Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vad är affärsutveckling?

Affärsutveckling är kanske det mest spännande ordet inom entreprenörskap och företagande. Det betyder och innefattar allt som får ditt företag att vidareutvecklas och växa. Teori och handling blandas och det innefattar ditt företags vision, mål, strategi och fokuserar på ekonomi, marknad, ledarskap och försäljning. Många skulle nog säga att grunden för företagets utveckling handlar om just försäljning - att lägga fokus på sälj bör därför alla som ska starta eget.

Man skulle med kunna definiera ordet som: ”Affärsutveckling är skapandet av ett långsiktigt värde för en organisation och dess kunder.

Här är våra 11 bästa tips för att affärsutveckla ditt företag

Se fler artiklar och tips från våra experter längre ner på sidan.

Så här kan du ta ditt företag till nästa nivå:

1. Kontakta dina kunder regelbundet och samla på dig feedback om vad de tycker och vad du kan göra bättre. Det ger inte bara värdefull kunskap för att utveckla produkten/tjänsten, du visar också dina kunder att du verkligen bryr dig. Kör gärna en variation av personliga besök, telefonsamtal och e-postmeddelanden, när det är möjligt. Kundundersökningar kan utföras och skötas online om du har många kunder och vill få snabbare respons.

2. Använd din medarbetare, om du har personal. Affärsutveckling görs sällan på ett bra sätt på egen hand så gör det ihop med de du jobbar med. Få dem delaktiga!

3. Brainstorming är ett sätt att involvera medarbetare där ni tillsammans får fram de bästa idéerna. Tänk på att inte såga någon idé och låt alla komma till tals. Varför inte bjuda in kunder med som du har en bra kontakt med? Här är praktiska tips inför en brainstorming.

4. Bjud in till workshops, luncher, mässor, föreläsningar, etc för att knyta dina kunder, partners och leverantörer närmare. På så sätt kan ni på ett naturligt sätt utbyta erfarenheter och få tips som kan ligga till underlag för företagets utveckling.

5. Se till att rekrytera en bra och erfaren styrelsegrupp. Smart styrelsearbete kan vara skillnaden mellan ett företag som leder på marknaden och ett som går i konkurs.

6. Advisoryboard är ett annat sätt att få in nya idéer och erfarenhet utifrån. Detta kan vara ett alternativ till en styrelse eller ett komplement, det ena utesluter inte det andra. Mer om advisoryboard kan du läsa här

7. Använd den teknik som finns. Det rör på sig snabbt i teknikens värld och på Internet och nya trendiga ord och fraser som ”marketing automation”, ”content marketing”, ”conversion rate”, etc är inte bara tillfälliga modeord. Många av dem ger efter implementering riktiga resultat och kan starkt påverka ett företags försäljning.

8. Sociala medier är idag självklart, särskilt för den yngre generationen. Kundtjänst och feedback går snabbt och enkelt och direktkontakt med företagets följare/kunder är uppskattat. Facebook är den mest självklara plattformen för de flesta företag som det ser ut idag, men det kan ändras framöver.

9. Raka puckar och ärlighet uppskattar alla. Kan du inte leverera något eller vet ett svar, berätta det. Ska du återkomma med mejl eller på telefon en tid eller ett visst datum, se till att göra det. Alla dessa ”små” saker, är skillnaden mellen det mediokra företaget och det som kunderna aldrig lämnar.

10. Anställ rätt människor. Fel medarbetare kostar inte bara tiden för rekrytering och upplärning, de kan även skapa oro och påverka dynamiken mellan andra i företaget. Att rekrytera rätt är dock inte lätt. Läs på eller ta in experthjälp. Mer om personalrekrytering här.

11. Sök samarbete med andra. Rätt samarbetsparter kan lyfta vilket företag som helst. Det finns många bolag där ni båda kan tjäna på ett samarbete, det gäller bara att vara öppen och våga sätta sig och ner och kolla på vad som kan göras. Känns det inte rätt av någon anledning, förklara det och gå vidare.

Nu går det givetvis att nämna affärsplaner, marknadsplaner, ledarskap och en massa andra saker. Detta ämne kommer aldrig att bli fullt besvarat, glasklart eller att det på något sätt går att skriva en manual för hur alla företag ska gå tillväga. Testa er fram och läs vidare – förslagsvis bland artiklarna nedan.

måndag, 11 november 2013
av Redaktionen på Företagande i Affärsutveckling
tisdag, 17 november 2009
av Redaktionen på Företagande i Affärsutveckling
torsdag, 08 oktober 2009
av Pernilla Ulvblom och Eva Carlsson i Affärsutveckling
torsdag, 08 oktober 2009
av Pernilla Ulvblom och Eva Carlsson i Affärsutveckling
torsdag, 08 oktober 2009
av Pernilla Ulvblom och Eva Carlsson i Affärsutveckling
måndag, 07 april 2014
av Redaktionen på Företagande i Affärsutveckling
torsdag, 04 juli 2013
av Ola Löhman i Affärsutveckling
torsdag, 04 april 2013
av Bengt Sandin i Affärsutveckling
måndag, 17 december 2012
av Ola Löhman i Affärsutveckling
onsdag, 28 november 2012
av Redaktionen på Företagande i Affärsutveckling
måndag, 22 november 2010
av Redaktionen på Företagande i Affärsutveckling
Sida 3 av 9

Välj kommun från listan