Vågar man fakturera privatpersoner?

12
Håller på att starta upp en ny webbutik med endast en produkt som ska kosta 99:- inklusive frakt. Vågar jag skicka en faktura med produkten? Betalar folk? Hur många procent är det som inte betalar? (Kan kalkyler med att en av 50 eller en av 100 inte betalar)?

Om jag har förstått regelverket rätt måste jag inte ta någon kreditupplysning på ett så litet belopp - betalningsvillkor 10 dagar?

Jag använder annars Payson och förskottsbetalning till bankgiro i min andra webbutik, men jag har en känsla av att många är skeptiska till att betala i förskott och när det gäller Payson har jag inte fått så många som valt det alternativet heller + att det kostar mig en del beroende på om de betalar med innestående medel eller via banköverföring.

Vilket är det billigaste sättet att ta betalt? Som helst inte skrämmer bort potentiella kunder .

Jag vet att man kan sköta faktureringen via Kreditor.se, men jag tycker även det alternativet är lite för dyrt -å andra sidan är det garanterat att man får betalt....

Tips och erfarenheter emottages tacksamt.
190
Man måste inte ta kreditupplysning - kreditupplysningen tar du din egen skull för att du skall kunna känna dig säker. En kreditupplysning kostar också lite slantar (beroende på leverantör och hur stor volym du köper, men åtminstone 10-15 kronor styck, ofta mer) - så vid små affärer är det oftast inte värt kostnaden.[br][br]Har man faktura kommer alltid givetvis några att inte betala - men det är svårt att uppskatta hur många. Det finns dock några aspekter man kan ta hänsyn till för att göra en sådan uppskattning:[br][br]- Målgruppen. Även om det blir generaliserat så är vissa målgrupper säkrare än andra. Säljer man broderier och målgrupper är gamla damer så har de en större betalningsvilja än om man till exempel säljer öltillsatser till ungdomar. Av de gamla damerna kanske 95% kommer betala utan ens påminnelse medan öltillsatserna kanske bara betalas av 80% utan att man får skicka påminnelser eller till och med driva till inkasso. (Siffrorna är helt tagna ur luften)[br][br]- Priset. Låga priser ger större betalningsförmåga, om någon köper något dyrt och har tänkt att betala kan man ändå råka ut för något och privatekonomin brister så man kan inte betala. Den risken är mindre om priset är mindre. Dessutom är varor av lägre värde av mindre intresse för bedragare. Plus att lägre priser innebär lägre förluster ifall kunden inte betalar..[br][br]- Hur seriös man själv är. Lite svårdefinierat, men ett företag som verkar seriöst och som har tydliga betalningsvillkor, kräver att kunden registrerar sig med telefon, postadress, epost etc och som tydligt skriver ut att man driver uteblivna betalningar till kronofogde får en högre betalningsvilja av sina kunder än företag där man bara behöver ange en adress och där kunden inte påminns om riskerna med att inte betala.[br][br]Ofta har postorderföretag gränser för vad man kan köpa på kredit (faktura) - köper man för under 1000 kronor så går det på faktura, men man måste betala i förskott om det är mer än 1000 kronor till exempel. De riktigt stora handlarna har ganska avancerade system för att individuellt bedöma varje kund och utifrån det ge kredit eller inte - då kan man till exempel gå efter postnummer (bor man i ett postnummerområde som är välbärgat är det lättare att gå kredit), födelseår (ju äldre ju bättre) och antal köp (man får inte kredit första gången man köper men andra gången).[br][br]Har du väl lyckats göra en betalningsuppskattning på hur många som kommer betala utan problem och hur många som kommer betala efter påminnelse samt hur många du kommer behöva driva till inkasso och fogde för att få in pengarna kan man ganska enkelt göra en alternativkostnadsberäkning.[br][br]Om bortfallet till exempel är 10% som inte betalar kan man säga att snittkostnaden för uteblivna betalningar är 10 kronor per varje vara som kostar 100 kronor. Är transaktionskostnaden över 10 kronor via paypal eller betalkort är det alltså mer ekonomiskt att köra på faktura och acceptera några uteblivna betalningar - men är transaktionskostnaden under 10 kronor är det mer ekonomiskt att säkra upp genom att inte ge kredit.[br][br]Det där är som sagt väldigt svårt att uppskatta, men man kan ju också jämföra med konkurrenter - om de ger kredit så är det förmodligen dyrare att ha en extra transaktionskostnad än acceptera lite bortfall, och sedan justera sitt system efter tid (om nästan alla betalar kan man börja ge kredit eller tvärtom).[br][br]Sedan, för att göra hela beräkningen ännu svårare: Många tycker det är osäkert och komplicerat att handla mer kort och föredrar därför faktura. Att bara erbjuda kort kan därför orsaka färre beställningar, även om de ger högre betalningsgrad. Det kanske är värt en del att sälja fler även om något färre inte betalar..
12
Tack för ditt utförliga svar. Det går väl i linje med mina egna tankar. Jag tror att jag provar med att skicka med en faktura och ser om det fungerar. SKulle det visa sig att betalningsfrekvensen blir alltför låg får jag tänka om... [br][br]Ska nog ha valfriheten ändå att välja mellan faktura och Payson - > jag inbillar mig att det ser seriöst ut när man kan välja betalsätt. Mycket handlar ju om att siten ska verka trovärdig. [br][br]mvh[br]Camikaza
32
Jag säljer på faktura och sköter det själv. [br]Hittills har ingen låtit bli att betala och jag har skickat ut över 100 fakturor (det är ganska många som väljer faktura trots en avgift på 39:-). [br]Däremot så får man ibland påminna. Jag brukar skicka ett mail och snällt tala om att fakturan inte har blivit betald. Då har alla hittills betalt. [br][br]Jag tar kreditupplysning om ordern är stor eller om jag tycker det verkar något skumt med den. Jag brukar också kolla så att personen stämmer överens med personnumret och adressen (det kan man göra gratis på ratsit.se). [br][br]En enda gång har jag nekat köp till faktura. Då var det en gubbe på 93 år som skulle beställa smink för nästan 1000:-. Han hade dessutom över 20 mobilnummer på hitta.se så det kändes lite skumt. Han ville inte betala i förskott så det blev ingen affär.[br][br]Trots att det är en risk så tror jag att det är bra att erbjuda faktura till kunderna. Och jag tror att de flesta är ganska ärliga. [br]
9
Jag har själv sålt på faktura till privatpersoner, och ytterst få har hittills missat betalningen. [br][br]Glöm bara inte att skicka med inbetalningskort, eftersom tyvärr ganska många inte förstår att, eller hur,  fakturan skall betalas annars.[br][br]Om nu mot förmodan någon kund inte betalar, eller glömmer av en betalning, så är mitt tips att ringa upp kunden istället för att skicka brev och epost. Tänk då på att inte vara anklagande, utan säg istället lite lätt och ledigt något i stil med att "jag ser här att det saknas en betalning, och jag tänkte kolla med dit innan jag ringer banken och ser vad som kan blivit fel". [br][br]Effekten har blivit att de betalat så snabbt det bara gått, för att slippa att jag ringer upp igen.
Billiga och proffsiga Hemsidor för små och medelstora företag.
Proffisig Hemsida från 2995:- installerat och klart.
Du betalar bara om du är 100% nöjd!

Prova gärna gratis så länge du vill på:
www.webbochsant.se
185
Jag skickar alltid faktura till mina kunder - företag så väl som privatpersoner. Hittills har det gått bra. Det är faktiskt bara ett [i]företag[/i] som inte betalat... alla privatpersoner har gjort rätt för sig - de flesta i tid.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.