Hinna ikapp och lägga ned.

117
Jag har *nästan* tagit det jobbiga beslutet att efter en rätt kort och väldigt intensiv tid som företagare lägga ned. Det har varit jättekul, men allt har vuxit alldeles för fort och nu sitter jag här med magsår och kronisk huvudvärk, och jag har helt enkelt för mycket annat jag vill göra också (kanske är inte tunga högskoleutbildningar + jobb + företagande någon toppenkombination).



Jag har skött den löpande bokföringen själv. Jag har legat efter pg a att jag mått så enormt dåligt de senaste månaderna, och är därmed cirkus 1,5 mån efter nu, vilket är ung. det mesta jag varit efter och känns verkligt urjobbigt (hur illa är det?). Planerar att dra en räd ikväll (ifall sambon vaknar därhemma och kan kolla ett kvitto åt mig bara.. vilken tid allt skall ta!) och imorrn så kanske jag är cirkus 2 veckor efter, för att sedan dra en räd till och förhoppningsvis inte bli särskilt efter alls, i den mån jag har ork och klarar avseende huvudvärken.



Nu till sak. Jag tror att jag missat en verifikation på en grej jag köpte från mitt egna konto och tänkte bokföra som en egen insättning, som jag gjorde 10-30 (är några dagar längre fram i tiden nu). Kan jag liksom.. bokföra den i efterhand? Momshistorien kör jag årsvis och jag bokför med kontantmetoden.



Sen till den andra saken. Vart skall jag börja med allt dethär, nedläggandet alltså? Förmodar att jag bör se till att börja med att avsluta året som har varit på något vis. Några frågor kring detta:

1) Vad innefattar det?

2) Hur genomför jag detta rent tekniskt i SPCS?





Sedan, med själva "nedläggningen". Hur görs en sådan? Kan jag klara av detta själv utan att jag troligtvis bör göra några gigantiska fel som jag får sota för sedan?



Och en sak till: Det skall bli så skönt. Så otroligt skönt! Jag kommer att sakna det, men GUD var skönt det skall bli. Kanske sätter jag igång någon annan gång, men inte nu. Nu vill jag leva igen. 🙂
488
Tråkigt att du slutar, men det låter ju som rätt beslut eftersom du inte har mått bra. Högskolestudier + jobb + företag + sambo låter absolut som minst en punkt för mycket... [br] [br]Bokföringslagen talar förvisso om att allt ska bokföras mycket snabbt, men de förseningar du berättar om (några få veckor) låter inte värre än att de kan ursäktas. Slappna du av, och ta en sak i taget så ordnar det sig. [br] [br]Visst kan du bokföra affärshändelser i efterhand. Som du skriver så redovisar du momsen årsvis, så förseningen får inga praktiska följder över huvud taget. Under Företagsinställningar (har jag för mig) kan du välja om du vill tillåta bokföring på datum i tidigare månader. Ändra där om SPCS protesterar. [br] [br]Försök se till att fakturera färdigt alla pågående jobb under 2006, så att ingen mer verksamhet sker 2007 (försäljning eller nya inköp). Ring Skatteverket och diskutera hur de vill ha det; du behöver avregistrera din firma för att slippa ny F-skatt under 2007. [br] [br]Eventuella inventarier (dator tex) får du privat köpa ut från firman till marknadsvärde. Ta reda på vad marknadsvärdet är på motsvarande begagnad dator etc. Spara skriftliga underlag till hur du har fått fram marknadsvärdet. Datera kvittot under 2006. Glöm inte moms på fakturan. [br] [br]Lycka till!
117
Jo, det är förmodligen två punkter för mycket, så jag försöker dra ned något på jobbet också, men det är svårt. Sambon och framtiden vill man ju inte gärna dra ned på. :) [br] [br]Okej. Men är det OK att bokföra saker som hänt 2006 i början av 2007? För jag saknar kvitton här (är borta för att hålla mig borta från jobbet en stund och kurera magsåret..) och min sambo är bara trött och sover hemma (sjuk), så det är lite svårt att be honom att hjälpa mig. Alltså kommer jag inte kunna komma längre än jag gjort nu förrän jag kommer hem igen den 2a januari, egentligen. :/ [br] [br]Jag har försökt få in alla stålar från kunder innan årets slut, och alla som faktiskt kommer att betala Bör med största sannorlikhet ha gjort det också (om det inte kommer någon försenad betalning). [br] [br]Firman har bara förbrukningsinventarier (packlådor och sånt) samt ett varulager som iofs inte är helt litet, men varulagret kan jag utan problem köpa upp själv, eftersom jag väl bara betalar mig själv för det ändå, när jag har EF? Blir väl lite momskostnader typ? [br] [br]Tusen tack för all hjälp! Är verkligen nervös över dethär.
488
Visst kan du fortsätta att bokföra på 2006 fastän 2007 har börjat. Se bara till att inte avsluta 2006 när du öppnar år 2007. Det går att ha två år igång samtidigt i programmet. I SPCS går du in nånstans uppe till vänster (under Aktivitet kanske??) och väljer "Byt år" eller nåt; jag minns inte exakt, när du vill bokföra på antingen det ena året eller det andra. [br] [br]Däremot affärshändelser som inträffat under 2007 (alltså kvitton / fakturor daterade 2007) ska såklart bokföras 2007. [br] [br]Vad är det för typ av lager du har? Är det stora belopp? Är det sånt som du kommer att kunna använda i framtiden eller är det mer eller mindre värdelöst utanför din firma; isåfall kanske det bästa är att kostnadsföra det hela på 2006.
117
Okej.. Iom att jag ska försöka att inte göra någonting alls under 2007 så kanske jag slipper byta år.. Om jag har tur. :) [br] [br]Det är inget stort lager. Jag har drivit lite onlineförsäljning och har hårförlängningsmaterial hemma. Kan väl inte påstå att det är oanvändbart utanför företaget, men jag personligen har ju ingen användning för 40 likadana tänger att klämma i löshår med, eller 20 likadana apparater för att smälta vax med, förstås.. Skulle tro att mitt nuv lager har ett in-värde på cirkus 6000-8000, utvärde på cirkus 20000-25000, eller något sånt.. Svårt att uppskatta iom att jag inte inventerat det. [br] [br]Hur skulle ni föreslå att jag sköter det då, för att sköta det så snyggt som möjligt, så att säga? Bör jag sälja rasket till mig själv? Isåfall till vilket pris? Ja, hur allt? :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.