Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Offpage sökmotoroptimering 2017 och framåt

Dela artikeln
måndag, 06 februari 2017 0
Offpage sökmotoroptimering 2017 och framåt

I vårt första inlägg i denna serie gick vi igenom onpage sökmotoroptimering för 2017. Nu går vi vidare och kommer gå igenom offpage sökmotoroptimering för 2017 och framåt.

Vi kommer inte gå igenom vilka enkla knep det finns för att snabbt förbättra resultaten på Google. Vi kommer gå igenom hur man skapar en profil som fungerar på lång sikt. Som gynnas av Googles uppdateringar av algoritmen.

Det grundläggande tänket man ska ha med sig är att Google har på senaste blivit mycket duktiga och man måste inse att de förr eller senare kommer kunna se igenom alla genvägar och uppenbara sätt att manipulera sökresultaten. Så har ni inte redan börjat med en seriös extern profil är det i allra högsta grad läge att börja. För dig som har grundläggande kunskaper inom SEO har säkert märkt att det inte alltid är de med flest och “starkast” länkar som syns högst upp på Google.

Det handlar inte bara om länkar längre

För något år sedan betydde enbart klickbara länkar något. Idag är profilen bredare. NoFollow, sociala länkar, recensioner och NAP (Name, Address, Phone) fungerar också. Se till hela profilen. Alla riktiga företag har NAP, finns med i sociala medier och har en viss % NoFollow länkar. Avviker ni för långt från denna bild kommer Google inte lita på er, mer om det nedan. Jobbar man med SEO ska man inte se sig som någon som letar länkar och trycker in sökord. Du ska snarare jobba med varumärkesbyggande. Var syns ett riktigt bra företag i er nisch?

Trust - Google måste lita på er

Som Brian Dean på Backlinko började trycka starkt på redan under 2016 är att trust signalerna kan vara den ensamt viktigaste faktorn för om du rankar eller inte. Detta byggs upp både genom onpage, offpage och RankBrain. Här fokuserar vi på offpage. Google straffar inte hemsidor de litar på. Google måste däremot filtrera ut alla mindre bra sökresultat och kan ni vara en pålitlig källa kommer de också vilja visa er. Några enkla knep för att öka er trust:

  • Finnas med på alla relevanta sociala medier.
  • Använd identisk NAP konsekvent (extra viktigt för lokal sökmotoroptimering).
  • Det är naturligt med en del NoFollow länkar. Inkludera dem i ert länkbygge.
  • Avvakta med tyngre satsningar på specifika sökord tills ni fått in en stadig fot.

Gamla länkar

Glöm dessa rostiga länkarna helt

Har ni inte redan slutat med dessa länkar bör ni byta riktning ganska omgående. Det är okej om ni har någon enstaka länk från nedanstående, men ett tydligt samband i att det är dessa länkarna som används kommer snarare riskera att ni dels inte är tillförlitliga men ännu värre att ni blir straffade.

  • Generella hemsidor.
  • Länkkataloger.
  • Artikelkataloger.
  • Länkar i gammalt innehåll.
  • Länkar som för ofta förekommer i ett kort inlägg (mindre än 300 ord).
  • Länkar i sidebar och footer.
  • För många icke relevanta hemsidor.

Tänk på att ovanstående inte bara kan appliceras på länkar till din hemsida. För era länkar utåt bör ni tänka precis likadant. Att länka till seriösa hemsidor inom er nisch kommer å andra sidan hjälpa er. Att man “ger bort länkkraft” är en gammal teori som inte längre är aktuell. Länka på om de är av hög auktoritet och relevant till er målgrupp.

Håll dig till ämnet

Att få länkar på hemsidor som skriver om relevanta ämnen till ert är den ensamt bästa länken. Stark eller inte. Är den relevant så är det en bra länk.

Ni ska bli “the go to” för det ni försöker synas på. Det blir ni genom att webbplatsägare inom samma nisch nämner er. I länk eller annan omnämning.

Ankartexter är inte vad det brukade vara

För er som jobbat i SEO branschen sedan ett par år tillbaka vet alla kraften av en exakt match ankartext mot ens hemsida. Ett par hopp uppåt var att vänta och man skulle bara inte gå över 5-10% gränsen. Idag ser vi inte alls samma effekt. Vi ser snarare att det är den vanligaste anledningen till att man hamnar i ett filter.

Rekommenderad fördelning av ankartexter:

  1. 1-3% exakt match.
  2. Ca 50-70% av ankartexten ska ha ert företagsnamn i någon form.
  3. Runt 15-25% länkar ska enbart ha URLen eller en uppmaning.
  4. Övrig % ska vara partiell match eller liknande sökord.

Ledstjärna för framtiden

Vart är vi påväg?

Länkar avtar i vikt. De kommer förväntas fortsätta göra detta. Kravet på kvalité kommer öka. Vad som är en kvalitativ länk kommer också ändras. Högst troligt kommer användandet av själva länken få allt större betydelse. Exempelvis om någon länkar till er, den hemsidas besökare klickar på länken och använder din hemsida. Det är en riktigt bra länk.

Förr gick Google efter vilka variabler de trodde var en bra hemsida. I framtiden är det trafiken som kommer avgöra. En hemsida som är bra - kommer synas högst upp.

Även denna del är skriven av Nils Fridlund på Sunbird.

Senaste nytt

Välj kommun från listan