Verifikationsnummerserie A,B,C etc?!

25
Kan någon snälla förklara hur man kan använda olika verifikationsnr serier med hjälp av bokstäver?



Ex: B (leverantörereskontra), bokförs lev.fakturor (ankomstregistrering) och lev.betalningar i denna serie?



Och motsvarade i C när det gäller kunder?



Vad bokförs då under A - allt annat? Ex. Betalning av skatt, amortering av lån...etc.?



Tack på förhand! 🙂
488
I en väldigt liten firma skulle jag säga att det är överkurs att använda flera olika verifikationsnummerserier; det bara rör till det utan att du vinner någon fördel med saken. Det är skillnad i ett stort företag där man får flera pärmar med material varje månad; då kan olika verifikationsserier underlätta att hålla koll. Jag skulle rekommendera dig att använda samma verifikationsnummerserie till alla verifikationer. Sen blir det förstås en annan nummerserie för lev.fakturor och en till för kundfakturor men de betecknas inte med A, B o.s.v.
4
[quote="Karin i Västergötland"]Sen blir det förstås en annan nummerserie för lev.fakturor och en till för kundfakturor men de betecknas inte med A, B o.s.v.[/quote] [br] [br]men det gäller väl bara om man har ett faktureringsprogram i sitt bokföringsprogram? om man gör fakturorna i excel och bara bokför kontona i bokföringen, borde man ha olika serier då? jag lägger allt i samma serie nu, men vet inte om det vore lättare att dela upp i olika pärmar? det skulle ju bli lättare att hitta bland papprena då..
4
[quote="Karin i Västergötland"]Sen blir det förstås en annan nummerserie för lev.fakturor och en till för kundfakturor men de betecknas inte med A, B o.s.v.[/quote] [br] [br]men det gäller väl bara om man har ett faktureringsprogram i sitt bokföringsprogram? om man gör fakturorna i excel och bara bokför kontona i bokföringen, borde man ha olika serier då? jag lägger allt i samma serie nu, men vet inte om det vore lättare att dela upp i olika pärmar? det skulle ju bli lättare att hitta bland papprena då..
488
Det är helt OK att du gör dina kundfakturor i excel. Men du måste ändå se till att de har en egen nummerserie. Varje kundfaktura ska ha ett nytt nummer; de måste komma i nummerordning och du får inte hoppa över något nummer. (Det är för att Skatteverket ska kunna kolla att alla kundfakturor finns bokförda.) Däremot måste du inte börja kundfakturorna på nr 1 utan du kan börja på vilket nr du vill. Du kan välja om du vill börja om på en ny nummerserie för kundfakturorna när det blir nytt år, eller fortsätta vidare på samma nummerserie som året innan. [br] [br]Verifikationerna, alltså själva bokföringen, har en annan nummerserie. Den ska alltid börja på 1 varje nytt räkenskapsår. Leverantörsfaktuorna måste inte ha några egna nummer utan de kan ingå i samma nummerserie som bokföringen om du vill.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.