Din webbplats är inte en annons. Och den får inte se ut som en sådan. Folk vill inte bli påprackade saker. Det gäller i synnerhet på nätet. Webbanvändare flyr mer än gärna allt som de uppfattar som fluffigt och hajpat reklamspråk. Vad de vill ha är saklig information.

Därför är de bästa texterna på webben skrivna på ett journalistiskt sätt, där själva säljet ligger inbäddat på ett smart sätt. Samtidigt som du informerar, leder du steg för steg läsaren fram till det du vill uppnå.

Besökarna har frågor. Vinn deras förtroende genom att omsorgsfullt besvara dem, och att hjälpa dem att fatta beslut. Ställ dig frågan varför dina besökare ska lita på dig. Och var rejält självkritisk.

Visa att andra har köpt det du erbjuder, och låt dina kunder tala för dig. Referenser är trovärdiga för att de visar att det står riktiga personer bakom orden, i stället för att du själv talar om hur förträfflig du är. De bästa referenserna ger konkreta svar på specifika funderingar eller invändningar. Ring runt eller mejla dina kunder. Och be dem att tycka till. Hur har de upplevt dig och ditt företag? Är de nöjda?

En bra plats att lägga personliga referenser är som vi tidigare har nämnt på högersidan av skärmen. Där kan de ge stöd åt dina egna argument. En annan sak är att länka till information som stödjer dina argument. Det hjälper dina läsare att bedöma om det du säger faktiskt stämmer. Men glöm inte: Länkar du till andra platser, se till så att inte sidan öppnas i samma fönster.

Men allt är självklart inte text. Viktigt är också att din webbplats har en seriös ton. Och att den ger ett bra helhetsintryck som hjälper trovärdigheten på traven. Om introduktionssidor är att låsa dörren, så är frånvaron av bilder att gömma sig bakom disken. Lägg upp bilder på dig och dina anställda, och våga berätta vilka ni är.

Visa också tydligt att företaget finns på riktigt. Till exempel genom att se till så att adressuppgifterna alltid finns tillgängliga. Gärna på varje sida. Då följer de alltid med om besökaren skulle göra en utskrift. Men fall inte i standardfällan att slentrianmässigt använda dig av en info-adress när du anger ditt företags mejladress. Det är svårt nog att vara personlig på nätet.

Till sist, glöm inte att leva efter den gamla sanningen som i högsta grad gäller internetmediet:

”Den bästa reklamen ser inte ut som reklam.”

// Jack Hansen, 39-årig copywriter

- Fler tips finns gratis på Copywriter

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.