Avdrag för föregående års förlust

Emanuel
Hej!
Jag startade min enskilda firma förra året. Jag sonderade marknaden och gjorde en hel del tester. Sammanlagt investerade jag ungefär 50 000 utan att egentligen få några intäkter alls. Min fråga är om jag kan periodisera den förlusten till i år. För mig låter det självklart att investeringar/kostnader kan ligga ett år medan vinster kommer senare. Hur fungerar det för en enskild firma?

Jag fick ett brev i torsdag om att Skatteverket ville att jag skulle redovisa min moms för förra året. Inskick om två veckor, någon annan som fått en sådan sen propå?

// Emanuel
1009
206
Lite i sista minuten... men under vissa förutsättningar kan man kvitta en förlust i enskild firma mot inkomst av anställning. Annars rullar förlusten på till kommande år och om du då gör vinst minskar den beskattningsbara vinsten med det inrullade underskottet. Momsen ska väl deklareras i februari? Men du har väl bara moms att åretfå enligt ditt cenario. Dock ska man ju ändå redovisa i tid.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Nja, 12 maj gäller väl för momsen om man har årsmoms, enskild firma och inte haft nån EU-handel överhuvudtaget. Jag har en liten bunt med 5-6 st 12-majare...
Emanuel
Tack, jag fick mina blanketter från skatteverket nu. Visste inte ens om de skulle vilja att jag redovisade förra året eller inte. Tänkte sätta mig ner och göra ett bokslut för förra året idag. (Se hur det går, jag har bara gjort det i en kurs för 4 år sedan innan.) Hur menar du att förlusten rullar på till nästkommande år? Jag gör ett bokslut och redovisar en förlust för innevarande år. Sedan tar jag upp det som i resultat räkningen för 2015 sen eller? /E
1468
246
Man får väldigt många svar genom att läsa på NE-blanketten :) Har du ingen liggande, så kan du kolla den på nätet. Då ser man i sista rutan R48 att det står *underskott* och vart på inkomstdeklarationen man ska föra över det, sen står det också att nästa år förs beloppet till ruta R24. Kollar man då R24 så står det *outnyttjat underskott från föregående år*. Så det sker alltså i deklarationen, och är inget man bokför. Gör du deklarationen på nätet så håller skatteverket automatiskt reda på siffrorna, annars är det lätt att glömma ett sånt där underskott. Men sen finns det ett undantag, och det gäller de första 5 åren av en enskild näringsverksamhet då man får dra av en förlust i näringen mot annan inkomst man haft från anställning. Och det görs då i ruta R45 *allmänt avdrag*. Har du alltså inkomst från anställning på 200 000 och gör en förlust på firman på 40 000, så kan du dra det mot inkomsten och får då skatta för 160 000 istället. Men då har man alltså förbrukat underskottet, och inget rullas vidare inom firman framåt. Det här är ett avdrag som infördes för att gynna folk som startar eget, och jag tycker det är jättebra. Finns lite delade meningar om värdet i det, och en del menar att det är bättre att spara underskotten till framtiden inom firman. Och visst finns en poäng i det, men å andra sidan kanske man lägger ner firman efter 3 år. Då har man skänkt bort en massa skatteavdrag. Framtiden vet man sällan så mycket om.
Emanuel
Tack Ingvar, du verkar ha bra koll måste jag säga. Jag förstår inte riktigt varför skatteverket skickade ut mina blanketter först 13 dagar innan de skulle vara inlämnade bara... Nu blir det plötsligt jättestressigt. Håller på att samla in alla kvitton och fakturor. Ska datummärka allt innan jag börjar lägga in något i programmet. Jag befinner mig utomlands så jag har inte sett blanketterna själv. Jag hoppas det går att lösa allt via e-legitimation. Ska se om jag hittar den NE-blanketten du pratar om. Det kommer nog komma fler frågor har jag en känsla av. :) Tack för hjälpen så länge... (Stolt kille som vill klara bokföringen själv.)
Emanuel
Hej, jag har läst på lite nu. Det låter smidigast att göra ett förenklat bokslut och använda kontantmetoden. Kan jag fortfarande överföra förlusten mellan två år om jag gör ett förenklat bokslut? Jag läste något om att man inte kan göra avsättningar i ett förenklat bokslut: "[i]När du upprättar förenklat årsbokslut får du inte göra några avsättningar för framtida åtaganden (exempelvis garantier). Om du vill göra sådana avsättningar måste du upprätta ett traditionellt årsbokslut och tillämpa de regler som gäller för ett sådant. Det som i skatterätten kallas avsättningar till periodiseringsfond, expansions- fond, ersättningsfond och liknande får du däremot göra i det förenklade årsbokslutet."[/i] Men avsättningar kanske är något helt annat? /E
1009
206
Avsättningar är något annat, ja. Du rullar in underskottet i deklarationen på samma sätt som beskrivet innan (eller kvittar mot inkomst av anställning).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.