Frågor om bokföring av frakt, inköp och milersättning

10
Hej!

Som rubriken lyder så behöver jag svar jag har angående bokföring av frakt, inköp och milersättning.

1. Räcker det med en kopia på kontoutrdraget för bokföring av frakt eller behöver jag även skanna den fysiska räkningen som underlag?

2. Jag exporterar mina varor för konsignation och bokför mina varor när jag skickar iväg de (alltså inte så fort jag köpt varorna) får man göra så enl SKV eller måste inköpen bokföras så fort de köps in?
Tänker även ändra rutin till att jag bokför inköpen när varorna säljs, får man göra så enl SKV?

Tacksam för hjälp!
1073
139
En grundregel är att ta med alla verifikationsunderlag som finns, inte bara kontoutdrag. Alla affärshändelser ska bokföras. När det gäller milersättning ska du ha ett underlag som visar när, vart och varför resorna utförts. Om det är omfattande bör du även ha en körjournal.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.