Avsluta året

134
Ja, det gäller att vara ute i god tid alltså.... 🙂



Har nu haft firman igång snart ett år och det känns väldigt bra, även om det verkligen har gått upp och ner. Ett tag var jag helt säker på att lägga ner hela verksamheten, men sen vände det och nu rullar det på som aldrig förr :grin:



Men nu skall första året avslutas. Hur gör jag det i SPCS, och vad är det jag skall tänka på? Tar tacksamt emot alla tankar och tipps. Sen har jag även lite specifika saker som jag behöver hjälp med.





- Avskrivning, 2 st datorer. Hur? När? Vilka konton?



- Avsluta året i SPCS, hur egentligen?



- Tömma några konton mot några andra konton (för mig jag läst något om det..)



- Skriva ut något? För att förenkla deklarationen sedan, eller?



- Hur göra med prelskatten? har endast fått uträknat till Januari 2007, skall jag skicka in en ny preliminärksattdekl för 2007 bara?



Tacksam för svar på det ni orkar svara på. Det är ju ingen panik och jag kan säkert ta reda på allt detta på annat sätt. Men jag detta forum är ju så grymt snabbt och smidigt så jag kan lika gärna lägga en tråd här med, finns ju säkert fler i samma sitts som jag som får hjälp av detta, eller hur ;)



Ha det bra i vintermörkret nu allihop!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
589
1
- Avskrivning. Normalt 20% på anskaffningsvärdet. Normalt K 1229, D 7832. [br] [br]- När du är klar med året 2006 väljer du Arkiv, Företagsunderhåll, Bokföringsår/månad, Skapa nytt år. Då får du med dig utgående balanser till nya året. [br] [br]Om du sedan gör någon ytterligare bokning på gamla året när du redan har börjat bokföra på det nya året (det kan ju hända att man behöver göra någon ombokning, t.ex.), så att utgående balans förändras. Då ska du gå in i nya året. I menyn "Arbeta med" väljer du Ingående balans. Väl där trycker du på knappen "Överför utgående balans från föregående år". Det här går att göra om flera gånger. [br] [br]- "Tömma konton"? Antar att du menar bokföring av vinsten, den sista bokning man gör. Alltså att man bokar årets vinst D 8999, K 2019 (Man vänder på "D" och "K" om det är förlust för året). [br] [br]- Skriva ut: Resultaträkning, balansräkning, huvudbok, verifikationslista. De två förstnämnda ska du definitivt skriva ut, de två sistnämnda är mer för säkerhets skull (dvs skulle det hända något med datorn/backupkopior så har du ändå hela bokföringen utskriven). Eventuellt även kund- och leverantörsreskontror, om du använder det. [br] [br]- Preliminärskatt: Har man tidigare haft preliminärskatt brukar man få ny sån av Skatteverket. Bör ramla in i din postlåda ganska snart. [br] [br]Disclaimer: jag sitter med Administration 2000, möjligen kan valen vara något annorlunda på mindre versioner.
134
Oj, tack för ditt svar Jorgen, det hjälpte massor! [br] [br]Avskrivning hajar jag däremot inte riktigt... [br]- Jag räknar alltså bara ut 20% på båda datorerna (totala summan, eller var och en för sig, ant. var och en för sig?). Sedan den summan K1229, D7832. Så är det klart så? När gör jag detta? 31/12?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
134
[quote="Jorgen"] [br]- "Tömma konton"? Antar att du menar bokföring av vinsten, den sista bokning man gör. Alltså att man bokar årets vinst D 8999, K 2019 (Man vänder på "D" och "K" om det är förlust för året). [br][/quote] [br] [br]Ja, precis det var det jag hört. Det gör man alltså SIST av ALLT. Sen startar man sitt nya år. Det gäller alltså även mig som "bara" har en enskild firma detta?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
589
1
[quote="peffen"]Oj, tack för ditt svar Jorgen, det hjälpte massor! [br] [br]Avskrivning hajar jag däremot inte riktigt... [br]- Jag räknar alltså bara ut 20% på båda datorerna (totala summan, eller var och en för sig, ant. var och en för sig?). Sedan den summan K1229, D7832. Så är det klart så? När gör jag detta? 31/12?[/quote] [br]Var och en för sig, i teorin. I praktiken räknar man oftast samman det som köpts in under samma år. [br] [br]Nu är ju inte det här ett problem för dig som nystartad, men man måste hålla isär åren. Femte året är ju liksom sista året du kan skriva av på tillgången (om du använder 20%), annars skriver du av mer än vad du har köpt den för. Ergo ---> Du måste ha ett anläggninsregister (inte så krångligt som det låter, in med kopior på fakturorna i en pärm bara, varje år under egen flik. Om du sedan sammanställer varje års inköp underlättar det i framtiden). [br] [br]Att bokföra resultatet: Ja, det är något du måste göra även i enskild firma, annars blir inte eget kapital rätt nästa år.
134
Men jag har ju inget på konto 8999, borde jag ha det? Eller menar du att jag hittar vinsten någon annanstans och sedan kör den d8999 k2019? Något oklart...
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
sf
Verifikationer för att göra allt det här kan skapas med automatik i bokförings-, fakturerings- och skatteuträkningsprogrammet [b]***[/b]. (Uppenbar reklam, läs ordningsregler punkt 3 i "Om företagande") [br] [br]Du behöver alltså inte hålla reda på hur mycket som ska avskrivas och vad som ska göras vid årsavslutet eller vilka konton det ska bokföras på... [br] [br][b]***[/b] hämtas från [url]***[/url]
589
1
[quote="peffen"]Men jag har ju inget på konto 8999, borde jag ha det? Eller menar du att jag hittar vinsten någon annanstans och sedan kör den d8999 k2019? Något oklart...[/quote] [br]Nej, du har (förhoppningsvis) inget på konto 8999 innan du bokfört vinsten. [br] [br]Vinsten står, om inte annat, i resultatrapporten (och även i balansrapporten).
27
[quote="peffen"]Ja, det gäller att vara ute i god tid alltså.... :) [br]- Avskrivning, 2 st datorer. Hur? När? Vilka konton? [br][/quote] [br] [br]Om du driver ett företag inom data/IT så har du möjlighet att dra av hela summan för datorerna direkt. [br]Ofta kan datorerna räknas ha en ekonomisk livslängd på mindre än 3 år, och då får du dra av hela kostnaden direkt.
www.startaebutik.se
589
1
[quote="rajonbh"][quote="peffen"]Ja, det gäller att vara ute i god tid alltså.... :) [br]- Avskrivning, 2 st datorer. Hur? När? Vilka konton? [br][/quote] [br] [br]Om du driver ett företag inom data/IT så har du möjlighet att dra av hela summan för datorerna direkt. [br]Ofta kan datorerna räknas ha en ekonomisk livslängd på mindre än 3 år, och då får du dra av hela kostnaden direkt.[/quote] [br]Ja, om man jobbar inom IT eller en bransch som är extremt beroende av ny hårdvara. Annars är Skatteverket fortfarande hårda på det här med att direkt kostnadsföra datorer, faktiskt. Lite väl hårda, tycker jag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.