Några bokföringsfrågor Visma SPSC

9
Halloj alla glada företagare!

Är alldeless ny i företagardjungeln med mitt lilla företag. Har ett antal frågor om bokföring som jag hoppas någon kan ge mig lite klarhet i.

Använder Visma Enskild Firma som bokföringsprogram.

1. Jag hyr en lokal som jag inte betalar moms på. Klarar programmet av att bokföra denna post? Om ej, kan man begära ett momspåslag på kostanden?

2. En egen insättning i firman beskattas väl ej?

3. Jag får hem en faktura som jag betalar via intrenet. Använder jag både själva fakturan och "betalningsbeviset" som verifikation eller bara en utav dem?

Mvh Madde  ;)
101
Hej![br][br]1. Jag hyr en lokal som jag inte betalar moms på. Klarar programmet av att bokföra denna post? Om ej, kan man begära ett momspåslag på kostanden?[br][br]Svar: Du bokför kostnaden utan moms. Det är du som avgör om det ska vara med eller utan moms i programmet. Är beloppet utan moms, bokför du utan moms.[br][br][br]2. En egen insättning i firman beskattas väl ej?[br][br]Svar: Nej, en egen insättning, beskattas inte. Det bokförs som ett lån från ägare, som firman betalar tillbaka till dig när det finns pengar i firman.[br][br][br]3. Jag får hem en faktura som jag betalar via intrenet. Använder jag både själva fakturan och "betalningsbeviset" som verifikation eller bara en utav dem?[br][br]Svar: Räcker med fakturan.[br][br][br]Hoppas detta gav dig några svar!  :)[br][br]// Marta
9
Tack så mycket för svaren! Det är bara den med hyran som jag ändå inte riktigt förstår...[br][br]Den enda posten under Ny Utbetalning i programmet är "belopp inkl moms" ...det går lixom inte att välja exkl moms... Jag blir snurrig =)[br][br]Mvh Madde
26
Men det finns väl en ruta under "belopp inkl. moms" som heter varav moms, kan du inte fylla i noll där?
9
Ja det var så jag tänkte men ville bara ha det bekräftat av någon som använder programmet så jag inte går och gör något galet =)[br][br][br]Tack tack!
26
Jag tog hem programmet, men jag kunde inte använda det för det programmet som jag behöver måste kunna hantera VMB, så jag fick ta Hogias Small Office + istället.[br]Annars hade det räckt med Vismas Enskild firma för den var så enkel att använda.[br]Har du bockat för 0 % i företagsinställningar, så att det inte blir 25 % med automatik?
9
Nej har har inte gjort det. Upptäckte det alldeless nyss att man kanske borde fylla i det också...så det blir både 25% och 0%. Måste det anmälas till skatteverket? Eller är det bara om man sysslar med [b]momsfri försäljning[/b]?
26
Förstår inte riktigt vad du menar?
9
När man lämnade in skatteochavgifsanmälan så skulle man fylla i momsfri årsförsäljning...om man hade någon
101
[quote]När man lämnade in skatteochavgifsanmälan så skulle man fylla i momsfri årsförsäljning...om man hade någon[/quote][br][br]Om du menar hyran, är det ingen försäljning, utan en utgift, och inget du behöver anmäla till skatteverket. [br][br]Jag har själv använt SPCS och när jag lägger in en kostnadspost som hyra, utför den inte automatiskt 25% i moms. [br]På en utgift jag har moms bokför jag kostnaden utan moms under rätt kostnadspost och därefter momsen under 2641, om det finns någon på beloppet.[br][br]Vill verkligen programmet utföra automatisk moms? Vilken version använder du?[br][br]Hoppas jag förstod din fråga rätt.  ;)[br][br]//Marta
9
Inte riktigt, hyran hade inte med den momsfria försäljningen att göra :) Det jag menade var att under företagarinställningar kan man välja vilka procentsatser man vill använda och där går det att välja 0%...men det kanske som sagt bara har med försäljning att göra och är inget jag behöver välja för att jag ska kunna bokföra en momsfri hyra.[br][br][br]Jag använder Visma Enskild Firma 2007. Man kan inte välja någon kontoplan där utan registerar bara [b]Utbetalningar [/b] och [b]Inbetalningar[/b]. [br]Går man in under utbetalningar får man välja vad posten ska heta (allt är förbestämt t.ex Lokalavgifter) Sedan fyller man i en ruta "belopp inkl moms" och en ruta "varav moms". Då borde jag alltså skriva ex 1500:-  i första rutan och 0:- i andra....?[br][br] ;D vad rörigt allt ska vara!
101
Nej, momsen borde inte ha något med hyran och göra. Borde fungera som så att du skriver in hyran i debet och därefter krediterar den mot betalningssätt, i kredit.[br][br]Däremot när det gäller försäljning borde du ha olika poster med försäljning, om det är varor eller tjänster du säljer och olika momssatser förinlagt om det är 0, 6, 12 eller 25% i moms. Är fallet inte så får du nog mata in momssatsen manuellt som du beskrev nedan. Möjligen (om du nu endast har ett konto för försäljning) om du kan sätta momsen med 0% och sedan styra momsen med 2641, skriva momsen där, och sedan summera den totala summan och debitera den på rätt konto, som kassa/checkkonto etc.[br][br]Har själv inte använt Visma Enskild Firma 2007, men borde vara mer uppdaterad än äldre versioner jag använt. Men jag hoppas ändå att du fått några svar på dina frågor. Kan vara lite klurigt när man själv inte vet exakt hur respektive program ser ut.  ;)[br][br]// Marta
9
Tackar och bockar för all hjälp!
2360
37
Man är väldigt snälla på forumet med svar på bokföring, och det är bra att man sätter sig in i det, men ibland kanske det vore bättre att börja med att gå en kurs eller att lägga ut bokföringen för att ägna sig åt det man är bra på. Då slipper man en massaf underingar om man gjort rätt. Likadant kan det vara att ta råd innan man startar. 2 små åtgärder som i det långa loppet är lönsamt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
101
Visst finns det olika sätt att få information innan man startar sitt företag. I regionen där jag bor vet jag att flera företag som Almi, nyföretagarcentum etc. har kostnadsfria starta eget kurser kvällstid som vem som får gå, där man bland annat får grunderna i bokföring, budgetering, tips etc. Skatteverket inbjuder till genomgång innan man gör sitt första bokslut. Sen finns ytterligare skolor med utbildningar tex. folkuniversitet som erbjuder bokföringskurser som inte kostar mer än ett par tusen.[br][br]Men visst kan det ändå dyka upp hinder/frågeställningar vad gäller bokföring under företagets gång som gör en osäker, även om man gått en utbildning eller behärskar det mesta själv. Alla är ju inte utbildade revisorer  ;) Därför tycker jag att detta forum är en bra hjälp. Driver man en enskild firma är det inte säker att man har en revisor som kan hjälpa en med detta. [br][br]Är man allt för osäker kan det absolut vara ett alternativ att lägga ut bokföringen, koncentrera sig på det man är bra på att tjäna pengar.  Kan komma kosta mer än det smakar om man är för osäker och gör för mycket fel i sin bokföring, om inte annat mycket tidskrävande.[br][br]Däremot när det gäller ett nytt bokföringsprogram brukar de ha information, support och kurser i det specifika programmet "komma igång och tips o trix" när man köper dem.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.