Förenklat årsbokslut - vad hör till R5 resp. R6?

4
Hej!

Som relativt ny egenföretagare sitter jag nu med mitt livs första årsbokslut och använder Skatteverkets e-tjänst för förenklat årsbokslut. Min fråga rör resultaträkningen, punkterna R5 och R6. Vid R5 ska jag ange kostnaden för varor, material och tjänster, vid R6 övriga externa kostnader, som av SKV förklaras så här:

"I rutan för externa kostnader tar du upp kostnader för exempelvis lokaler, fastigheter, hyra av anläggningstillgångar, bilkostnader, reklam och PR, telefon, skadeståndsersättningar, elkostnader m.m."

Finns det någon mer exakt och tydlig princip för vilka kostnader som ska sorteras under respektive kategori? Jag blir inte klok på var skiljelinjen går, och hittar delvis motstridiga uppgifter när jag söker information på nätet.

De kostnader som jag i första hand undrar över är de för:
[ul]
[li]resor (tåg och buss)[/li]
[li]logi[/li]
[li]porto[/li]
[li]fortbildning[/li]

[/ul]

Ovanstående kan ju ses som "tjänster" och skulle i så fall hamna under R5. Å andra sidan misstänker jag att några av dem lika gärna kan anses vara "övriga externa kostnader".

Kostnader för företagsförsäkring, hemsida (domän + webbhotell) och bankavgifter gissar jag hamnar under R6, eller? :unsure:

Mycket tacksam för vägledning!
1470
246
Allt det du räknat upp hör till R6, övriga externa kostnader. På R5 har du direkta kostnader. Sånt som du bokfört på ett 40-konto, om du använder en kontoplan. Om du t.ex säljer mat i en butik, så är alla inköp av råvaror en direkt kostnad. Tillverkar du kläder, så är inköp av tyg en direkt kostnad, osv. Sen är det ingen som hänger en för att man sorterat fel. Slutsumman blir ändå detsamma. Om man däremot känner på sig att man inte vill ha några frågor från skatteverket, så ska man se till att inte lägga allting på R6, för om dom kollar, så är det på den delen. Direkta kostnader på R5 är det knappast nån som ifrågasätter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.