Redovisning av olika inköp utan kvitto, hur?

13
1
Hej!

Jag är i planeringstadiet av uppstart av Enskild firma.

Jag kommer designa(vissa kommer köpas färdiga andra tillverkas av mig) och sälja olika smycken och accessoarer, detta är en bisyssla/hobby men kan med lite tur och arbete inbringa lite extra klirr 🙂

I alla fall, materialet jag kommer att använda till första omgången smycken finns redan till stor del då jag gjort loppisfynd för flera år sedan som får sitt syfte redan nu. Sen kommer det tillkomma lite delar som måste inköpas.

Till saken, dessa olika loppisfynd finns inga kvitton på, värdet är även tveksamt då det såldes som låda men hälften slängdes för det var dåligt. Hur bokför jag detta/dessa på rätt sätt?

Även när det görs inköp från asien, både dom som går igenom tullen utan att"fastna" samt dom där man tvingas betala moms/tull när man hämtar ut godset.

Kan tillägga att det jag ska köpa i asien kommer vara i 100-tal men bara kosta några få dollar(det e typ små länkdelar och lås mm till halsband/armband) kostar några få ören styck.

Som sagt, all ekonomisk/bokförings/redovisningshjälp jag kan få uppsakttas väldans 🙂 Vet inte om jag beskrivit problemet tillräckligt för er men hoppas det

Tack så mycket på förhand

/Uffe
1470
246
När det gäller prylarna du sätter in själv så kan det väl inte hjälpas att det saknas kvitton. Gör en liten lista och värdera det rimligt, och sen bokför du det som en egen insättning i samband med att du drar igång. Men ta inte till några fantasisummor, utan var hellre lite försiktig med värdet. Importinköpen ska ju också ha en faktura från leverantören. Här slarvas det friskt och du måste hitta ett system så du kan få fram vettiga underlag. Handeln ökar åt alla håll, och jag är helt övertygad om att skatteverket så småningom börjar intressera sig för det här, och då duger det inte med ett utdrag från Paypal som visar att du skickat 100 dollar till Mr Xiang i Kina. För ofta är det så underlagen ser ut.. en skickad summa, en hotmailadress och lite sifferkombinationer.. :)
13
1
Tack för svaret! Finns det någon bra guide för att räkna ut den faktiska kostnaden per pryl man köper från Asien, möjligen kan det vara intressant att importera mer därifrån men jag behöver räkna ut den faktiska kostnaden för att inte räkna bort mig ( man vill ju tjäna pengar 8) ) Om vi tar ett exempel. Jag importerar en vara som i inköp kostar USD 1, för enkelhetens skull omvandlat till 8kr. Jag köper 1000 enheter, frakten kostar USD 100 Är det enligt nedan man räknar? 8kr x 1000st = 8000kr frakt 800kr Totalt 8800 Tullavgift: 5% 8800x5% =9240 Moms: 9240 x 25% = 11550 Pris per styck införtullat och klart: 11,55kr Varan ska säljas till Slutkund som betalar moms, antar att jag kan kvitta mot momsen vid införseln? Sorry om det är dumma frågor :) Vill lära mig och samtidigt göra rätt för mig. Jag är ingen höjdare på företagsekonomi, finns det någon bra bok eller guide som förklarar ekonomin i enskild firma? Även något liknande angående import/export Tack återigen //Uffe

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.