Fel i reskontra, gör det något och hur ser jag det (i Fortnox)?

18
1
Hej,

Jag använder Fortnox och jag har ändrat en redan bokförd och slutbetald leverantörsfaktura genom att manuellt ändra det kopplade verifikaten (både fakturan och betalningen) från ett konto till ett annat. Detta gör att bokföringen ser korrekt ut och kontobalansen stämmer. Men när jag gjorde detta i Fortnox står det att reskontran inte kommer att uppdateras med en tillhörande fråga om jag ville fortsätta. Jag fortsatte alltså ändå och nu ser all bokföring korrekt ut men om jag tittar på leverantörsfakturan i Fortnox så står det fortfarande fel konto.

Jag frågade Fortnox support om detta och de bekräftar att detta är OK även om det bästa hade varit att kreditera fakturan och lägga upp en ny med korrekt konto direkt. Hur som helst informerar de mig också att reskontrat inte uppdateras.

Jag har försökt ta ut reskontra-rapporter ur Fortnox men hur jag än vrider och vänder på inställningar och rapporter så ser jag inte de felaktiga kontonumren och inget annat ser fel ut heller. Allt ser helt korrekt och balanserat ut.

Så, min fråga är alltså: vad gör det att reskontrat inte uppdateras? Behöver jag bry/oroa mig? Jag ska såklart undvika göra så här framöver men här och nu antar jag att jag kan "glömma" detta och fortsätta med en korrekt och fin bokföring?

Tack på förhand.
1009
206
Hej, Om du tänker reskontra som ett försystem till bokföringen och att bokföringen ändras men inte försystemet. Du får alltså en korrekt bokföring men om du går in i reskontran så får du fel konto. Det viktigaste är att bokföringen är rätt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.