Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Bygg ditt personliga varumärke framgångsrikt i media: Så hanterar du journalister

Dela artikeln
tisdag, 12 juni 2012 1

Marie HagbergMarie Hagberg har under de senaste åren flitigt synts i media. Bland annat i Kanal 1, Kanal 3, TV4, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, P3, P4, Mix Megapol, Amelia och utöver dessa gjort ytterligare ett otalig radio- och tidningsintervjuer.

Känd för den stora allmänheten är hon som dejtingcoach och författare men arbetar även PR-konsult liksom att hon driver flera sajter, exempelvis "Passion för PR" och nytillskottet "Hjälp en journalist".

Du har framgångsrikt gjort dig ett namn genom både TV, radio och tidningar, bland annat har du varit med i Aftonbladet över 100 gånger.

Vilka tips har du att ge till den som vill bygga upp sitt personliga varumärke genom media?

Att sticka ut är alltid bra! I Sverige är det dessutom lätt för här råder ännu jantelagen. Man behöver inte vara politiskt korrekt, men man måste våga stå för sina åsikter. Att vara oförskämd tycker jag dock är en dålig idé. Ett sätt är att skriva på sociala medier som facebook och bloggar, på egna och andras och så bör man odla sina journalistkontakter.

Du driver sajten "Hjälp en journalist" som går ut på att journalister kan få tips på intervjupersoner och en plats där personer kan registrera sig för att bli potentiella intervjuoffer.

Vad tycker du är viktigt att tänka på i bemötandet av journalister?

Som sagt: våga sticka ut! Journalister älskar sånt! Annat viktigt som man bör tänka på är att aldrig låta en journalist vänta! Blir du uppringd så släng allt annat åt sidan annars riskerar du att hon/han ringer någon annan. Journalister har nästan alltid bråttom och blir glada om de blir serverade en bra story. Men akta dig för att göra reklam: Journalister nappar på bra idéer - inte på personer som försöker sälja in något.

Hur vet man vad som intresserar en journalist?

Läs många tidningar, se på TV och lyssna på radio – konsumera mycket media helt enkelt för att få en känsla för vad som är på G och fundera över hur du kan koppla detta till din verksamhet. Lista samtidigt ut vilka journalister som skriver om vad och kontakta den som verkar intresserad av de idéer du kommer på.

Vad får man tala om och inte tala om?

Allt beror på hur hårdhudad man är men det mesta så länge man inte gör personangrepp. Jag har exempelvis skrivit att jag är emot tvångsäktenskap och det är något jag står för men det har inneburit att folk har blivit provocerade och kallat mig rasist - något jag inte är. Man måste orka stå emot, att fokusera på det positiva och inte låta det negativa växa sig stort. Tala alltid om sånt som du tror på och kan stå för.

Något man ska tänka på vid själva intervjutillfället?

Undvik att journalisten behöver dra ut svaren, var frispråkig men prata inte på. Om journalisten är tyst så var själv tyst. Kom också ihåg att journalisten inte är din bästa kompis – tänk på vad du säger: tala inte om saker som du inte vill ska komma ut.

Om jag får napp, finns det något man bör tänka på efter publiceringen?

Om en artikel får bra uppmärksamhet och gensvar så undvik att tala om det för journalisten, nöj dig med ett ge ett enkelt tack annars finns risk att journalisten funderar på om hon/han har gjort förtäckt reklam och därmed i framtiden inte vågar skriva nya artiklar med dig.

Några sista ord?

Var dig själv, våga sticka ut och lycka till!

Kommentarer

  • Göte Larsson
    Göte Larsson söndag, 24 juni 2012

    Hej driver hemsidan http://www.aktivsyn.se och tar gärna emot synpunkter och tips

Senaste nytt

Välj kommun från listan