Varulager/värde vid förenklat årsbokslut - konton att använda

6
Hej på er,

Jag har länge googlat och sökt mig fram gällande svar kring bokföring med hyfsad framgång. Men det finns en kategori som fortfarande ligger ovisst hos mig, och det är gällande varulager, dess värdering och vilka konton jag skall använda. Nedanför följer min fråga.

Detta är mitt första år som enskild firma och jag har ett förlängt räkenskapsår.
Jag tillverkar juicer som kräver frukt & grönsaker, flaskor och etiketter för framställning och leverans.

Vid början av året så hade jag självklart ett varulager på 0kr då detta är mitt första som företagare.
Under årets gång fram till 2017-12-31 så har jag gjort inköp av varor (flaskor, etiketter och råvaror) till kontot 4010 till ett värde av 7 514 kr som nu, genom 4010, ligger som kostnad.
Efter min inventering av vad jag har kvar av dessa varor, som är flaskor och etiketter, så finns ett värde av 6 051 kr.

Så min fråga är hur jag skall bokföra detta varulager då allt är inköpt på konto - 4010 och inte lagt på något lagerkonto som 1400.

Skall jag bokföra som exemplet nedan:

Debit
1400 - Lager (gruppkonto): 6 051 kr
Kredit
4090 - Lagerförändring av varor och material: 6 051 kr

Efter att jag har gjort som exemplet ovan så ligger mina siffror bokförda på -

Balansräkning - (under Omsättningstillgångar - Varulager mm)
1400 Lagerkonto: 6 051 kr.

Resultaträkning - (under rörelsens kostnader)
4010 Inköp av varor och material: - 7 514 kr
4090 Förändring av lager: 6 051 kr

Vilket har gett mig ett rörelseresultat på 1 463kr totalt. Stämmer detta?
Jättetacksam för vägledning inom dessa ärende och jag hoppas att min förklaring är lätt att förstå.

Min sista fundering.
Behöver man skatta för det som man köpt in som nu ligger i varulager, som i mitt fall 6 051kr? Om så är fallet, varför?

Tusen tack och en fortsatt bra dag!!
1073
139
Hej, Du tänker helt rätt när det gäller hur du ska bokföra. Det som händer när du gör en inventering och bokför en lagerförändring är antingen: lagret har ökat sen förra inventeringen vilket innebär att en tidigare bokförd kostnad omvandlats till tillgång lagret har minskat sen förra inventeringen vilket innebär att en tidigare tillgång omvandlats till kostnad I ditt fall ökar alltså lagret eftersom det var = 0 vid uppstart av verksamheten. Det du vid inköpet bokfört som kostnad omvandlas då till tillgång. Ifall ditt rörelseresultat stämmer vet jag inte eftersom det beror på hur stora intäkter och övriga kostnader du haft. Det som ligger i varulagret behöver du inte skatta för, bättre uttryck är väl att du inte kan utnyttja inköpskostnaden som avdrag så länge varorna finns kvar i lagret.
6
Hej Stig, Tusen tack för ditt svar och bekräftelse att jag har gjort rätt. Väldigt tacksam att du tagit din tid! Du skrev ”ifall ditt rörelseresultat stämmer vet jag inte eftersom det beror på hur stora intäkter och övriga kostnader du haft”. Vad är det som inte kan stämma? P.g.a vissa förseningar från leverantörer och inköp av material b.la så har detta år mestadels bestått av inköp av nödvändigt material och tjänster och ytterst få försäljningar/intäkter. Så jag ligger efter detta första år på minus då inköpen överstiger intäkterna väldigt!
1073
139
Hej igen, Du skrev: "Vilket har gett mig ett rörelseresultat på 1 463kr totalt. Stämmer detta?" Jag kan alltså inte utifrån de uppgifter du lämnat veta ifall 1 463 är ditt totala rörelseresultat.
6
Jag har bifogat 2st bilder till dig för att se räkningarna för balans och resultat :) [attachment=390]6C71F999-BC16-48A7-AF9F-73407A03E700.jpeg[/attachment] [attachment=391]1E8CA5D8-6F2F-4C25-97A3-5642A10F3873.jpeg[/attachment]
6
Jag bifogar 2st bilder i detta meddelande som är resultat samt blansräkningen! Ta jättegärna en titt och kolla om du tycker siffrorna verkar stämma :) Tack !! [attachment=392]1441E7E9-E1F8-4D7D-9292-2833B13C8267.jpeg[/attachment] [attachment=393]832C536F-134C-411A-BB2C-748429703840.jpeg[/attachment]
1073
139
Balans- och resultaträkning visar siffror utifrån det du bokfört och om du har bokfört enligt verkligheten så stämmer de siffror som visas. Det du har bokfört är i stora drag att: - varor inköpts för 7.514 kr varav 6.052 kr ligger kvar i lagret - försäljningen har uppgått till 643 kr - övriga kostnader har uppgått till 22.409 kr - egna insättningar har gjorts med 37.643 kr - räntekostnader har betalats på 8 kr - årets resultat är en förlust på 23.237 kr
6
Tack så mycket Stig! Då är jag på rätt bana med andra ord :) Jag driver som sagt en Enskild Firma och detta är mitt första år med förlängt räkenskapsår 2016-09-05 - 2017-12-31. Efter att alla siffror stämmer så gissar jag på att det är dags att göra [b]Momsredovisningen[/b]. Då jag har köpt in mer material och varor än vad jag har i försäljning så skall jag få tillbaka 7 206kr på momsen. Detta har jag nu bokfört som: [b]Kredit[/b] 2641 - Debiterad ingående moms - 7 283,87 [b]Debit[/b] 2621 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12% - 77,22 2650 - Redovisningskonto för moms - 7 206,00 3740 - Öres- och kronutjämning - 0,65 Sen har jag bokfört detta med manuell Verifikation på det datum som momsdeklarationen skall vara inlämnad, 2018-05-14: [b]Kredit[/b] 2650 - Redovisningskonto för moms - 7 206,00 [b]Debit[/b] 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - 7 206,00 Är det sista som är kvar nu att redovisa Årets resultat och följer då resultatet, denna ”utgående balans?” med till nästa räkenskapsår 2018? [b]Kredit[/b] 8999 - Årets resultat: - 23 237kr [b]Debit[/b] 2019 - Årets resultat, delägare 1: - 23 237kr Eller behöver jag nolla några konton eller görs detta med automatik efter att jag bokfört årets resultat? Eftersom jag inte har någon ingående balans då detta är mitt första år som företagare, är det något där jag behöver tänka på men utgående samt ingående?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.