En landningssida (landing page på engelska) är kort och gott en sida på din sajt som får besökaren att göra det du vill. Det kan exempelvis vara att bli medlem, registrera sig för nyhetsbrev, kontakta er eller göra ett köp.

Vad är då en bra landnings- eller konverteringssida?

Conversionista som jobbar med konvertering online skriver så här på sin blogg:

För att lyckas, ska din landningssida:

  • Behålla besökarens sökvittring
  • Vara fokuserad
  • Ha ETT tydligt avslutningsalternativ (Call To Action)
  • För att förstå begreppet Sökvittring måste du se på din besökare som en blodhund som just fått upp ett färskt spår. Nu är blodhunden inne på din sajt och det är ditt jobb att se till att den inte tappar spåret.

Fler tips till sidan som ska få dina besökare att konvertera

Sidan bör…

  • Ta all uppmärksamhet från vad besökaren precis gjorde.
  • Kommunicera på ett enkelt, klart och tydligt sätt.
  • Få besökaren att agera nu!
  • Ha ett tydligt erbjudande.
  • Minska oro och i stället skapa förtroende så besökaren vågar agera.
  • Vara snyggt designad.

Exempel på landningssidor

Här är några exempel på landningssidor. Vi vet så klart inte hur dessa sidor fungerar och om de utför det jobb de är tänkta att göra. Men de är väl värda att inspireras av och om bilderna nedan överensstämmer med länken så får vi anta att de konverterar bra. För annars hade de säkert bytt upplägg.

Innan du kikar på dem så har du här ett tips på en sida där du kan skapa dina egna landningssidor. Jag har inte testat det men där verkar finnas inbyggt A/B-test verktyg och det går att integrera med Google Analytics, Aweber, Mailchimp och fler program. Lämna gärna en kommentar eller hör av dig om du testat det!

Pinterest

Snygg med varierande och nischade budskap på indexsidan. Du kan läsa att där finns mycket att utforska och att registreringen går snabbt och är utan kostnad. Alltså bra anledningar att skapa sig ett konto.

pinterest

 

Instapaper

Instapaper är ett verktyg för att spara webbsidor, för att läsa senare på sin Android eller iOS-enhet, dator, läsplatta eller smartphone. Den rena designen speglar hur enkel deras app är och vad den gör.

instapaper

 

Designed to Move

Denna sida är enkel, om än kanske lite svår att förstå direkt. Men kolla filmen, den talar sitt tydliga språk!

designed to move

 

Bear CSS

Bear CSS är ett verktyg för att hjälpa webbdesigners att generera CSS-kod snabbare och smidigare utifrån sin befintliga HTML. Målet med sidan är att besökaren ska ladda upp sin HTML-kod, vilket inte är svårt att missa.

bearcss

 

Klarna

Klarna erbjuder betalningslösningar för e-handelsbranschen. Sidan är snygg med referenser och partners som inger trygghet för besökare som inte känner till varumärket.

klarna

 

Unbounce

Att detta företag lyckats med en bra landningssida är kanske inte så konstigt när de själva utbildar och skriver böcker i ämnet.

unbounce

 

Codecademy

Tydligt ”call to action”, lätt att anmäla sig och med en kort film som förtydliga vad du kan förvänta dig.

codecademy

 

Spotify

Snygg design perfekt för målgruppen. Stor knapp som inte går att missa.

spotify

 

Har du fler exempel på snygga, bra och effektiva landningsidor? Posta gärna en kommentar med länk nedan.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.