Jag har FA-skattsedel och driver en väldigt väldigt liten firma vid sidan om min huvudsakliga inkomst. Jag saknar mer eller mindre helt kunskap i företagsekonomi och har därför tagit hjälp av en person som jobbat med ekonomi i massa herrans år och som kunde tänka sig hjälpa mig med bokföring. Vi gjorde 2012 års bokföring (mitt första år) och fick även hjälp detta år. MEN. När jag kollat vad hen hade fyllt i så började jag inse att det kanske inte stämmer. Började även titta på tidigare års bokföring och inser att det är saker som fattas där också. Har därför suttit som en galning i ren panik och försökt förstå mig på hur allt ska hänga ihop. Jag får inga direkta svar från personen som hjälpt mig och deklarationen ska in om en vecka så jag måste vända mig någon annanstans. Så, därför undrar jag om någon vänlig själ kan försöka reda ut detta åt mig:
1. Jag bokför allt manuellt i en kassabok med olika flikar, t.ex intäkter, materialinköp, bank, ingående/utgående moms, egen insättning och egna uttag. Jag har även en pärm där jag sätter alla fakturor i ordning med ett verifikationsnummer. Jag använder mig av kontantmetoden så jag bokför när jag får betalt och betalar. Men sedan har jag läst att man även ska någon form av huvudbokföring? Vad är detta? I och med att jag bokför manuellt antar jag att detta är också något som ska göras manuellt?
2. Mitt första år (2012) betalade jag massa fakturor med privata pengar eftersom jag inte hade dragit in några pengar. Detta skrev jag som "egen insättning" på kreditsidan och som materialinköp på debetsidan. Mina inköp har jag dragit av som förbrukningsmaterial/kostnader eftersom dom understiger ett halvt prisbasbelopp. Är detta rätt?
3. När vi gjorde NE-bilaga skrev hen som hjälpte mig ingenting under fliken "Omsättningstillgångar". Jag undrar dock nu i efterhand om detta verkligen var rätt. Vid årets slut hade jag 544 kr kvar på mitt konto som var resultatet av pengar på banken minus utgifterna. Borde det ha stått 544 kr på B9 Kassa och Bank? Eftersom att dessa pengar även hängde med till nästa år borde väl dessa räknas med till 2013 också? Hittade i en broschyr från Skatteverket att man skulle skriva dessa i parantes (under bank) under nästa års bokföring.
4. 2012 gjorde jag egna insättningar för cirka 13400 kr (betalade fakturor direkt med privata pengar). Däremot gjorde jag bara egna uttag som motsvarade cirka 10.400. Vad gör detta för det egna kapitalet? Hur räknar man egentligen ut det egna kapitalet? Jag har läst tillgånger - skulder = eget kapital. Jag får dock inte ihop detta. Jag hade intäkter för 16.800 kr förra året och utgifter för 18.868 kr och skrev alltså ett minusbelopp på det årets resultat. Men eftersom jag även la ut för mer privata pengar än jag satte tillbaka borde väl även företaget ha en skuld till mig själv? Var i NE-bilagan borde jag ha skrivit det? Ligger den skulden kvar även nu?
5. Eftersom jag misstänker att det var fel att skriva 0 på Kassa Bank och även fel att skriva 0 på Eget kapital (eller?) borde jag väl korrigera förra årets deklaration så att denna stämmer? Men får man verkligen göra det? Resultatet är ju inte fel och momsen är inte fel så är egentligen bara balansräkningen som vi gjort fel på (tror jag)
6. Hen som hjälpte mig med bokföringen sa att eftersom jag fick tillbaka på momsen så blev det mina pengar. Vad jag nu har insett i efterhand är ju att det ska bokföras som eget uttag. Detta uttag skedde ju i samband med att jag fick tillbaka på skatten någon gång i juni 2013. Men problemet är ju att jag fick även tillbaka på skatten privat. Pengarna har alltså aldrig flyttats till min företagskonto (eller rättare sagt, jag har ett konto som jag döpt till företagskonto på mitt privata bankkonto. Eftersom jag har så otroligt liten omsättning har det inte känts värt att lägga pengar på ett företagskonto.) Men, min fråga blir nu alltså. Ska jag bokföra detta uttag som ett eget uttag och sätta det som sista verifikation med datum när det blev ett uttag eller hur gör man? Vanligvis bokför jag ju i ordning som betalningen sker, men eftersom jag missat detta blir det ju fel? Och om jag nu gör det som en verifikation, hur skriver jag då detta? Blir det Eget uttag (debet) och bank (kredit) så stämmer ju inte summan på "företagskontot" eftersom jag aldrig fick in pengarna där. Hur löser jag detta?
7. Jag vet att man inte får ändra i bokföringen efterhand, men skulle det vara helt dumt att be någon som kan titta igenom det och i så fall skriva på ett nytt kassablad så att det blir helt rätt?
8. Jag har även läst att man kan kvitta tidigare års förlust mot sin vanlig inkomst. Hur gör man detta?
Känns himla olustigt att behöva ställa massa dumma frågor såhär på ett forum. Om det nu blev fel förra året vill jag inte att det ska bli fel detta år.
Om någon av er orkar svara på min frågor skulle jag bli sjukt tacksam.
/ S