Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Hjälp - fel i bokföring

Hjälp - fel i bokföring 27 apr 2014 15:19 #49529

Hej! Varning för lång text!

Jag har FA-skattsedel och driver en väldigt väldigt liten firma vid sidan om min huvudsakliga inkomst. Jag saknar mer eller mindre helt kunskap i företagsekonomi och har därför tagit hjälp av en person som jobbat med ekonomi i massa herrans år och som kunde tänka sig hjälpa mig med bokföring. Vi gjorde 2012 års bokföring (mitt första år) och fick även hjälp detta år. MEN. När jag kollat vad hen hade fyllt i så började jag inse att det kanske inte stämmer. Började även titta på tidigare års bokföring och inser att det är saker som fattas där också. Har därför suttit som en galning i ren panik och försökt förstå mig på hur allt ska hänga ihop. Jag får inga direkta svar från personen som hjälpt mig och deklarationen ska in om en vecka så jag måste vända mig någon annanstans. Så, därför undrar jag om någon vänlig själ kan försöka reda ut detta åt mig:

1. Jag bokför allt manuellt i en kassabok med olika flikar, t.ex intäkter, materialinköp, bank, ingående/utgående moms, egen insättning och egna uttag. Jag har även en pärm där jag sätter alla fakturor i ordning med ett verifikationsnummer. Jag använder mig av kontantmetoden så jag bokför när jag får betalt och betalar. Men sedan har jag läst att man även ska någon form av huvudbokföring? Vad är detta? I och med att jag bokför manuellt antar jag att detta är också något som ska göras manuellt?

2. Mitt första år (2012) betalade jag massa fakturor med privata pengar eftersom jag inte hade dragit in några pengar. Detta skrev jag som "egen insättning" på kreditsidan och som materialinköp på debetsidan. Mina inköp har jag dragit av som förbrukningsmaterial/kostnader eftersom dom understiger ett halvt prisbasbelopp. Är detta rätt?

3. När vi gjorde NE-bilaga skrev hen som hjälpte mig ingenting under fliken "Omsättningstillgångar". Jag undrar dock nu i efterhand om detta verkligen var rätt. Vid årets slut hade jag 544 kr kvar på mitt konto som var resultatet av pengar på banken minus utgifterna. Borde det ha stått 544 kr på B9 Kassa och Bank? Eftersom att dessa pengar även hängde med till nästa år borde väl dessa räknas med till 2013 också? Hittade i en broschyr från Skatteverket att man skulle skriva dessa i parantes (under bank) under nästa års bokföring.

4. 2012 gjorde jag egna insättningar för cirka 13400 kr (betalade fakturor direkt med privata pengar). Däremot gjorde jag bara egna uttag som motsvarade cirka 10.400. Vad gör detta för det egna kapitalet? Hur räknar man egentligen ut det egna kapitalet? Jag har läst tillgånger - skulder = eget kapital. Jag får dock inte ihop detta. Jag hade intäkter för 16.800 kr förra året och utgifter för 18.868 kr och skrev alltså ett minusbelopp på det årets resultat. Men eftersom jag även la ut för mer privata pengar än jag satte tillbaka borde väl även företaget ha en skuld till mig själv? Var i NE-bilagan borde jag ha skrivit det? Ligger den skulden kvar även nu?

5. Eftersom jag misstänker att det var fel att skriva 0 på Kassa Bank och även fel att skriva 0 på Eget kapital (eller?) borde jag väl korrigera förra årets deklaration så att denna stämmer? Men får man verkligen göra det? Resultatet är ju inte fel och momsen är inte fel så är egentligen bara balansräkningen som vi gjort fel på (tror jag)

6. Hen som hjälpte mig med bokföringen sa att eftersom jag fick tillbaka på momsen så blev det mina pengar. Vad jag nu har insett i efterhand är ju att det ska bokföras som eget uttag. Detta uttag skedde ju i samband med att jag fick tillbaka på skatten någon gång i juni 2013. Men problemet är ju att jag fick även tillbaka på skatten privat. Pengarna har alltså aldrig flyttats till min företagskonto (eller rättare sagt, jag har ett konto som jag döpt till företagskonto på mitt privata bankkonto. Eftersom jag har så otroligt liten omsättning har det inte känts värt att lägga pengar på ett företagskonto.) Men, min fråga blir nu alltså. Ska jag bokföra detta uttag som ett eget uttag och sätta det som sista verifikation med datum när det blev ett uttag eller hur gör man? Vanligvis bokför jag ju i ordning som betalningen sker, men eftersom jag missat detta blir det ju fel? Och om jag nu gör det som en verifikation, hur skriver jag då detta? Blir det Eget uttag (debet) och bank (kredit) så stämmer ju inte summan på "företagskontot" eftersom jag aldrig fick in pengarna där. Hur löser jag detta?

7. Jag vet att man inte får ändra i bokföringen efterhand, men skulle det vara helt dumt att be någon som kan titta igenom det och i så fall skriva på ett nytt kassablad så att det blir helt rätt?

8. Jag har även läst att man kan kvitta tidigare års förlust mot sin vanlig inkomst. Hur gör man detta?

Känns himla olustigt att behöva ställa massa dumma frågor såhär på ett forum. Om det nu blev fel förra året vill jag inte att det ska bli fel detta år.

Om någon av er orkar svara på min frågor skulle jag bli sjukt tacksam.

/ S

Re: Hjälp - fel i bokföring 27 apr 2014 20:41 #49530

Hej S.

Jag ska börja med att lugna dig och säga att det jag läser i din text ser ganska rätt ut. Men samtidigt tycker jag det är oroande när företagare är (ursäkta uttrycket) - dumsnåla när det kommer till redovisningen. Visst kan det kännas ungefär lika roligt som att gå till tandläkaren, men det är ändå du som är ansvarig att allt är rätt. Eventuella skattetillägg eller bokföringsbrott hamnar i ditt knä, ingen annans (även om man inte vill prata om sådana otrevligheter).

Tillbaka till dina frågor:

1. Om du har köpt en kassabok i en bokhandel så kan man nog förutsätta att den är ok. Jag har inte själv sett en med flikar, utan det brukar vara kolumner för olika konton. I grundbokföringen bokför du händelser kronologiskt. Tex en försäljning 3e februari går på konto kassa, moms och försäljning. Huvudbokföringen är en samling av händelser för varje konto. I kassaboken är då huvudbokföring när man tittar på en kolumn (tex kassa) i taget. Det blir nog en flik i ditt fall. Grundbokföringen är när man tittar rad för rad, och huvudbokföring när man tittar kolumn för kolumn. Det är också ett sätt att uttrycka det.

Kassaböcker är normalt uppbyggda så att grund- och huvudbokföring görs samtidigt i ett moment (precis som vid användning av program).

2. Som jag förstår det har du inget som ska bokas som inventarier på balansräkningen. Ser ok ut.

3. När du har en enskild firma är den nära knuten till din privata ekonomi. Ibland har man inget separat bankkonto för firman (även om det är att föredra). Då bokför man istället allt som egen insättning/uttag. Det är inte helt fel att göra så. Kanske har din bokförare trott att det var ditt privata konto (alltså inte ett konto avsatt till firmans medel, vilket inte måste vara just ett företagskonto).

Man kan göra så här utan problem. Det påverkar bara vissa möjligheter till skattemässiga justeringar i deklarationen. Du får mindre tillgångar och samtidigt mindre eget kapital.

Du skulle ju kunna lägga till konto 1930 bank från 2013 eller 2014. Ta upp ingående balansen (saldo 2013-01-01) som en första insättning i bokföringen. Ingen mening att ändra tidigare deklarationer för det (om du inte har nytta av det för ovan nämnda skattemässiga justeringar).

4. Tillgångar är alltid = eget kapital + skulder. Eller tillgångar-skulder=eget kapital.

Eget kapital består av:
egna insättningar
- egna uttag (även till skatten)
+ resultat

Om du hade en skuld 2012 så ska ju den ha följt med i ingående balansen 2013. Sedan beror det vilka förändringar du haft under 2013.

5. Se punkt 3. Du har nog fått 544kr mindre i tillgångar och även 544kr mindre i eget kapital. Men det är ok att redovisa så.

6. Momsen blir eget uttag om den går till ditt privata konto.

Har du bokfört momsen under året så bör du ha beloppet du skulle få tillbaka på ett (eller två) konton för moms i ingående balansen 2013. Det kontot ska du boka bort, dvs kredit. Eget uttag blir då debet. Konto för bank används ju inte om pengarna inte gått in där.

7. Du får inte ändra i bokföringen på så sätt att du tar bort info eller gör nått oläsligt. Du får däremot rätta. När du använder kassabok kan det vara lättast att lägga in det på första lediga rad. Notera vilken rad som rättas. Notera även på den rättade raden att den rättas i rad x.

Ok, jag stannar där så länge. Se om du hänger med i det jag skriver och om jag missat något.

Mvh
Johan
www.bocekonomi.se
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Re: Hjälp - fel i bokföring 27 apr 2014 21:53 #49531

Hej!

Och tack för utförligt svar. Jag håller helt med dig om dumsnålhet, men jag hade ju personen jag vände mig till och hade väl lite väl stor tillit till att den personen skulle berätta allt för mig, men inser nu att jag såklart har ett stort ansvar själv. :OMG

1. Kassaboken är tom när man köper den, så tillsammans med personen har vi skrivit i vad jag kommer ha användning av. Det är bank, intäkter, materialinköp, ing.moms, utg. moms, egen insättning och eget uttag. Inget annat har jag behövt använda hittills. Jag har kollat både förra året och detta och debet och kredit stämmer. Men om jag förstår dig rätt behöver jag alltså inte en huvudbokföring i form av någon systematisk uppställning?

3. Fast jag har ju min kassabok skrivit "egen insättning" på dom fakturor som betalades med privata pengar och när jag sedan fick in pengar från en kund (och skaffade det kontot för företaget) har vi skrivit det på Bank i stället. Alltså 1940 som jag förstått det att det kallas.

4. "Om du hade en skuld 2012 så ska ju den ha följt med i ingående balansen 2013. Sedan beror det vilka förändringar du haft under 2013."

Hur menar du att det ska tas upp? I kassaboken? Även om jag gick minus hade jag ju skjutit in egna insättningar för att täcka kostnader osv.

5. 5. Se punkt 3. Du har nog fått 544kr mindre i tillgångar och även 544kr mindre i eget kapital. Men det är ok att redovisa så.

Ja, det är det här jag inte riktigt får ihop. Om banken sa att jag hade 544 kr vid årets slut och jag hade -2066 kr i förlust (utgifter - intäkter) men samtidigt hade skjutit in 3003 kr mer från egen insättning så får jag verkligen inte ihop vad det egna kapitalet borde vara?

Om jag räknar som du sa:

"Eget kapital består av:

egna insättningar
- egna uttag (även till skatten)
+ resultat"


Får jag det till:
Egna insättningar: + 13 435 kr
Eget uttag: - 10.423 kr
Resultat: - 2068 kr

= 944 kr

Men det stämmer ju inte i så fall med tillgångar som i mitt fall då var pengarna på banken (544 kr). Jag kanske helt rör till det här, men får verkligen inte ihop det.

6. Momsen blir eget uttag om den går till ditt privata konto.

Har du bokfört momsen under året så bör du ha beloppet du skulle få tillbaka på ett (eller två) konton för moms i ingående balansen 2013. Det kontot ska du boka bort, dvs kredit. Eget uttag blir då debet. Konto för bank används ju inte om pengarna inte gått in där.


Momsen har jag bokfört under ingående moms och utgående moms och då haft materialinköp eller intäkter som jag skrivit det mot. Om jag nu gör en ny verifikation där jag skriver momsen under "eget uttag" debet så vet jag inte var kredit ska hamna? Ursäkta mina dumma frågor, försöker verkligen försöka förstå.

Tack för att du tar dig tid.

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 00:43 #49532

Hej igen.

1. Om kassaboken är hemgjord så att säga, kan jag inte uttala mig om den är ok. Du behöver en systematisk uppställning (huvudbokföring), men den brukar inte vara en separat bokföring, utan brukar bestå av att grundbokföringen är ordnad så att den samtidigt utgör huvudbokföring.

Svårt att förklara i ord. Men om du skriver in varje händelse på en ny rad, och varje rad består av en bunt kolumner för respektive konto du använder - så utgör det huvudbokföring.

3. Självklart är det bra om man bokför Bank på ett konto för bank, men jag menar att det inte är ett måste i enskild firma. Bokför du istället alla Bank som egna uttag/insättningar betraktar du bankkontot som ditt privata istället för firmans.

Det är inget brottsligt eller något att oroa sig över. Samt att det (utom i det fall jag nämnde tidigare) inte finns mening i att rätta det bakåt i tiden. Du kan enklast börja bokföra bankkontot på det nya året.

4. När du börjar ett nytt år i kassaboken så måste du i första raden lägga in ingående balanserna. I alla balanskonton (börjar på 1 eller 2) rullar fg års siffror in på nya året. Tex bankkontot nollställs ju inte hos banken för att du startat ett nytt år. Alla skulder och tillgångar är samma 2014-01-01 som de var 2013-12-31 på kvällen.

Resultatkonton (börjar på 3-8) nollställs däremot när du börjar ett nytt år.

5. Har du inga tillgångar eller skulder? De 544kr som bankkontot utgjorde är ju eget uttag nu istället. Då skulle du enligt din uppställning ha 944-544kr, dvs 400kr i eget kapital. Då bör du ha några tillgångar eller skulder, annars är det nått fel. Tex momsskuld är en skuld.

6. Jag vet inte om problemet är ingående balanserna. Det du hade på balanskonton i slutet av 2012 skulle även finnas med i 2013 som ingående balans.

Redovisade du momsen bara en gång om året 2012? Då la man vanligen momsen under eget kapital. I så fall är det redan bokat som eget uttag och då ska du inte boka något mer när du fick pengarna utbetalda.

Hade du istället konton under tillsång eller skuld (tex 2650, 2640, 2610) så bör de beloppen följt med in i 2013. Då ska du boka mot det/de konton du använt.

Mvh
Johan
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 10:44 #49533

Jag har under åren haft många fall där vi fått rätta hela års bokföring. Göra om alltihop helt enkelt. Det har handlat om miljonbelopp i vissa fall, men ingen har blivit anklagad för bokföringsbrott. Jag tycker nästan det är lite märkligt själv ibland.
Men när det gäller skatteverket och att rätta så är det ju så att om man rättar en uppgift innan dom frågat, så får man inga straff, medan om dom hinner fråga och man rättar sen, då får man skattetillägg.
Jag vet inte om det kan vara lite samma resonemang vad gäller bokföring.

När det gäller manuella kassaböcker så kan det ju vara klokt att lägga nån hundring på att få en kassabok som är anpassad till företagande.

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 10:54 #49534

1. Jag har bifogat en bild med ett exempel från Skatteverkets uppställning för manuell bokföring. Min ser inte ut exakt så i exakt samma ordning, men ungefär.


Attachment Skrmavbild2014-04-28kl.10.38.57.png not found




3. Men om jag förra året haft separata kolumner för bank och separata för egen insättning och eget uttag och haft 544 kr i banken vid årets slut, blir det inte fel att registrera ett eget uttag på 2013 då? Det har ju inte skett något eget uttag rent överföringsmässigt, så om Skatteverket vill ha kontoutdrag så kommer det ju inte finnas något för det uttaget? Pengarna fanns ju kvar på mitt "bank"-konto, inte på mitt privata.

5. Nej, det är där jag insett att det måste blivit fel. Men vet inte hur jag ska ordna upp det. Eftersom att varor blev förbrukningsvaror och de enda då som tillgång egentligen var 544 kr på banken så får jag inte ihop det. Jag hade ju moms jag fick tillbaka, men skulle det kan registerats som en tillgång? Men det stämmer inte i alla fall, har du någon aning om var det kan ha gått fel? Mitt exempel ser ut ungefär som Skatteverkets där debet och kredit är lika, men ändå går inte eget kapital ihop. Och då blir det ju svårt att beräkna eget kapital nu till detta året?

6. Hade du istället konton under tillsång eller skuld (tex 2650, 2640, 2610) så bör de beloppen följt med in i 2013. Då ska du boka mot det/de konton du använt.

Kan du ge mig ett exempel på hur det skulle kunna se ut i kassaboken för år 2013? Alltså hur jag balanserar det egna uttaget av moms mot de konton jag använt?

Väldigt snällt att du tar tid att svara på detta!

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 12:31 #49535

1. Om din ser ut ungefär så är den ok. Om du ser kolumnerna för tex kassa (nu är det två kolumner istället för en som jag skrev), så utgör de tillsammans en systematisk uppställning av konto för kassa, dvs huvudbokföring. Hoppas vi kan släppa den punkten nu. Om du fortfarande är osäker skulle jag rekommendera dig att ta med din kassabok till närmsta redovisningskonsult eller revisor och fråga.

3. Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar längre. Juridiskt, bokföringsmässigt och skattemässigt är detta ok. Vad mer behövs? Kanske det inte är helt enligt bokföringens ABC grundkurs. Om du tycker det ser störande ut för egen del så kan du ju ändra.

5. Nej, jag skulle nog behöva titta på bokföringen för att se vad som gått fel. Har man skrivit rätt siffror så låter det mer som en slump att 544kr och 944kr verkar höra ihop.

6. Vid utgången av år 2012 summerar du varje konto. Tex om du använt konto 2650 för moms, och får en summa på 2000kr (debet/fordran). I början av 2013 lägger du in första raden IB 2000kr på det kontot. Sedan fortsätter du som vanligt när det kommer transaktioner.

Om sedan de 2000kr du hade i momsfordran betalas ut till ditt privata konto bokförs det:
Kredit 2650, 2000kr
Debet 2018? eget uttag, 2000kr.

Mvh
Johan
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 13:45 #49536

1. Bra, då släpper jag den biten, verkar ju vara rätt.

2. Ja, så länge det inte är fel bokföringsmässigt, skattemässigt eller juridiskt så är jag nöjd.

3. Jag bifogar en bild ikväll på kassaboken så kanske du kan se var det gått fel.

6. Då är jag helt med på noterna.

Så fort jag fått ordning på detta kan jag ju försöka få i ordning på allt från 2013 så det blir helt rätt inför deklarationen. Har fortfarande inte fått svar från ekonomen som hjälpt mig så ja, dina råd är väldigt uppskattade.

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 14:12 #49537

Flashplayer wrote:

3. När vi gjorde NE-bilaga skrev hen som hjälpte mig ingenting under fliken "Omsättningstillgångar". Jag undrar dock nu i efterhand om detta verkligen var rätt. Vid årets slut hade jag 544 kr kvar på mitt konto som var resultatet av pengar på banken minus utgifterna. Borde det ha stått 544 kr på B9 Kassa och Bank? Eftersom att dessa pengar även hängde med till nästa år borde väl dessa räknas med till 2013 också? Hittade i en broschyr från Skatteverket att man skulle skriva dessa i parantes (under bank) under nästa års bokföring. / S

Man ska klart avskilja vad som tillhör dig och vad som tillhör företaget. Om du har ett privatkonto som du använder för firmans räkning så är det ändå ditt privatkonto och ska inte räknas som att det tillhör företaget. Det är alltså helt rätt att sätta saldot på banken till 0 kr eftersom företaget inte har något bankkonto.
Flashplayer wrote:

4. 2012 gjorde jag egna insättningar för cirka 13400 kr (betalade fakturor direkt med privata pengar). Däremot gjorde jag bara egna uttag som motsvarade cirka 10.400. Vad gör detta för det egna kapitalet? Hur räknar man egentligen ut det egna kapitalet? Jag har läst tillgånger - skulder = eget kapital. Jag får dock inte ihop detta. Jag hade intäkter för 16.800 kr förra året och utgifter för 18.868 kr och skrev alltså ett minusbelopp på det årets resultat. Men eftersom jag även la ut för mer privata pengar än jag satte tillbaka borde väl även företaget ha en skuld till mig själv? Var i NE-bilagan borde jag ha skrivit det? Ligger den skulden kvar även nu? / S

Intäkter - kostnader blir ju mycket riktigt -2068 men sedan hänger jag inte med i ditt resonemang om privata uttag och insättningar. Om su som du säger är att du satt in 13.435 och tagit ut 10,423 så stämmer inte det överens med din resultaträkning. Kunderna har betalt in till dig 16800 + 4200 i moms vilket blir 21,000 och du har haft kostnader på 18868 + 4717 i moms vilket blir totalt 23.585.
Du borde alltså när året är slut ha satt in 23585 kr och tagit ur 21.000 vilket blir ett netto på 2585 kr.

Ditt egna kapital är alltså 23585-21000-2068 = -517 kr
Du har fortfarande inga tillgångar så den sidan i balansräkningen är 0 kr
På skuldsidan har du ett eget kapital som är -517 kr (dvs du är skyldig ditt företag 517 kr) och en momsskuld på 517. De två beloppen tar ut varandra så summa skulder blir också 0.

Det är skillnad på momsen för 2012 som var en del av din självdeklaration och slutskatt mot i år då du redovisar momsen på en momsdeklaration och får eller betalar momsen som en separat post.

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 15:12 #49538

Intäkter - kostnader blir ju mycket riktigt -2068 men sedan hänger jag inte med i ditt resonemang om privata uttag och insättningar. Om su som du säger är att du satt in 13.435 och tagit ut 10,423 så stämmer inte det överens med din resultaträkning. Kunderna har betalt in till dig 16800 + 4200 i moms vilket blir 21,000 och du har haft kostnader på 18868 + 4717 i moms vilket blir totalt 23.585.
Du borde alltså när året är slut ha satt in 23585 kr och tagit ur 21.000 vilket blir ett netto på 2585 kr.

Ditt egna kapital är alltså 23585-21000-2068 = -517 kr
Du har fortfarande inga tillgångar så den sidan i balansräkningen är 0 kr
På skuldsidan har du ett eget kapital som är -517 kr (dvs du är skyldig ditt företag 517 kr) och en momsskuld på 517. De två beloppen tar ut varandra så summa skulder blir också 0.

Det är skillnad på momsen för 2012 som var en del av din självdeklaration och slutskatt mot i år då du redovisar momsen på en momsdeklaration och får eller betalar momsen som en separat post.


Åh, jag tror jag får ihop det nu! :bravo

Alla kostnader jag bokfört hade inte ingående moms eftersom det t.ex var webbhotell köpt från USA. Det har då hamnat som en kostnad och som egen insättning och ingen moms.

Summan för blir 23412 (och inte 23585) -21000-2068 = -344 kr. 344 kr var även summan för min ingående momsen. Så om jag förstår dig rätt tar det alltså ut varandra?

Man ska klart avskilja vad som tillhör dig och vad som tillhör företaget. Om du har ett privatkonto som du använder för firmans räkning så är det ändå ditt privatkonto och ska inte räknas som att det tillhör företaget. Det är alltså helt rätt att sätta saldot på banken till 0 kr eftersom företaget inte har något bankkonto

Aha, det måste alltså rent fysiskt eller vad man ska säga vara ett bankkonto med koppling till t.ex ett företagskort för att man ska kunna skriva det mot "bank"? Allt annat blir egen insättning/eget uttag?

Re: Hjälp - fel i bokföring 28 apr 2014 18:55 #49539

1. För att försöka förstå lite mer. Där jag i bokföringen skrev "bank" med pengar in och pengar ut borde egentligen ha hamnat under egna uttag och egna insättningar? Då borde precis som du säger, 21.000 kr ha hamnat under eget uttag och 23.412 borde ha hamnat under egna insättningar. Då stämmer bokföringen i så fall med 0 i kapital, 0 i tillgångar och 0 i skulder? Om detta är fallet, kan jag "boka" om posterna från "bank" till "egna insättningar" eller har det ingen betydelse? Eftersom jag inte har någon bank så kanske det inte spelar någon roll?

2. Min följdfråga då som egentligen är det jag vill få ordning på innan 5 maj. Detta år (eller ja, 2013) har jag haft intäkter för 4000 kr + moms (1000 kr i moms) och utgifter för 3319 kr + moms (748 kr). Jag har bockat av detta mot "banken" men det borde alltså vara egna uttag och egna insättningar. Alltså blir B9 "Kassa bank" även 0 detta år? Hur blir det på skuld och eget kapital?

4000 kr intäkter - 3319 kr i utgifter ger 681 kr i vinst. Ska detta beskattas? Läste någonstans att vinst under 1000 kr inte beskattas, stämmer det?

3. Har haft väldigt lite inkomster 2013, men räknar med att få några fler kunder under 2014. Eftersom jag inte helt förstår detta med bokföring (som ni märkt) så undrar jag om ni har några rekommendationer till var man kan vända sig? Vill inte slita av mig håret såhär inför varje deklaration. :o

Välj kommun från listan