Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Case: Black Friday – CDON.COM delar sitt framgångsrecept

Dela artikeln
torsdag, 17 november 2016 0
Case: Black Friday – CDON.COM delar sitt framgångsrecept

Black Friday blev redan från början en försäljningssuccé för CDON.COM och ifjol steg antalet order från 105 000 till 130 000. Nu är Black Friday inne på sitt fjärde år och CDON.COM är väl förberedda inför en av årets mest hektiska försäljningsdagar. Här går vi igenom några av de tekniker som gjort CDON.COM till en vinnare på Sveriges nya shoppinghögtid.

CDON.COM var en av några svenska nätbutiker som testade den amerikanska shoppingtraditionen ’Black Friday’ under 2013. Kunderna svarade ja vilket syntes i siffrorna. E-handeln ökade sin försäljning med 100 procent jämfört med vanliga fredagar enligt svensk handel. Nu när utbudet har ökat markant skulle man kunna jämföra Black Friday med mellandagsrean eller som en förfest inför julen.

Från början sålde de mest Tv-spel, böcker och filmer, men i år har sortimentet utökats med bland annat livsmedel och skönhets- och hälsoprodukter. Med den stora trafikökningen, och det enorma produktutbudet som CDON.COM erbjuder i år, så har det varit oerhört viktigt att allt är på plats inför dagen. Marknadsföringen måste vara robust och välplanerad, webbplats och service måste hålla prestanda och logistiken måste optimeras för att hantera det höga trycket.

Marknadsföringen måste börja tidigt

Black Friday 2016 infaller den 25 november, men för aktiva e-handlare har förberedelsearbetet pågått i månader. Personas har skapats, köpresor har kartlagts och marknaden har segmenterats. Kommunikationsplaner har skrivits för webbplats, pressmeddelanden och sociala medier, och alla tillgängliga mediekanaler är satta på högsta beredskap. Allt för att kunderna ska välja just deras butik framför konkurrenternas.

Inför stora event som Black Friday måste marknadsföringsarbetet börja tidigt. På så sätt kan man bygga upp en stor potentiell kundbas inför dagen. Svenskar vill också fynda och spara pengar, men till skillnad från USA är fredag den 25 november en vanlig arbetsdag när folk ska upp och gå till jobb och skolor. Därför gäller det att skapa medvetenhet och informera i god tid om möjligheterna med att fynda och shoppa sina favoritprodukter under Black Friday.

På CDON.COM arbetar man med alla mediekanaler för att nå befintliga kunder. Strategin är att locka med tävlingar och erbjudanden som folk vill dela med sig av. I år har CDON.COM till exempel börjat generera intresse på den egna webbplatsen dels genom att lansera en dedikerad Black Friday sida med nedräkning, och dels med en tävling där kunder kan vinna hela sin varukorg om de fyller i ett formulär.

Marknadsföringen är bred eftersom CDON.COM erbjuder produkter för i stort sett alla. Man arbetar bland annat med:

  • Nyhetsbrev – 2,2 miljoner prenumeranter kommer att få e-post direkt på morgonen
  • Facebook – Kundservice finns på plats för att snabbt kunna publicera inlägg samt svara på omkring 600 000 Facebook-användare.
  • Facebook uppdateras även kontinuerligt under dagen för att berätta om nya erbjudanden
  • Instagram – tävlingar och happenings skapar intresse

Alla aktiviteter styr trafiken till landningssidan, CDON.COM’s Black Friday sida.

Håll intresset levande

En annan, oerhört viktig del i marknadsföringen är att hålla intresset levande under Black Friday-dygnet. När man väl nått fram till en kund så vill man gärna se till att de kommer tillbaka flera gånger under dagen, så att man får möjlighet att erbjuda fler delar ur sitt sortiment.

I CDON.COM’s fall har man tagit en sida ur Amazon’s bok och uppdaterar webbplatsen med nya erbjudanden varje timme. Besökarna uppmuntras att hänga kvar i butiken hela dagen – från fredag midnatt till lördag midnatt. Kunden håller koll på sina produkter genom att följa minutvisaren som räknar ner tiden från att produkten läggs ut tills det går att lägga den i varukorgen. Den som inte har tid att följa nedräkningen live kan i stället anmäla sig till ett nyhetsbrev och få de bästa erbjudandena direkt till sin e-postadress.

Sammantaget kan man se marknadsföringen har lönat sig för CDON.COM. Antalet besökare ökade från 1,4 miljoner 2014 till 2,1 miljoner under fjolåret, och de har dessutom lyckats attrahera kunder från hela Norden.

Webbsidan måste fungera i alla skärmstorlekar

Allt fler shoppar i mobilen, och med nya erbjudanden varje timme beräknar CDON.COM att antalet mobilshoppare kommer att öka. Allt måste fungera smidigt och enkelt, inklusive sökfunktioner, varukorgar och betallösningar. Webbplatsen måste alltså vara förberedd, inte bara för att kunna hantera trafiken, utan även för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse oavsett vilka enheter som kunderna använder sig av.

Black Friday sätter press på prestanda och service

Genom att CDON.COM erbjuder fler produkter än tidigare lockar de också en större målgrupp. Det sätter press på webbplatsen, som helt enkelt inte får krascha. För att säkerställa att webbplatsen klarar av att ta emot många besökare samtidigt har CDON.COM använt erfarenheter från de två föregående åren. Det innebär att hemsidans prestanda har testats, undersidor har gåtts igenom noggrant och möjliga problem och svaga punkter har åtgärdats.

Statistiken visar att besöken blev jämt fördelade under dagen, med en topp vid klockan nio på kvällen. Det är en tid som sticker ut under fjolåret, och det är att många besökare var på hugget redan vid midnatt. Då kom drygt 100 000 besökare till nätbutiken jämfört med cirka 45 000, samma tid år 2014.

Med ett ökande intresse och med ett stort antal nya kunder så gäller det också att kundservicen fungerar till 100%. Därför är det viktigt att en tillräcklig mängd personal tillsätts för att försäkra bästa möjliga service och prestanda under det hektiska dygnet. Inför årets Black Friday har CDON.COM personal som jobbar i skift under 24 timmar. Enligt fjolårets statistik behövs det för att möta och svara på kundernas frågor. Det måste också alltid finnas tillräckligt med personal för att hantera om något går snett med webbplatsen, så att alla eventuella problem kan åtgärdas direkt.

Varför Black Friday?

Dagen efter Thanksgiving kommer fredagen som kallas Black Friday. Thanksgiving infaller den 24 november och det är fjärde torsdagen i november. Thanksgiving är en viktig högtid när familjer samlas för att fira och äta ugnsbakad kalkon, sötpotatis, tranbär och pumpapaj. Butiker håller ofta stängt hela eller delar av dagen. Kanske är det en bra uppladdning inför Black Friday som är den största rea- och shoppingdagen i landet.

Med Black Friday inleds julhandeln i USA. Butikerna öppnar tidigt på morgonen med mängder av extraerbjudanden som gäller i 24 timmar, fram till stängningsdags vid midnatt. För handlarna betyder Black Friday att röda siffror ska bli svarta och i USA omsätter Black Friday årligen närmare 425 miljarder kronor.

Har Black Friday kommit till Sverige för att stanna?

Med tre års facit ser det ut så. Svenskar gillar att följa USA i fotspåren och vi har anammat både Alla Hjärtans Dag och Halloween. Även hos oss ser Black Friday ut att bli startskottet för julhandeln, speciellt för personer som vill undvika trängsel och föredrar att shoppa i nätbutiker.

Senaste nytt

Välj kommun från listan