Alltså - om människor känner till dig så kan de hjälpa dig att föra ut ditt budskap. Det är helt enkelt ett sätt att nå ut. 

Nina Jansdotter är karriärcoach och beteendevetare. Här ger hon fem tips som gör att du också kan marknadsföra dig själv på en allt tuffare arbetsmarknad. 

1. Hitta din unikhet

Fundera på vem du är, vad du kan och vad du vill. Människor är sociala varelser och genom att hitta de saker som gör att just du sticker ut, kommer du väcka andras nyfikenhet. 

2. Visa vad du tillför

När du visar vem du är, vad du kan och vad du vill kan företagsledare se vilken resurs du är. Dessa kunskaper gör att de kan matcha dig med nya kunder, uppdrag etcetera.
Det kan leda till att du blir aktuell för nya jobb internt men även att du inte blir bortrationaliserad. 

3. Skaffa ett stort socialt nätverk

Att interagera med andra skapar möjligheter till samarbete och du kan ta  del av andras lärdomar. Du, som person, kan inte vara överallt men ditt nätverk blir dina extra ögon och öron.

4. Lär av andra

Genom att följa någon på Twitter eller Facebook så kan man se deras personliga stil och se vilka kännetecken de har. Det handlar inte om att bli en kopia av någon annan utan bara få tips om grundstilar som du kan testa. Försöka att få inblick i varför vissa lyckats bygga ett så starkt personligt varumärke men även varför andra misslyckats. Fundera på vad som skiljer dem åt och hur de kommunicerar ut sitt budskap. Genom att identifiera grundelementen i andras kommunikation kan du hitta ditt eget sätt som också stämmer överens med den du är och det du vill förmedla.

5. Uthållighet

Att skapa ett starkt personligt varumärke är inget man gör under en natt. Men, brinner du för det du göra så blir du uthållig. Våga lämna trygghetszon och tänk på att misstag ger lärdomar.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.