För de flesta butiker och e-handlare är julhandeln årets absolut viktigaste säljperiod. Hur lyckas du som bäst när det gäller som mest? Och vad kan du göra redan nu?

1. Julen är inte en försäljningsperiod – den är flera

Se inte julen som en försäljningsperiod – se den som flera. I november letar kunderna efter ljusslingor och dekorationer. Runt lucia kan du sälja bakprodukter. Nu kanske du också kan sälja väskor till de som ska ut och resa. Maxa din försäljning genom att följa människornas beteende och hitta många kommersiella händelser.

2. Konkurrensen är hård – kanske behöver du dra trafik genom en lockprodukt

Det är oerhört hård konkurrens i julhandeln. Troligen behöver du plocka fram ett erbjudande eller en lockprodukt som du kanske inte tjänar så mycket på för att kunderna ska komma till din butik eller e-handel. När de väl är där du till att sälja mer av annat som du tjänar mer på.

3. Hitta konsekvensprodukter till dina storsäljare

Säljer du många adventsljusstakar? Då kan du också sälja många lampor. Till många leksaker behövs det också batterier. Se till att kunderna köper dem hos dig.

4. Sökordsoptimera din webbsida till julens sökord

Under julhandeln söker människor lite annorlunda, exempelvis på sökord som ”julklappstips” och ”julklapp till mamma”. Fånga upp det sökbeteendet i dina texter.

Läs även: Guiden du behöver för att ranka högt på Google

5. Var tydlig med när kunden behöver göra beställningen

Om du har en e-handelsbutik behöver du vara mycket tydlig med när kunden senast måste skicka in sin beställning för att vara säker på att få leverans innan jul. Ju närmare jul du kan garantera att klappen kommer fram i tid, desto större del av kakan får du.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.