av Mary-Ann Aro
Mary-Ann Aro
0 följer
0 följare
0 foruminlägg
2 artiklar

Det svaret får jag flera gånger varje dag när jag kontaktar företag. En del säger att de inte behöver någon hemsida eftersom de ändå har för mycket jobb och inte vill ha mer att göra. Andra säger att de inte har råd, eller att de marknadsför sig på andra webbplatser på nätet, till exempel olika hantverkssajter, Eniro, Blocket eller en gemensam varumärkessajt.

 

Alla svaren är vettiga och legitima och jag ställer sällan följdfrågor eftersom jag själv inte tycker om tjatiga säljare. Istället ber jag dem lägga min webbyrå på minnet och kontakta mig ifall behovet förändras.

Jag vill inte synas

Ändå funderar jag varje dag på alla dessa argument för varför företag inte behöver en hemsida. Att ha för mycket jobb är ju jättebra, men är det lönsamma jobb då? Skulle det vara möjligt att öka sin fakturering och samtidigt kanske jobba en aning mindre? Många tror att en hemsida bara är ett digitalt visitkort och tänker inte på alla möjligheter "bakom kulisserna", att det är möjligt att marknadsföra sin verksamhet via en hemsida mot i princip vilken målgrupp som helst om man vet hur man ska göra. Varför inte byta ut kunderna på andra sidan stan mot fler lokala kunder, eller kunder som betalar bättre och snabbare?

Många kvällar har jag också funderat över om inte potentiella kunder blir lite mer osäkra på företag som inte har en egen hemsida? Jag vet ju hur jag själv fungerar och vill gärna ha "öppna dörrar" om jag ska anlita ett företag eller köpa deras produkter. Jag väljer hellre snickaren som har en egen hemsida med kundreferenser än snickaren som endast har adress och telefonnummer på Eniro, det andas mer kvalitet. Jag köper hellre produkter med fyra klick i en webbshop än sätter mig i bilen från Värmdö till en fysisk butik i Vallentuna om jag inte absolut måste.

Jag har inte råd med en hemsida

Kostnaden för en hemsida är oftast ingenting jämfört med andra marknadsföringskanaler och mer eller mindre en engångskostnad jämfört med annonsering i tryck, lokaltidningar, årsabonnemang på proff, brabyggare och allt vad de heter, så ibland förstår jag inte argumentet "jag har inte råd". I de flesta fall räcker det med att hemsidan genererar en enda ny kund så är investeringen betald. En investering är inte en kostnad.

Hemmasnickrade hemsidor

Jag har också sett många mindre bra hemsidor och fått svaret "den duger som den är". Jag frågar såklart aldrig varför de tjänar mindre än sin lokala konkurrent som har en professionell hemsida. Alla har rätt att jobba mycket eller lite och och så lönsamt eller olönsamt som de vill.

Även om jag (ibland) kan tycka att det är bättre med en mindre snygg hemsida än ingen hemsida alls så undrar jag ofta över varför man snålar in på att ge ett professionellt intryck? Jag tror alla känner igen sig i att man snabbt backar ut från en hemsida som ser totalt oproffsig ut och genast klickar på nästa länk i Google listan. Om man dessutom surfar via mobilen orkar man ju inte ens fundera över att börja zooma runt på en hemsida som inte är responsiv. I de här fallen kan jag faktiskt hålla med om att det ändå är bättre att inte ha någon hemsida alls!

Sen har vi de snygga hemsidorna som ger ett professionellt intryck men som ingen hittar till. En del är kanon! Andra är under all kritik och en del har gjort ett riktigt bra försök men inte nått hela vägen fram. De har till exempel lyckats med en grym design och användarvänlig layout, men glömt eller inte klarat av att bygga sidan så att den syns på sökmotorerna. Webbplatsen saknar genomtänkta sidtitlar, metatitlar, url:er, vettiga rubriker, genomtänkt textinnehåll, bilder, alt-taggar, länkar osv.

Stackars sökmotor-robotar som saknar ett sunt förnuft. De har inte en chans att förstå vad hemsidan handlar om och vem de ska visa den för.

Syns du inte så finns du inte

Att inte ens On-Page optimera din hemsida är som att sätta upp ett snyggt skyltfönster och sen dra för gardinerna. Jag beundrar alla som försöker (och det finns många som lyckas) även om det inte är deras know-how. Själv väljer jag en annan väg. Jag är ekonom, men jag tänker ta mig tusan inte sköta mitt företags bokföring! Det gör vår bokföringsbyrå mycket bättre och snabbare än jag. Jag lägger min tid på att ta hand om våra kunder och att hitta nya kunder istället. Man ska göra det man är bäst på och låta andra göra det de kan bättre.

På banan eller på avbytarbänken?

När jag ändå sitter och funderar (vilket är det jag gör bäst) kan jag inte låta bli att tänka på nästa generation. Jag är själv 45 år. De som är 15 år yngre än mig har vuxit upp med webben som en naturlig mötesplats och deras barn har aldrig ens hört talas om telefonkatalogen. Beteenden förändras hela tiden och och snabbare för varje dag. Om du är företagare som jag och har tänkt överleva på din verksamhet under en längre tid framöver kan jag inte göra annat än rekommendera att du funderar över var dina kunder är istället för var du själv är.

Dåtid, nutid eller framtid?

Många kommer kunna fortsätta sitt företagande på samma sätt som de alltid har gjort. För oss som ska jobba i mer än 20 år till tror jag att vi minimum behöver någon form av digital profil på webben. I nästa steg kanske kraven ökar på Virtual Reality möten och VR butiker och ännu längre fram kanske algoritmer sköter både vår försäljning och våra inköp? En sak är säker, det är inte vi som bestämmer hur vi gör affärer i morgon, det är de som kommer efter oss som sätter reglerna. Känns det skrämmande eller som en möjlighet? Är du på banan eller på avbytarbänken?

Visa kommentarer 2
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 3 år sedan
Hemsidessäljares vedermödor är legio.
Kanske att man är för många om bytet eller
att de flesta inte kan tricket?

Lite orättvist är det väl ändå, att inte berätta att man
kan driva företag och ha mångmiljonomsättning utan
att behöva ha hemsida, e-handel eller butik på stan?’

Vill du veta hur man gör och hur t.ex. Brandon Dupsky
omsatte 65 miljoner om året redan 2005 enbart genom
att lägga sin försäljning på Ebay?
http://driv-eget-utan-hemsida.blogspot.com

Lär man sig det här får man vara med i matchen hela
tiden och den enda sida man behöver hålla reda på
är vilken som är motståndarlagets.
| Anmäl | 4 månader sedan
Först vill jag säga att detta var ett mycket bra inlägg Mary-Ann!

Tycker man kämpar dagligen med att försöka få kunder att förstå att man ska lägga en lite större slant på sin hemsida. Detta är ändå något som visar hur seriös man är. Vi försöker hjälpa våra kunder med allt som rör webb och drift så att de kan fokusera på vad som är viktigt när man driver ett företag.

Vi har valt att ställa oss lite utanför priskriget och leverera något av kvalitet istället för snabbt och billigt. Det många inte känner till är att man måste underhålla en hemsida annars finns det både risk för hack-försök och virus. Vi har minst en kund i månaden som har råkat ut för Virus eller liknande som vi hjälper. Till 90% beror detta på att man valt att lägga en slant och sedan struntat i sin sida helt.

Vi på https://www.jenklermedia.se vill helt enkelt göra en bättre webb för alla!