Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Det ligger i tiden att driva webbutik

Dela artikeln
tisdag, 13 november 2012 0

Daniel HenningssonAtt starta en webbutik har blivit ett allt vanligare sätt att driva företag. Det finns många fördelar som exempelvis att kunden sköter mycket på egen hand om man tillhandahåller bra information om produkten. Sedan kommer det en beställning om allt fungera som det ska och då kan man skapa ett system som kostandseffektivt administrerar och skickar ut varorna till kunden och man kan bedriva sitt företag utan större omkostnader.

Daniel Henningsson från WeLock sedan ett par år tillbaka säljer säljer förslutningsklämmor inom industri, reklam och hushåll på sajten Klämmor.se tror att webbutikerna kommer att bli många fler framöver.

- Det finns stora fördelar med att man själv som kund kan besöka en webbutik precis när på dygnet  när man har tid och lägga sin beställning. Sen kommer leveransen hem till dig och det är väldigt bekvämt. Dessutom är det ju alltid billigare att handla på nätet, menar Daniel.

Det ligger enligt honom även väldigt rätt i tiden att satsa på e-handel, eftersom den växer väldigt starkt just nu men det ställer ganska höga krav på den som driver e-handeln eftersom man måste sköta all logistik.

- Om man inte gör det, får man snart veta det, då konsumenterna är väldigt på hugget och väl medvetna tillägger han.

Man ska sätta sig ner och läsa på lite innan man kör igång en e-handel enligt Daniel. Det är ofta mer jobb än man tror med t.ex. bestämmelser kring system, frakt, hur man ska behandla eventuella returer och så vidare.

- Vi säljer ju till konsumenter och då är det en del extra grejer att tänka på kring konsumentköplag etc.

Kolla gärna på hur andra webbutiker har löst ett visst problem också för att hämta inspiration.

Daniel tipsar om att det är bra att lära dig utnyttja de sociala medierna så mycket som möjligt för att sprida budskap om din e-handel.

- Kommer man bara in på rätt sätt kan saker och ting sprida sig hur mycket som helst. Idag är det så de flesta köpen tillkommer, just på rekommendationer av ens vänner på de sociala medierna. Man litar mer på dem än på reklamen säger han med eftertryck.

Det är också enligt honom viktigt att man har en webbshop som är bra sökoptimerad, så att dina besökare kan hitta dig lätt när de googlar. För det finns en enorm potential att hämta här.

Idag kollar mängder av människor sina köp via mobilen, eftersom den finns med dem överallt. Därför är det viktigt att man ser till att mobilanpassa sin webbshop, för att låta personen även kunna slutföra sitt köp på telefonen.

- Man bör helt enkelt se till att man har en responsiv design som gör att sidan anpassar sig efter om du kollar på en dator, telefon, surfplatta osv. Ju mer tillgänglig sidan är för konsumenten, desto bättre är det avslutar Daniel Henningsson.

Välj kommun från listan