Startsida
av Peter Burman
Peter Burman
CEO på FCompanion i Kalmar
2 foruminlägg
1 artiklar
När, varför och hur? 

Det är tre frågor många företag kanske ställer sig, när i tid passar det att jag utvecklar mitt företag digitalt, varför ska jag göra det, hur ska jag utveckla mitt företag digitalt för affärsutveckling.

Vi börjar med frågan om “När”

 

Mitt svar är nu, nu är det läge att ta företagets digitala steg.

Varför nu? Företag idag har starka kort i förhandlingen kring kostnad och det pågrund av det läge vi befinner oss i och med den situationen som uppstått denna vår.

Ser flera konsultföretag inom olika områden som rör digitala tjänster erbjuda rabatter på sina tjänster. Till exempel:

  • Du kan idag erhålla 40% rabatt hos vissa aktörer när det gäller webbhotell.
  • Tjänster för webbutik, som slåss om kunder, deras marknadsföring av sin produkt har ökat de senaste veckorna,
  • Seo-företag slåss även de om kunder. Jag ser fler och fler aktörer i mina olika sociala flöden samt i mina företags E-post. Det kommer mer eller mindre dagligt erbjudanden kring digital marknadsföring.

Mitt tips är att kontakta den aktör du vill bli kund hos och be dem om ett pris för den tjänst du önskar och var inte rädd för att förhandla, ta chansen nu och förhandla till dig en bra tjänst för ett bra pris.

“Varför och hur”

 

Varför digitaliserar vi vår verksamhet?

Frågar man företag denna fråga så får man ofta svaret att företaget digitaliserar främst för effektivisering.

Enligt en undersökning gjord 2017 av Tillväxtverket ( Tillväxtverket Pub.nr.: Rapport 0220 2017) används digitalisering av företag främst för effektivisering. "Små och medelstora företag använder främst digitalisering för att effektivisera verksamheten. Däremot är det bara en mindre andel av företagen som använder digitalisering i affärsutvecklings­syfte. Därmed riskerar företagen att missa de möjligheter som digitalisering kan medföra." Länk till undersökningen.

 

Frågan företagare istället borde ställa sig är, hur ska jag digitalisera min verksamhet för att få affärsutveckling?

Jag ställde en fråga till en kund för någon månad sedan, hur har du digitaliserat din verksamhet för att få affärsutveckling?

Efter några långa sekunders betänketid svarade hen mig att de hade köpt in nya datorer till deras företag och de datorerna startade mycket snabbare än de datorer de hade tidigare och då kunde de snabbare börja jobba.

Visst är det ett sätt att se på affärsutveckling men jag tycker inte det är svaret på en digitalisering för affärsutveckling.

Vad är då svaret frågar du dig. 

Svaret är att utifrån din verksamhet söka effektiva digitala arbetsmetoder för att få affärsutveckling. Hur jobbar vi idag och hur kan vi jobba i morgon?

Titta på hur ni idag jobbar. Är er puckel sega gamla datorer så gör som kunden ovan, köp ny hårdvara men titta samtidigt på mjukvaran och era digitala kanaler. Behöver vi ny mjukvara som effektiviserar vårt flöde av dokument, kundkontakt, order och sälj. Titta då över era digitala kanaler, synlighet i sociala kanaler etc.

Där har du affärsutveckling, låt dina affärer växa med digital affärsutveckling.

Åter finns det konsulter som kan hjälpa er med affärsutveckling genom digitalisering, förhandla om pris för det är läge för det nu.

Slutsats/sammanfattning

Det är nu det är läge att börja på resan mot affärsutveckling genom digitalisering av ditt företags verksamhet, utveckla nya mål med digitalisering i din verksamhet.

Tips! Dokumentera hur ni idag arbetar digitalt; programvaror, arbetsmetoder, har ni fler än ett administrativt kontor i landet, vilka sociala kanaler använder ni idag, vart finner man era kunder idag och vart finner era kunder er. Behöver vi investera i ny hårdvara och kan vi då få ny mjukvara som bidrar till vår affärsutveckling

Titta även på utbildning i programvaror och även arbetssätt. Hur man på ett effektivt sätt använder sin mjukvara är inte alltid självklart.

Jag har själv varit del i att digitalisera verksamheter där beställaren inte tänkt på att det även behöver ses över hur man arbetar idag och hur man kan arbeta i morgon.

Arbetsgivaren har haft svårt att backa i sitt tänk då de  ju redan tänkt tanken och valt väg, men nu tycker någon att de ska backa. Arbetsgivaren tycker i detta läge att det är bara att ge dem datorer och program så löser det sig.

In med ny hård- och mjukvara och sen frågar man sig inte hur ska vi jobba med allt det nya.

Börja i den andra änden först, med hur vi jobbar idag och sen hur vi kan jobba med det imorgon. Då får ni en bättre start på er affärsutveckling genom nya digitala verktyg.

PS. Glöm inte att prata med de som är användarna de kanske ser möjligheter att utveckla arbetssätt så att det medför affärsutveckling för företaget.

Tack för ordet.

Peter Burman

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.