Kontrolluppgift Aktiebolag

2
Hej!

Jag och min man driver tillsammans ett Aktiebolag och detta är vårt första år och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp angående en fråga då jag inte blir klok på vad som gäller.

Både jag och min man står som ägare och under året har vi betalat ut lön vid två tillfällen till mig (men inte till honom).

Vårt räkenskapsår går från 1 April - 31 Mars men om jag fattat rätt ska vi oavsett lämna en kontrolluppgift nu i januari - stämmer detta?

Jag började fylla i K10 men det som förvirrade mig var när jag skulle fylla i skatterna och sociala avgifter och det står: 'Här fyller du framför allt i sådan ersättning (brutto) som arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter för' (se bild). Det jag reagerar på är att det står ska, jag trodde vi skulle fylla i det vi redan har betalat?
Är det jag som hakat upp mig på formuleringen och det som ska redovisats är det vi har betalat ut, eller håller jag på och fyller i fel dokument?

Vi har redovisat Moms - och arbetsgivaravgifter månadsvis enligt de nya reglerna men där fylls det ju inte i vem man betalar till.

All hjälp uppskattas enormt!

Mvh
Suzanna
1468
246
Ja, det var lite blandat i din fråga.. :) Kontrolluppgifterna gäller per kalenderår, eftersom man som privatperson alltid deklarerar sin inkomst per vanligt år. När det gäller orden 'ska betala' så ja, det är du som märker ord. ;) Det betyder det som redan är betalat. Men sen blir det lite knepigare. Du skriver att ni redovisat enligt de nya reglerna, men jag tycker snarare att det låter som ni redovisat enligt de gamla reglerna, eftersom det är just där som det inte framgår vem man betalat till.. Det låter dessutom som att ni inte skulle ha ingått i den skaran företag som började med de nya reglerna 1/7 förra året. ( bygg och restaurang mm, med fler än 15 anställda ) I rutan som du markerat fyller du i bruttolönen, alltså lön utan arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgifter redovisas inte någonstans på en KU.
2
Stort tack för ditt svar Ingvar! Tack, då lämnar jag in den idag. Ja, jag trodde det var nya regler då vi vart instruerade att lämna in Moms - och arbetsgivardeklarationen månadsvis, men det kanske alltid har varit så. Tack för att du också klargjorde att bruttolönen som fylls i är utan arbetsgivaravgifterna, för det kunde jag inte heller hitta vart jag skulle lägga till, men då ska det alltså inte vara med. Stort tack än en gång, ditt svar hjälpte enormt!
1468
246
Nej, *de nya reglerna* som alla pratar om innebär att man skickar in kontrolluppgift på varje anställd varje månad. Sen blir det ingen för helåret istället. Det är liksom redan klart. Dock verkar det inte gälla bolag där enbart ägaren arbetar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.