av John Knutsson
John Knutsson
5 följer
7 följare
2 foruminlägg
129 artiklar

För varje liter bensin betalar du 10 kr i skatt som används till allmän finansiering av statskassan. Samtidigt ger staten ut subventioner till de som köper elcyklar och elbilar. Miljöpolitiken ter sig allt mer som en sekteristisk religion utan gränser, där dina pengar fiskas in absurdum.

Den 1 februari 2018 infördes den s.k. elfordonspremien. Den innebar att regeringen skulle avsätta 350 miljoner kr per år under 2018–2020. Genom premien fick köparen tillbaka 25 % av inköpspriset inklusive moms, dock maxbelopp 10 000 kr vid köp av en elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Den blev dock så populär att pengarna tog slut i förtid.

 

Sedan dess har vi sett sådana ekipage sväva förbi oss vanliga cyklande medborgare. Vem bekostar dessa subventioner tror du? Det gör du genom dina bensinpengar, i solidaritetens tecken, för att rädda världen där vuxna hyllar barn som jordens frälsare.

Bensinpriset

Genomsnittspris på bensin mars 2019.

Produktkostnad och bruttomarginal: 5,76 kronor/liter 

Moms på bensinen: 1,44 kronor

Energiskatt: 4,08 kronor/liter 

Koldioxidskatt: 2,62 kronor/liter

Moms på skatten: 1,68 kronor

Allt detta sammanräknat blir:

Pris vid pump: 15,58 kronor/liter

Varav skatt: 9,82 kronor/liter

Skattens andel av priset: 63 procent

Källa: Ekonomifakta

Det är dina pengar

De som köper elbilar får ett visst belopp i bonus från staten genom det s.k. bonus malus systemet. För bilar med noll utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Denna bonus som elbilsköparen får i reducerat inköpspris på sin elbil betalas givetvis även den med våra skattepengar. För bilar med ”höga utsläpp” tas en förhöjd fordonsskatt – malus – ut i tre år från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.

Elbilar är ofta dyrare än bensinbilar. Som exempel kostar en eldriven Hyundai Kona 409 900 kr i grundmodell i jämförelse med samma modell bensindriven, med premiumpaket och kraftigaste motorn 249 900 kr. Elbilsköparen får dock tillbaka 60 000 kr på köpet och samma köpare premieras också genom att enbart behöva betala 360 kr i årlig skatt. Den som köper bensinversionen får däremot betala 5 976 kr i skatt. Vem tror du finansierar det subventionerade priset på elbilen?

Bensinupproret 2.0

Många ägare av diesel- och bensinbilar har fått nog. Facebookgruppen ”Bensinupproret 2.0” har i skrivande stund 532 000 medlemmar och det här kommer med all sannolikhet bli en viktig valfråga 2022. Gruppens grundare har efter all uppmärksamhet i media bjudits in till seminarium i Sveriges riksdag. Vi kan göra skillnad.

Miljöaktivisterna i riksdagen kämpar givetvis vidare för att ta bort bensin- och dieseldrivna bilar helt från marknaden snarast möjligt. De som har råd att köpa elbil kan därmed fortsätta att tacka och ta emot medan den som bara har råd att köpa en enklare bil troligen kommer att beskattas allt hårdare. 

Till detta kommer kraftigt höjda skatter på drivmedel där människor på landsbygden som är beroende av sin bil och inte har råd att köpa en dyr elbil får det allt svårare att ta sig fram. Folk sätts mot folk.

Sveriges påverkan obefintlig

Sverige är ett litet land, men med stort samvete för världens folk och på samma vis stort högmod.

Kina med sina 1,4 miljarder människor lyssnar inte på svenska politikers symbolpolitik. Det är otroligt naivt att tro något annat. En bra skildring av detta kan du läsa i Kvartals krönika, ”Jag tvivlar inte på klimatkrisen men jag tvivlar på mediabilden”.

Dessutom ska inte elbilsägarna vara så säkra att de kommer undan i framtiden. Det kan bli som i Illinois där det nyligen aviserades om att alla som köper en ny elbil ska betala en avgift om 1000 dollar. Staten är hungrig, förr eller senare.

Känner du att klåfingriga politikers omfördelningspolitik bara gör mer skada än nytta? Ja, då har du helt rätt.

Detta inlägg är skribentens egna åsikter. Vill du skriva en insändare, debattartikel eller skicka in en replik kan du göra det här

Taggar:

Visa kommentarer 4
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 2 månader sedan
Så med andra ord så anser du att bensin och dieseldrivna bilar aldrig har fått subventioner av något slag och att dem aldrig kostat skattebetalarna ett öre extra, med ditt resonemang ovan? Verkar besynnerligt att bilister inte fått subventioneringar förut.

Jag är inte "pro" elbilar mer an att jag tycker det verkar va ett bra alternativ att sträva mot för att slippa avgaser osv.
| Anmäl | 1 månad sedan
Det är väl bra att bilismen betalar för åtm en del av sin miljöförstöring? Men det är synd hur pengarna används. Håller med dig om att subventioner t el-"cyklar" (= mopeder) od känns omotiverat. Vore bättre med infrastruktursatsningar som gör det lättare/säkrare att cykla och åka kollektivt.
| Anmäl | 1 månad sedan
Knäppt att subventionera en sorts CO2 (batteritillverkning) och bestraffa andra sorters CO2. Men John Knutsson glömde att berätta om den verkligt stora elbilssubventionen. Nästan alla elbilar är tjänstebilar och där kan vi verkligen tala om subventioner. Det är faktiskt billigare att ha en Tesla som tjänstebil än att ha en "sketen" Skoda Octavia som privatperson.
| Anmäl | 1 månad sedan
När det gäller elfordon så bygger många antaganden i de flesta studier på felaktiga underlag och då blir det inte bättre än såhär. Att Elbilar är lika dåliga avseende CO-utsläpp har vi hört till leda. Vad bygger dessa studier på?
Jo att batterierna måste bytas ut efter 10.000 mil, att elen produceras med kolkraft och att produktionen av batterierna sker med CO producerad el.
Men...
1. En de största leverantörerna av batterier heter Tesla. Deras produktionsenhet drivs av solel.
2. En elbils batterier har, i några fall till dags dato, körts 40.000 - 50.000 mil. Några få 80.000 mil. Räckvidden har då i de fallen blivet 10% lägre. 10.000 mil är alltså bullshit i de studier som publiceras.
3. Produktionen av fossila bränslen är oerhört energislukande process och släpper dessutom ut stora mängder CO. Var kommer den elen ifrån och var finns CO utsläppen i rapporterna?

Så att bygga rapporter på felaktig grund är bara ett sätt att lobba för oljeindustrin.

Alla kan göra något. Det är det som gör skillnad. Att sticka ner huvudet i sanden och peka på någon annan är det dummaste man kan föreslå. När det gäller elbilar så måste det ske med ekonomisk stimulans. De flesta ser inte längre än näsan räcker. Jag frågar mig ofta om det är vår existens vi pratar om eller om det är möjligheten till dragkrok och priset för en liter bensin. Priset för en liter bensin är försvinnande litet i förhållande till priset av vår miljö och existens. Norge har idag flest elbilar och elhybrider per capita i världen. Varför kan Norge men inte Sverige?
Vill vi sänka kostnaden för en liter bensin så är det enklaste att köpa en begagnad elhybrid. Svårare än så är det inte.
Nu måste makthavare, världen över, besluta om förbud av motorer och processer som släpper ut mycket CO. Det behöver inte betyda att förbränningsmotorn är död. Det innebär bara att vi måste utveckla ny teknik, där eldrift är en teknik bland flera andra.
Gör vi inte det, utan att betala priset, så får det konsekvenser under vår livstid T ex:
- Folkvandring och flyktingströmmar då det varken finns mat eller vatten för en existens. Det vi har sett hittills är bara en fluglort i sammanhanget.
- Krig. Brist på mat, vatten och energi blir till konflikter.
- Väderkatastrofer där skogsbränder vi sett hittills framstår som majbrasor.
- osv

Med det som bakgrund så framstår ju denna artikel som en löpsedelsprodukt.
Teknikutveckling, mindre CO utsläpp och miljöarbete är något som alla kommer att efterfråga. Om "Företagande.se" skall stå för något så är det väl att se möjligheterna i detta istället för att hänga på upproret som ju motverkar politikernas tafatta försök till att indirekt få folk att förstå värdet av mindre körning med bilen eller övergång till mer klimatsmarta alternativ.
CO är inte farligt, det är bara så att vi nu hivar upp olja och kol från marken där det varit bundet i miljarder år. Sen frigör vi allt detta samtidigt på mindre än en bråkdel, i ett tidsperspektiv. Det är det som är problemet och det gör 17:- för en liter bensin eller finansiering av klimatsmarta lösningar som en bagatell i sammanhanget.