Anställd saknar kvitto på köp

3
Hej,

En anställd i mitt AB köpte ett verktyg som behövs i arbetet, men fick endast ett transaktionskvitto, alltså ej ett kvitto där det framgår vad som köpts och vad momsen är. Jag har läst på här i forumet och förstår att det blir svårt att behandla detta som en vanlig utgift (avdragsgillt och momsfritt). Min anställde gjorde ett utlägg med privata pengar för att köpa verktyget. Hur ska jag gå till väga för att kompensera den anställde? Jag kommer förstås förklara vikten av att behålla rätt kvitto, men jag vill ju inte att denne ska bli personligt drabbad av detta.

Som en följdfråga undrar jag hur det hade blivit ifall min anställde hade köpt verktygen med företagskortet istället, men fortfarande inte haft något kvitto? Hur bokför man det?

Tack
1009
206
Hej, Som grundregel ska du ha faktura/kvitto på inköp. Annars har du inget att bokföra på. Du skulle kunna kontakta köpstället och se om du kan få en kopia av kvittot. Sedan är det väl en riskbedömning. Handlar det om 30 kr kanske man kunde ha bankslippen och inte dra av momsen. Kan du inte få en kopia och vill göra det korrekt så kan du betala ut en extralön på beloppet (netto). Men då kan du inte bokföra något inköp. Sedan tycker jag att man kan vara hård mot en anställd. Har man inte kvitto får man inga pengar. Punkt! Första gången kanske man kan få en varning då. Samma gäller om man köper på företagskortet. Dras på lönen på den som har kortet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Be om ett kvitto från köpstället. Borde inte vara några som helst problem att få ut. Så behöver man ju inte vara hård som Johan Boström tycker. Man vill väl värna om sina anställda och ha kvar dem i framtiden? Om han har betalat så är det ju i så fall hans verktyg och inte företagets. Sen får man väl vara tydligare i framtiden och ständigt tjata om "Spara kvittot!".

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.