Återförsäljare runtom i världen kan inte längre ignorera Black Friday, som inträffar dagen efter Thanksgiving och som har blivit en betydelsefull dag för många e-handlare. Detta globala event har varit den viktigaste försäljningsperioden på den amerikanska marknaden under en längre tid och sedan några år tillbaka har Black Friday även blivit en essentiell period för europeiska e-handlare.

Bara förra året handlade svenskarna varor för hela 3,6 miljarder kronor under dagen, enligt PostNord. Redan i slutet av oktober letar konsumenter efter Black Friday-erbjudanden och därför är det viktigt att förbereda sig i tid. Följande fyra tips, som Black-Friday.sale har tagit fram, kan du använda för att förbereda dig så bra som möjligt inför Black Friday 2017.

1. Skapa en marknadsföringsplan

Det fjärde kvartalet är ofta inte det bästa tillfället att göra förändringar i din organisation. Detta på grund av att det finns en risk att förändringen drastiskt kan påverka försäljningen på ett negativt sätt. Det är däremot viktigt att ha en skräddarsydd marknadsföringsplan för Black Friday och julen. En sådan plan kommer tillåta dig att sätta upp kampanjer för att stegvis uppnå dina mål från nu till Black Friday.

Ett tips är att skapa en kalender med specifika datum och tider - exempelvis när det kommer till att placera banners på din hemsida, starta kampanjer och inleda andra marknadsföringsåtgärder. Vidare kan du redan nu börja experimentera med Google AdWords, sökordsoptimering och sociala medie-kampanjer.

2. Analysera och använd data för prisstrategi

För en nätbutik är det relativt enkelt att hålla reda på besökare och försäljningssiffror. Använd denna data effektivt och analysera de cookies du har samlat in hittills. Denna information kommer hjälpa dig att sätta upp en bra prisstrategi för Black Friday, då du fortfarande vill tjäna pengar trots de stora rabatterna som inträffar under perioden (i genomsnitt 70 procent på Amazon).

Om en onlinekonsument är inne på din hemsida kan du mäta all typ av interaktion - om det är en ny eller återkommande kund, hur användaren kom till dig, om de kom in via surfplattan eller desktop och mycket mer. Genom att utföra en detaljerad analys med relevant data - så som populära varor och köpintention - kan du svara väl på kundernas önskemål innan och under Black Friday.

Fler tips om att sätta pris på en produkt

3. Lager & leverans

En av de mest frustrerande sakerna som kan hända är att lagret tar slut under årets mest intensiva säljperiod. Om du vill att kunder ska handla i din butik bör du se till att du är i en position där du kan erbjuda dem vad de är ute efter.

Se till att du har tillräckligt i lager för perioden mellan Black Friday och januari i termer av kvantitet och produkttyper. Trots låga priser erbjuder denna period fortfarande goda försäljningsmöjligheter. Bestäm även i förväg vad du vill göra när en särskild vara eller produkt säljs ut och hur du vill kommunicera detta till dina kunder för att undvika frustration.

4. Sätt ihop ett Black Friday-team

En av de viktigaste aspekterna att ha i åtanke är att skapa ett särskilt “Black Friday-team”. Det finns en gräns för hur många ordrar man kan hantera och därmed behöver du se till att du har ett team av den rätta storleken redo.

Om du inte gör detta i tid finns det en möjlighet att dina anställda inte längre är tillgängliga. Långa arbetstimmar är vanligt förekommande vid den här tiden på året, då många e-handlare startar sin försäljning vid midnatt på fredagen och denna hektiska försäljningsperiod slutar inte förrän efter jul. Därför borde du redan nu lägga vikt vid dina anställdas tillgänglighet under dessa dagar.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.