av Redaktionen
Redaktionen
15 följer
19 följare
46 foruminlägg
1163 artiklar

Det är nästan att man får en chock när man söker efter ett företag på nätet och upptäcker att det varken har en hemsida eller finns på Facebook. För att lyckas som företag, vare sig man är en liten, mellan eller stor verksamhet, behöver man finns närvarande digitalt, på ett eller annat sätt. Det gäller i synnerhet för online-företag, eftersom de enbart finns på nätet och inte har en butik eller ett kontor som man kan besöka för att köpa eller använda deras tjänst. 

 

I och med att internet har blivit en stor del av vårt liv kan det vara avgörande för ett företag att finns tillgängligt och synligt på nätet, och anledningarna är flera. 

Man når kunderna på deras nivå

83 procent av svenskarna använder sociala medier och Facebook är det populäraste sociala nätverket tätt följt av Instagram. De företag som är aktiva på sociala medier kan därför nå ut till kunderna på deras nivå och genom deras språk. Verksamheter med en stark närvaro på internet har ofta en anställd som enbart arbetar med kommunikationen över sociala medier, och det är ett mycket lättare sätt att kommunicera med kunderna och få deras åsikter än vad det är att skicka ut enkäter eller formella mejl.


Man blir mer tillgänglig 

Internet stänger inte, vilket betyder att man kan erbjuda sina tjänster och produkter dygnet runt. En vanlig butik måste stänga och det är ofta som butiker gapar tomma under dagtid då de flesta kunder är på sina arbeten. Digitala företag har inte det problemet och eftersom flera funktioner är automatiserade kan spelsajter som casino SverigeAutomaten, som är en svensk spelaktör som har erbjudit spelautomater och andra spel sedan 2008, användas när kunderna känner för det. Samma sak gäller för alla e-butiker som Boozt och Zalando, vilka är två av Europas mest växande klädkedjor på nätet, och kunderna kan handla när det passar dem. Butikskedjor som ICA, MediaMarkt och IKEA använder sig av både nätet och den dagliga varuhandeln. 

Man kan analysera målgruppen

Den som endast marknadsför sitt företag genom tidningar, tv eller radio har svårt att analysera målgruppen som hör och ser reklamen. Men på nätet finns det verktyg som hjälper till att ta reda på vilka kunderna är och vad de är intresserade av och ute efter. Man ta reda på hur ofta de söker efter företaget, hur ofta de besöker det och vad de tittar på. Detta hjälper inte bara företagen att lära känna kunderna bättra, utan även att forma marknadsföringen och gör den mer personlig. 

Man når fler 

Det säger sig självt att företag med en digital närvaro når fler kunder. Kundbasen på internet är enorm och man räknar till och med att generationen som är 65+ besöker internet minst en gång i månaden. Genom att vara synlig på olika kanaler, sociala medier som annonser, når man ut till flera potentiella kunder och ökar chansen att de söker sig till ditt företag när de letar efter en tjänst eller vara. 

Vi lever i en digital tidsålder och det är viktigt att synas. Däremot är det lika viktigt att tänka på hur man syns. En överdriven marknadsföring och närvaro kan lätt bli negativ.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.