Ekonomichef eller redovisningsbyrå?

1
Jag har just tagit över som VD i ett litet bolag. Bolagets administration och ekonomi (löner, bokföring, etc) har tidigare skötts av en person lite på sidan av och behöver nu struktureras upp.



Som jag ser det står mitt val mellan att antingen anställa en ekonomiansvarig eller använda mig av en redovisningsbyrå.



Jag undrar

- Är det vanligt att man lägger ut helhetsansvaret för ekonomin på en redovisningsbyrå?

- Vilken årskostnad kan man tänka sig för ett sådant uppdrag? Finns det någon besparing jämfört med att anställa en ekonomichef? Bolaget har ca 25 medarbetare men har inte speciellt komplicerad fakturering däremot.



och egentligen: är det någon som har allmänna råd i sammanhanget? 🙂



Tack på förhand
720
Att företag kan lägga ut hela sin administration går alldeles utmärkt. Nu skriver du bara hur många anställda ni har med omfattningen av administrationen beror ju på så mycket mer. [br]Vi har och har haft hand om administrationen för flera olika bolag men det har varit olika upplägg för varje bolag. [br]Idag har vi det totala administrativa ansvaret för en koncern med 6 bolag och 20 anställda. Fram till för ett år sedan gjorde vi allt från att öppna posten, lägga upp fakturor på banken för betalning, bokföring, personaladministrationen, budgetbevakning, bokslut, delta i budgetarbetet, skriva avtal, lägga upp planer för framtiden mm mm. Det enda vi inte gjorde var att skriva fakturor då det är mycket speciella förhållanden och ansvaret för detta alltid legat direkt på resp projektledare. Idag ser det lite annorlunda ut när bolaget anställt en kontorist som tar hand om de dagliga rutinerna och enkla arbetet som betalningar och bokföring och vi bara ansvarar för de mer kvalificerade bitarna. Det blir ett lite annorlunda förhållande då hon är anställd direkt i klientföretaget men rekryterad av och underställd oss, likväl som det är vi som har ansvaret för att hon sköter sitt arbete. [br]Vi har tidigare haft ett bolag på ungefär samma vilkor utom att de själva skötte post och bank men när de blev över 200 timanställda i bolaget så tyckte vi att man själva på bolaget skulle anställa en ekonomi/personalchef. Den storleken är för mycket att sköta på distans. [br]Vi har idag också ett annat mindre bolag som lagt ut allt sitt "pappersarbete". Han som har företaget vill bara jobba och tjäna pengar och inte "sitta och vända papper" [br] [br]Generellt skulle jag svara så här på din fråga om att anställa eller lägga ut: [br]Har du 40 timmar kvalificerat arbete i veckan till en ekonomichef så blir det billigare än att lägga ut allt men har du inte det så lägg på någon annan så länge tills företaget vuxit till sig lite till. Troligen kommer du att få svårt att få en motiverad chef om inte arbetsuppgifterna är intressanta nog och att göra flera rekryteringar kommer att kosta både tid och pengar. [br]Prislappen är nästan omöjlig att gissa utan att mer specifikt veta hur mycket tid det handlar om. Jag har en gång åtagit mig ett sådant "helhetskoncept" där företaget uppskattade tiden till 8 timmar i veckan men det i verkligheten bara tog mig 4 timmar varannan vecka,
488
Min gissning är att det bli billigare för dig att anställa, ifall det finns så mycket att göra att det täcker en heltid. [br] [br]Det knivigaste är kanske att veta vilken nivå som är lagom att lägga sig när du anställer. Alltså varken någon som är överkvalificerad (=dyrt, riskerar att bli uttråkad av stor mängd enkelt jobb) eller underkvalificerad (=klarar inte av alla uppgifter som ingår, riskerar att göra fel, ger högre kostnad för revision). [br] [br]Alltså kan du antingen anställa tex en gymnaiseekonom med lång erfarenhet, och ifall det behövs får du leja bort de svåraste bitarna med bokslut och sånt. Eller anställa någon högskoleutbildad som är ganska nyutexaminerad, och räkna med risken att personen går vidare efter några år när den blivit varm i kläderna.
206
Mitt tips i denna frågan är att kontakta några konsultföretag och be om offert på arbetet och gå vidare efter det, när du vet vad en konsult uppskattar att arbetet skall ta tidsmässigt så kanske det blir lättare att besluta. [br] [br]Utifrån min egen erfarenhet har jag ersatt en tidigare heltidstjänst med 10-12 t/v som konsult, en minskning med 28 timmar per vecka... [br] [br]När man jämför är det flera saker att tänka på: [br] [br]För en konsult betalar du enbart fakturan (och får lyfta momsen), för en anställd betalar du förutom lönen även arbetsgivaravgifter. För konsulten betalar du enbart för arbetade timmar, för den anställde betalar du även sjukersättning och semesterlön... Konsulten har ofta backup under semestertider, för samma service får du anlita en vikarie när din anställde har semester. [br] [br]En konsult är ofta mer tidseffektiv och "stänger av klockan" när jobbet är klart, medans en anställd kanske drygar ut tiden med att småprata med kollegor och stannar kvar till arbetstiden är slut även om det inte finns mer att göra den dagen. [br] [br]I konsultens roll ingår det att uppdatera sig om nyheter och att utbilda sig vidare, den anställde får du betala för att skicka på kurs.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.