När gör vi avskrivningarna?

4
Hej,
Vi har ett nytt, litet AB-företag som gjort några investeringar i maskiner och verktyg samt inköpta råvaror 2017 men hade ingen försäljning och använde inte några råvaror. Vi planerar att börja försäljningen i år. Är det obligatoriskt att avskriva maskinen och verktyg omedelbart, var den inte användes och värdet är under 5 000 sek? Eller kan vi avskriva i år / slutet av 2018?
Tack.
23
Hej! Kul med nystartat bolag. :) Normalt sett görs avskrivningar en gång om året, i samband med bokslutet (slutet på året). Vissa större företag skriver av oftare dock. Ibland halvårsvis, ibland kvartalsvis och ibland månadsvis. Det beror på om de har månadsbokslut, kvartalsbokslut eller delårsbokslut, och så vidare. För ditt företag låter det dock som att ni kör på årsbokslut och då går det bra att göra avskrivningarna i slutet på året. I och med att värdet understiger 22 750 kr får du dock kostnadsföra hela inventariet, om du så vill. Det vill säga att du inte tar upp maskinerna och verktygen i balansräkningen. Istället kostnadsför du dessa direkt mot ett kostnadskonto. Råvaror ska däremot behandlas lite annorlunda. De är varulager och ska inte "skrivas av" på samma sätt. Råvarorna bokförs oftast som lager och ska kostnadsföras först när de säljs! Hoppas det hjälper! //B
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]
4
Hej Ben, Tack, det hjälper det. Jag kommer att förklara situationen är mer detaljerad. Företaget bildades i juni, startade aktiviteter i slutet av augusti och ett räkenskapsår som slutade den 31 december. Företaget hade ingen försäljning eller inkomst år 2017. Bolaget köpte maskiner, utrustning och råvaror under Q3 och Q4 2017, men maskinen hade liten eller ingen användning (huvudsakligen testning). Vissa köptes till en rabatt den 31 december! Avskrivningar är inte till nytta för bolaget eftersom det inte fanns någon försäljning år 2017 - så att avskriva för 2017 ökar bara kostnaderna. Vi tycker att det inte är meningslöst att avskriva baserat på ett helt år där bolaget hade tillgångar för mellan 1 dag och 3 månader. Vi vill inte avskriva 2017, hålla maskinerna på böckerna till inköpspris och avskriva 2018. Du sa att vi kan avskriva allt "om du så vill." Är det OK om vi inte avskrivs 2017 - men vänta hellre till 2018. Tack . Mvh, Edit
1472
246
Man ska göra avskrivningar för att inte ge sken av att bolaget har en bättre situation än det har. Däremot finns det sätt att få ner dom så mycket som möjligt om man så vill. Du kan välja att göra en planenlig avskrivning. Det betyder att du bestämmer ett antal år som maskinen ska skrivas av på, tex 6 år, och sen delas summan upp på 6 år, och samma summa dras av varje år. Om man tillämpar planenlig avskrivning så är man skyldig att ta hänsyn till vilket datum maskinen köptes. Den maskin som köptes 31 december ska alltså då inte skrivas av alls, och de andra ska bara skrivas av för de månader som dom funnits i företaget. Sen gör det ju inget att avskrivningarna orsakar en förlust i firman. Den får du ju spara till nästa år.
4
Hej, Tack, det är till hjälp. Säg att vi kan bestämma tidsperioden för avskrivningar oavsett om inköpspriset är lågt? För att ta ditt exempel på 6 år köper vi en maskin till 4 000 SEK och avskriver den över 6 år eller 666,67 SEK per år. För första året hade företaget maskinen i 4 månader, så det är en tredjedel av ett år eller 222,22 kronor. Eller måste vi avskriva 100% under det första året där maskinens värde ligger under ett visst belopp? Tack. Mvh, Edit
1009
206
Hej, Du måste inte skriva av allt på ett år. Du får om du vill, men inget tvång.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.