Upplupen kostnad - hur redovisa

1
Jag ska göra ett bokslut för en förening och har en summa på 5500kr i upplupna kostnader (2900) som följt med från 2015, Hur ska jag redovisa detta 2016.

Det är en dator som köpts 2015 och lagts in som upplupen kostnad (2900) som i bokföringen följet med, 2016 betalades 5500 kr till den som lagt ut pengar.

Jag måste få både Konto 2900 och 1930 att minska med 5500 för att allt ska stämma...eller tänker jag fel?

Hjälp...
1470
246
Om det är rätt bokfört så ska det ju vara en negativ summa på konto 2900, dvs -5500. För att då fylla upp det kontot till noll, så får du ju ta summan från 1930, som då alltså minskar med 5500. Konto 2900 kan du se som ett mellankonto. När grejen köptes så togs ju inte pengarna ut direkt från företagskontot, och då lägger man det på ett annat konto så länge, tills dom verkligen betalas.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.