av e-conomic
e-conomic
Jobbar på e-conomic
1 foruminlägg
2 artiklar

 

Det är stort fokus på nyhetsbrev. Eftersom mottagarna själva väljer vilka nyhetsbrev de mottar, är ditt nyhetsbrev av intresse för läsarna som får det. Av samma anledning är nyhetsbrev också den perfekta plattformen när ditt företag vill nå ut med meddelanden. Oavsett om du säljer en tjänst eller har en butik är nyhetsbrevet ett viktigt marknadsföringsverktyg och för att nå ut till dina kunder måste du för det första ha någon som läser nyhetsbrevet.

Här följer några råd som hjälper dig att få ut företagets meddelande i nyhetsbrevet.

Förklara budskapet i rubriken

Innan du tänker på rubriken ska du fundera över vad ditt budskap ska vara i nyhetsbrevet. Varje nyhetsbrev ska ha ett eget ämne, annars kan det snabbt resultera i förvirrade nyhetsbrev som många av dina kunder aldrig läser. Ämnet ska stå i rubriken. Läsaren måste fångas omedelbart eftersom det ökar chanserna att de läser nyhetsbrevet. Skippa därför rubriker som: Nyhetsbrev #3 från [företagets namn]. Skriv istället vad nyhetsbrevet handlar om eftersom det är rubriken som mottagaren läser allra först. Kom ihåg att du konkurrerar med massor av andra nyhetsbrev, därför måste du snabbt fånga läsarens uppmärksamhet.

Naturligtvis måste du hålla det du lovar. Du tjänar ingenting på att ljuga i rubriken bara för att få mottagarna att öppna nyhetsbrevet. De flesta av oss har läst nyhetsartiklar med fångande rubriker som inte visade sig ha någonting att göra med innehållet. Strunta i det, du riskerar bara att dina läsare säger upp sin prenumeration på nyhetsbrevet.

Förklara rubriken

 

Rubriken innehåller själva nyhetsbrevets budskap. Du fångade läsarens uppmärksamhet och nyhetsbrevet öppnas. Läsaren är intresserad av ditt meddelande och det är nu du använder nyhetsbrevet för att förklara ditt budskap. Det går bra att ha flera meddelanden i ett och samma nyhetsbrev. Låt oss säga att din butik har rea och därför handlar rubriken i nyhetsbrevet om det, men du vill också berätta för kunden att du har fått in en del nya spännande produkter.

Det är dock viktigt att du berättar det huvudsakliga budskapet först, så att läsaren inte känner sig lurad. Du får aldrig anta att ditt nyhetsbrev är så pass intressant för mottagaren att han eller hon själv läser igenom hela nyhetsbrevet för att hitta ditt budskap från rubriken. Så fungerar inte mottagare. Ditt nyhetsbrev är inte någon deckare där mördaren först avslöjas någongång i slutet. Berätta alltid det viktigaste först. På så sätt har du gjort ditt bästa för att läsaren ska ta del av det du har att berätta.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.