Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Kontering vid vidarefakturering

Kontering vid vidarefakturering 09 feb 2017 10:16 #54384

Jag har redan ställt denna fråga i en annan tråd men då jag ej fått svar och det börjar brinna i knutarna att få detta rätt så ställer jag en ny fråga här.

Jag har två företag varav det ena är nystartat och ej kreditvärdigt. Företag 1 har då tagit leasing på arbetsmaskiner som vidarefaktureras till företag 2.
I början tänkte jag mig inte för utan bokade det på 50xx men eftersom jag skulle vidarefakturera dessa så började jag använda 4110 istället som jag döpt till "vidarefaktureras företag 2"
D 4110
D 2641
K 2440

När jag sedan fakturerar
D 1510
K 3109 döpt till vidarefakturerat företag 2
K 2611

Blir detta rätt då?

Kontering vid vidarefakturering 18 apr 2017 22:45 #54777

Egentligen rör det sig ju om två skilda transaktioner, först får bolaget en kostnad, och därefter får det en intäkt(från ditt andra bolag). Jag förstår dock inte varför du använder 4110, 5212 känns mer lämpligt då det fortfarande är företag 1 som leasar, och sedan i sin tur fakturerar företag 2.

Kontering vid vidarefakturering 28 apr 2017 23:32 #54807

Hej!

Jag tycker det upplägget du har ser rätt ut. Det som händer i företag 1 är att du får en intäkt och en kostnad på samma summa, vilket då inte har någon effekt på resultatet. Det samma gäller momsen. I företag 2 bokför du sen fakturan från företag 1 på leasingkostnad och ingående moms.

För att svara på enklareredovisning.se fundering: Anledningen till varför ett specifikt konto för vidarefakturering är att föredra, är för att det underlättar väldigt mycket när avstämning ska göras. Du ser då snabbt om det har missats att vidarefaktureras något. Denna kontroll försvinner till stor del om du blandar med eventuella leasingkostnader som inte är avsedda att vidarefakturera.

Välj kommun från listan