Rådgivning!

4
Hej
Jag är musiker och använder mitt företag för att kunna fakturera främst, samt inköp av material.
Jag har fått hem ett brev från skatteverket där de utför en kontroll av dokumentation. Dvs Kopior på numrerade verifikationer, verifikationslista, huvudbok och balans-/resultatrapport.
Är väldigt ny med allt detta, startade mitt företag i början av året här och behöver lite hjälp hur jag ska gå till väga för att bokföra 😛.

Tycker det är svårt att förstå hur vilket konto som ska användas till vilken verifikation etc.

Jag har ännu inte haft så många händelser i företaget, då jag inte haft så mycket gig/jobb på senaste tiden.
Så det som egentligen har hänt är:

"
2014-06-19
Sätter in 400 kr från privat bankkonto till företagsbankkonto
Betalar halvårsavgift för företagsbanktjänster -373

Företagsbankkontonts saldo = 27 kr

2014-09-25
Pengar sätts in för faktura 3500 kr

Företagsbankkontonts saldo = 3527 kr

2014-10-30
Pengar sätts över från privat bankkonto till företagsbankkonto för inköp av MACdator till företaget 11500 kr

Företagsbankkontonts saldo =15 027 kr

2014-10-31
Macdator till företaget betalas -14 647 kr

Företagsbankkontots saldo = 380 kr
"

Det jag undrar över är vad jag behöver/ska bokföra? Behöver jag bokföra när jag sätter över pengar från mitt privata bankkonto till företagets bankkonto? När jag ska kontera tex halvårsavgfiten till banken, vilket konto ska jag då använda?
Jag har försökt läsa på många sidor hur man skall göra, men har inte hittat någon tillräckligt grundlig förklaring!
Förstår inte riktigt varför/om man måste se till att kontona nollas innan verifikationen är klar!:huh:

Hjälp!
4
Försöker använda programmet Adaro bokföring, kan tilläggas!
2360
37
Du behöver inte krångla till det så mycket i början. In och ut moms in och ut kostnader kontra intäkter resultatet blir vinst eller förlust. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Som musiker är det vissa uppdrag det inte är moms på, bl.skolor utan redovisas som konstnärlig verksamhet. Mitt råd ang. bokföring gällde enskild firma. AB är lite dyrare och krångligare samt gör att man inte helt fritt kan disponera intäkterna utan att ta ut lön. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
91
8
Vänligen posta svaren i tråden. Forumet bygger på att vi hjälps åt med svar som alla kan ta del av. Det finns fler som har nytta av det.
1009
206
Hej, Om du inte känner att du kan bokföring så finns det redovisningskonsulter att vända sig till för hjälp. Kolla efter någon nära där du bor eller jobbar. Du ska bokföra alla affärshändelser. Överföringar, inköp och försäljning är exempel på affärshändelser. Beroende på om du valt kontant - eller fakturametod kommer datum på verifikatet ibland skilja sig åt. Men tex en överföring ska bokföras på det datum överföringen är gjord. Pratar vi istället när du fysiskt ska knappa in verifikatet i ditt bokföringsprogram så beror det på vald företagsform, omsättning, hur många affärshändelser och transaktioner du har samt ifall du hanterar kontanter. På frågan om vilket konto du ska använda beror det på hur din kontoplan ser ut (och vilken företagsform du har). En överföring på 400kr från privat konto till företagskonto kan se ut så här; Debet 1930 bank 400kr Kredit 2893 avräkningskonto eller 2018 egen insättning 400kr. Det du skriver att konto ska nolla förstår jag inte. En grundläggande regel i bokföring är att ett verifikat ska balansera. Dvs att debet ska vara lika med kredit (som exemplet ovan). Kanske har du missat en rad när du bokfört? Men prata med en redovisningskonsult så att du får den hjälp du behöver. Eller om du tycker att det är för dyrt kanske du ska fakturera genom ett bolag som egenanställd.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Det har löst sig till slut, nu börjar jag förstå hur allt hänger ihop och fungerar. Tack för alla tips, hjälp och råd!!:)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.