av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
46 foruminlägg
1217 artiklar

 

En eller flera genomtänkta landningssidor är ett måste för företag som verkligen vill skapa en effektiv och optimal hemsida som fångar kundernas intresse och genererar försäljning. De stora e-handelsföretagen har i många år skapat hundratals olika landningssidor som guidar besökaren rätt, men nu börjar även allt fler små och medelstora företag inse fördelarna i att lotsa in kunden via en sida med ett tydligt och lättöverskådligt budskap som träffar mitt i prick utifrån kundens sökpreferens.

– En landningssida är en unik sida som styr kunderna rätt när de exempelvis googlar på en viss produkt eller tjänst, när de klickar på en bannerkampanj, en länk i ett nyhetsbrev eller via sociala medier. En vanlig hemsida presenterar ofta företagets samlad erbjudande med en mängd olika tjänster och produkter. Poängen med en landningssida är att den uteslutande fokuserar på den produkt eller tjänst kunden söker för tillfället, säger Thomas Jönsson, vd på webbyrån EffektivaHemsidor och expert på internetmarknadsföring och sökordsannonsering.

Landningssidornas styrka är att de fokuserar på ett specifikt ändamål och byggs enbart för just det, exempelvis en viss produktkategori, eller en viss tjänst. Detta till skillnad från förstasidan som ofta består av många olika produkter eller tjänster.

Kommer kunden till förstasidan blir denne i bästa fall fördröjd, men lyckas klicka sig vidare till den information besökare sökte efter. I värsta fall hittar kunden inte vad hen letar efter, eller så finns det inte överhuvudtaget på förstasidan och man riskerar att kunden lämnar hemsidan helt.

Prova er fram med olika design och funktion

 

Det finns inget färdigt recept för hur en landningssida bör utformas för att ge optimal effekt. Företagets mål avgör vad som är effektivt och vad som ger en god konverteringsgrad, alltså andelen hemsidsbesökare som i slutändan tar kontakt med er eller köper en av era produkter. Thomas Jönsson rekommenderar därför företag att formulera tydliga mål som enkelt kan följas upp, exempelvis med det kostnadsfria och mångsidiga verktyget Google Analytics. Målen kan exempelvis vara att ett visst antal besökare ska klicka på köpknappen, på ett kontaktformulär eller läsa om era tjänster.

– På hemsidor kan allt mätas och följas upp, vilket många större företag nyttjar när de lotsar kunderna till två alternativa landningssidor. På så sätt kan de enkelt följa upp statistik kring vilken landningssida som bäst uppfyller företagets mål. Den här typen av test kallas för ”A/B-test” och kan enkelt tillämpas även av små och medelstora företag, säger Thomas Jönsson.

Beskriv ert erbjudande kort och koncist

En landningssida bör endast innehålla information som är relevant för kunden och anknyter till de produkter och tjänster kunden söker efter just nu. Försök hålla texten kort och skriv ett par välformulerade meningar eller en kort punktlista. Uppmana så tidigt som möjligt besökaren till någon form av handling, exempelvis att genomföra ett köp eller kontakta er. Fokusera på att beskriva fördelarna med de produkter och tjänster ni erbjuder snarare än att fördjupa er i företagets historia eller att enbart nöja er med funktionsbaserade produktbeskrivningar.

– Ett av landningssidans främsta syften är att förtjäna kundernas förtroende för ert företag och det ni har att erbjuda. Det gör ni effektivast genom att lägga upp kundreferenser, citat från kunder, kreditvärdighetsbetyg och betyg från oberoende aktörer som Rejta, Trustpilot och Certifierad E-handel. Se också till att era kontaktuppgifter är lättillgängliga, säger Thomas Jönsson.

Se exempel på landningssidor som konverterar

Visa kommentarer 2
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 4 år sedan
Javisst. Naturligtvis!
-men du kanske skulle visat ett exempel eller två..?
| Anmäl | 4 år sedan
Enkla tips för bättre konvertering:
- Tydligt syfte med sidan. Vad vill du att användaren ska göra när de kommit till sidan?
- Tydliga Call-To-Action (CTA) som är skräddarsydda för varje sida
- Bra bilder
- Rubriker som väcker intresse
- Enkla typsnitt, rätt storlek på texten samt beskrivande text som är enkel att förstå
- Snyggt utseende på sajten
- Sajt som är Responsiv, dvs kan anpassas till läsplattor och mobiler. 50% av webbtrafiken kommer att vara från mobiler och plattor inom en 5-årsperiod.

För mer avancerade användare finns
- Analys av besökarbeteenden
- Identifiering av flaskhalsar och dåliga landningssidor
- A/B-testning
- Click heatmaps
- Användarspårning
- Användartester
mm mm

Det absolut enklaste sättet att öka konverteringsgraden är att se till att webbtrafiken endast består av rätt målgrupp. Förvånansvärt många företag lägger majoriteten av sin budget på fel målgrupp med sin internetmarknadsföring.

Kontakta gärna mig för mer info.

Mvh
Habil Kantur - Digital marknadsstrateg på FinnMera AB