Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Två svenska casinoentreprenörers råd för att nå toppen

Dela artikeln
tisdag, 07 juni 2016 0

Anders Ström och Mikael Pawlo är två framgångsrika entreprenörer som har en sak gemensamt – de har bägge startat upp spelbolag på nätet. Anders Ström med Unibet, som idag är Sveriges största spelportal med allt från poker till odds och Mikael Pawlo med Mr Green som är ett av Sveriges största renodlade internetcasinon. Hur har de tagit sig dit och vad ligger bakom framgångarna?

I en intervju till tidningen Entreprenör nämner Ström flera gånger att det främst handlar om att ”förutse framtiden och ta kalkylerade risker”. Precis som han själv säger finns det därmed stora likheter med spel.

Spel handlar om att försöka förutse vad som händer i framtiden genom att kalkylera sannolikheter, chanser till olika utfall. Genom att göra korrekta bedömningar och satsa rätt i längden blir man en vinnare.

Ett citat som sammanfattar de faktorer som de bägge entreprenörerna lyfter upp i olika intervjuer med dem.

”Jag hade aldrig gjort det ensam”

De tre grundarna av MrGreen var barndomsvänner och hade även var för sig erfarenheter av spelbolag och marknadsföring. Här fanns alltså både en stark gemenskap och den kompetens som behövdes. Att genomföra större satsningar på egen hand är något som varken Ström eller Pawlo rekommenderar.

Mikael Pawlo, grundare av Mr GreenI Podavsnittet Mikael Pawlo, grundare av Mr Green, nämner han att satsningen på Mr Green omöjligtvis hade kunnat genomföras på egen hand. Allt handlade om att han hade ett kompetent team. En åsikt som även delas av Ström.

Min filosofi är att man ska veta vad man är bra på och fokusera på det. Tro inte att du kan göra allt själv. Omge dig med bra folk annars blir man arbetsnarkoman och får ”gör-det-själv-sjukan”.

”Tajmingen var perfekt”

En stor framgångsfaktor är tajming. Att lansera en produkt/tjänst när efterfrågan är som störst och konkurrensen som minst. Att hitta en nisch som än så länge inte är allt för konkurrensutsatt.

– Tajmingen var perfekt. Hade vi startat lite tidigare hade marknaden inte varit redo, lite senare så hade alla godbitar redan blivit tagna av andra, säger Ström.

För Ström var ett besök på en engelsk travbana det avgörande för att starta Unibet. Han såg mängder av bookmakers och det pågick vadslagning överallt. När han sedan jämförde detta mot det spelutbud som erbjöds i Sverige såg han en stor potential. Dessutom var han helt övertygad om att speltrenden bara skulle växa framöver. Något som han helt klart hade rätt i.

Tajmingen med en ökande spelmarknad, Internets utveckling och en dåligt utvecklad spelmarknad i Sverige skapade perfekta förutsättningar för Unibet. Förutsättningar som Ström tog vara på.

Att hitta en nisch där det saknas, eller inte finns tillräcklig bra, utbud av tjänster eller produkter är något som många entreprenörer tar upp som en framgångsfaktor och det är även något som Pawlo lyfter upp som den största orsaken till att MrGreen lanserades.

Det fanns onlinecasinon på marknaden innan så konceptet var inte nytt i sig. Däremot var de flesta casinon en ”tilläggsprodukt” på sidor som i övrigt satsade mest på poker eller betting. Casinospelen sågs som ett komplement och därmed lades inte lika stora summor på utvecklingen av casinodelen som på poker eller bettingdelarna.

"Alla spelbolag på nätet såg likadana ut och erbjöd samma produkter. Vi såg ett utrymme för en nischad spelsajt som höjde spelupplevelsen” sammanfattar Pawlo i Dagensps.

Samtidigt såg de att casinospelandet skulle kunna marknadsföras på ett helt nytt sätt. Det skulle inte förknippas med betting och spelande för att enbart vinna pengar utan som en underhållning.

Målet med det nya casinot var att skapa en underhållningstjänst. Ett ”alternativ mot att gå på bio”. Ett casino som bjuder på underhållning, spänning och möjlighet att vinna storvinster – inte bara det sista.

”Vi kan alltid göra mer”

En faktor som de bägge entreprenörerna lyfter upp är drivkraften och att hela tiden gå framåt.

Jag blickar alltid framåt. Alltid” säger Ström i intervjun till Entreprenör och Pawlo lyfter upp att ”vi kan alltid göra mer” gällande utvecklingen med Mr Green.

De bägge har lyckats extremt bra och har tjänat miljoner på deras företag. Men det kan inte primärt vara pengarna som driver. Som entreprenör måste man ”alltid blicka framåt och göra mer – alltid

Okonventionella marknadsföringsvägar

När Unibet lanserades, 1997, var det mycket svårt för utländska spelbolag att göra reklam i Sverige eftersom det så tydligt utmanade det svenska spelmonopolet. För Unibet blev lösningen att välja mer okonventionella metoder. Bland annat lyckades de marknadsföra sig via TV4:s text-TV.

Idag är marknaden helt annorlunda. Casinon och spelbolag har i stort sett fri tillgång till att marknadsföras via media och det är även något som de satsar stort på. Bara mellan 2013 och 2014 och dubblerades mängden Tv-reklam för casinon och trenden pekar rakt uppåt.

Att få köpa reklamplats i media skulle inte varit svårt för MrGreen (lanserades 2008). I detta fall var det inte regleringar på spelmarknaden som skapade de okonventionella vägarna utan snarare en marknadsföringsbudget som var starkt begränsad.

Vägen för MrGreen var att starta en blogg ”Vem är Mr Green?” (Finns inte kvar längre) och sedan lägga kommentarer på bloggar där de skrev under kommentarerna med Mr Green. Det handlade alltså inte om att direkt göra reklam för casinot utan skapa ett intresse för varumärket. I detta skede var inte ens casinot lanserat utan det enda som gick att hitta om denna mystiska man var just bloggen.

Att göra marknadsföring via bloggkommentarer är däremot inte något som Mikael Pawlo alls rekommenderar idag. Det mottas inte alltid väl och kan mycket lätt slå tillbaka mot företaget. Det var en okonventionell väg som han knappast är stolt över.

"Det är kanske inte så snyggt, inte så vackert, till och med rätt pinsamt så här i efterhand

Det handlar inte om Casino…

Genom att se på de punkter som dessa casinoentreprenörer lyfter upp som framgångsfaktorer så är det tydligt att de lika gärna kan appliceras på vilken marknad som helst.

Det handlar inte om casino. Det handlar om att ”förutse framtiden och ta kalkylerade risker”. Det handlar om att ”alltid se framåt – Alltid”. Det handlar om våga vara entreprenör – även om vissa lyckas bättre än andra.

Välj kommun från listan