Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Chefen ska inte vara bäst på jobbet!

Dela artikeln
fredag, 15 oktober 2010 0

Ser du chefsyrket som ett servicejobb eller som ett övermäktigt uppdrag? Din uppgift är inte att vara bäst på jobbet. Din uppgift är att se till att medarbetarna blir det! I dagens företag med många olika delspecialiteter finns det ingen möjlighet att vara bäst på allt. Det är dessutom ett slöseri med resurser. Gör inte verksamheten beroende av en eller få nyckelpersoner!

Se till att företaget har en gedigen resurs- och kompetensgrund att stå på. Det gör du genom att se till att medarbetarna kan sin sak, inte att du kan allt. Hör du till de chefer som blir stressade av att medarbetarna kan mer än du? Den dag dina medarbetare är skickligare på sina områden än du, har du lyckats föra företaget framåt. Då kanske du är mogen för nästa steg i karriären!

Du invänder kanske att en chef på en forskningsavdelning måste förstå vad medarbetarna gör?

En sådan har två roller: en chefsroll och en vetenskaplig ledarroll – det gäller att hålla isär dem! Forskningschefen som lyckas utveckla sina medarbetare till nya höjder har gjort en insats som är minst lika viktig som de egna resultaten!

En chef på ett litet företag har ofta flera roller: chef och ansvarig för något sakområde. Chefsrollen och sakområdesrollen år två olika uppgifter.

Ibland delar man på det: sjukhusdirektören har en chefläkare med ansvar för medicinska frågor.

Chefen som konkurrerar med sina medarbetare stjäl mycket effektivitet från verksamheten!

Bli specialist på ledarskap!
Se till att medarbetarna blir bäst på sina uppgifter!

Senaste nytt

Välj kommun från listan