472
246
Det behöver inte finnas nån koppling mellan vad eller till vem du har sålt lysrören, och dina inköp av dom. Allt material du köper in som sen säljs vidare till kunderna bokför du på 4010. Sen när året/månaden är slut, så ser du hur mycket material du köpt in under den perioden, och kan jämföra med det du fakturerat för material, så du ser att du tjänar lite på det. ( material som köpts in och ännu inte sålts, blir ju då lager ) Det förutsätter ju då förstås att ditt faktureringsprogram delar upp bokföringen på både tjänsteinkomst och materialinkomst. Ovanstående är alltså vad som krävs av bokföringen. Sen kan du ju alltid utveckla ditt bokförande till att gälla enskilda projekt, men då blir det lite mer invecklat och är alltså bara till för din egen del. Och kanske inget man gör på ett jobb för 5000.. men får du in ett jobb för 50 000 eller 200 000, så kan det ju vara intressant att analysera det ordentligt.
3
Ok, jag tror jag förstå vad du menar. Jag är rätt grön på bokföring, så jag tänker att jag ska vara nogrann och förklara hur jag tänker. :) Billogram som jag använder för fakturering, bokför hela fakturabeloppet som kundfodran och sedan in på bankkonto. Så jag får ju tyvärr inte uppdelat i tjänsteinkomst och materialinkomst. Men jag bokför korrekt då, när jag slår in lysrör på 4010? Förutom att jag inte få insikt i om hur mycket jag får i vinst på materialpåslag? Jag har inget lager utan behöver jag köpa en produkt för att fixa uppgiften så köper jag just då och sedan fakturerar för utfört arbete och för produkten. Tack!
1472
246
Ja, jag tror nog du har fattat rätt :). Många tror just att det måste finnas en direkt koppling mellan det du köper in och det du säljer, men det behövs alltså inte ur bokföringslagens synpunkt. All bokföring handlar ju om ärlighet i grunden, och det förutsätts att sånt du bokfört som inköpt material på konto t.ex 4010, är sånt som du sålt vidare i dina jobb. På 40-konton ska du bokföra sånt som är direkta kostnader för jobben du utför, som material, underentreprenörer osv. Hade du kört Taxi så bokför du bensin till bilen där. Men nu kör du ju inte taxi, så därför bokförs t.ex bensin och andra bilkostnader på 50-konton. Administrativa kostnader ligger på 60- och personal på 70-konton. Så när du drar ifrån de direkta kostnaderna på 40-kontona från intäkterna på 30-konton, så får du fram bruttovinsten, alltså hur mycket du tjänar på dina jobb. Det ska då sen täcka in alla andra kostnader i ditt företag. Det är lite synd med dom här automatiseringarna, för dom förenklar, men tar samtidigt bort en del av själva vitsen med bokföringen, dvs att kunna se hur det går. Och att dela upp intäkterna på arbete och material får man nog anse som grundläggande. Tanken är ju att du ska kunna kolla vid årets slut hur mycket material du köpt in, respektive sålt, så du ser att du inte säljer det för billigt. T.ex om du köper in ett paket med 30 lysrör, lägger på 1 krona styck och tjänar 30 spänn på dom, och sen visar det sig att 10 i paketet var trasiga och går aldrig att sälja.
3
Tack snälla, nu känner mig jag klokare :) Glad påsk!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.