Bokföring av "Tillgodfaktura".

1
Vårt företag skickar idag ut förskottsfakturor till våra abonnenter baserat på tidigare val. Det material vi skickar ut är skyddsförpackningar som kunderna därefter kan fylla med olika föremål de önskar få hjälp med att rusta upp. Vi baserar fakturan på de vanligaste föremål våra kunder skickar in samt att det vår lägsta kostnad för våra olika tjänster. Detta betyder däremot inte att det är de föremålen kunden de-facto kommer att skicka in vilket de vår välja själva. Kunderna har 6-12 månader på sig att nyttja det material de får hem. Förskottsfakturan ska betalas vid förnyelsen då det är där flera av våra egna kostnader uppstår (material, porto, arbete osv.). Efter 6-12 månader (beroende på kundens egna val) brinner tillgodoinbetalningen inne likt ett presentkort (även om vi kan gör undantag när en kund så önskar, dvs. vi följer inte slaviskt våra egna avtal). Inbetalt belopp har kunden tillgodo och innebär inte att ens att det är ett belopp som kommer att motsvara den slutgiltiga totalsumman för kunden. 90% av våra kunder skickar alltid in samma typ av föremål varför vi tar betalt för detta utan att egentligen veta vad de kommer att skicka in. Det är helt upp till kunden vad de vill skicka in. Dvs. kunden kan båda skicka in föremål som är billigare att restaurerar eller dyrare. De kan även lägga till fraktförsäkring vilket vi först vet när de skickat in. Momssatsen på våra tjänster är 25%. Vi säljer även böcker som den tillgodoinbetalning kunden redan gjort kan användas till om de vill (6% i moms på böcker).

I dagsläget redovisas den utgående momsen när kunden betalar (inte när vi skickar fakturan). Detta har jag förstått är "rätt" för en normal förskottsfaktura men då är underliggande tjänst väl definierad vilket den inte är i vårt fall. Jämför man denna förskottsfaktura med ett tillgodokvitto eller ett presentkort så blir jag däremot tveksam till om vi verkligen gör rätt. Vi kanske inte borde redovisa någon utgående moms alls förrän kunden nyttjat tjänsten varvid vi vet vad den faktiska tjänsten eller produktens pris verkligen är. Vi vet ju inte ens om den utgående momsen blir 25% eller 6% då beloppet även kan nyttjas till produktköp av ex. en bok.

Om vi nu inte borde redovisat den utgående momsen vid betalning utan när tjänsten (25% moms) nyttjas eller tillgodot används för att ex. köpa en bok (6% moms) blir nästa fråga vad som sker om kunden bara betalar men aldrig nyttjar tjänsten vilket händer ofta, dvs. de glömmer bort eller råkar kasta det material de fått hem och betalt för! Efter 6-12 månader är tillgodot förbrukat likt ett presentkort med ett sista datum. Ska detta då bokföras som en momsfri särintäkt varvid vi behåller den utgående momsen och i dessa fall aldrig betalar den till SKM om någon tjänst aldrig nyttjas eller någon produkt aldrig köps varpå inbetalt tillgod förfaller.

Som jag ser det betalar vi nu 25% moms på 100% av tillgodobeloppen utan att varken veta om det används till att köpa en bok, tjänst eller aldrig någonsin kommer leda till att kunden (både företag och privatperson) kommer att nyttja tjänsten.

Har jaga information i 10 -tals timmar utan resultat så tar tacksamt emot hjälp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.