Suhoski design FlorinSuhoski Design hjälper företag att förmedla sina budskap med hjälp av grafisk design. De arbetar i huvudsak med tryckt och digital media med allt från visitkort och broschyrer till banners och webbdesign. Bolaget drivs sedan ett år tillbaka som aktiebolag och har fem heltidsanställda och tre deltidsanställda.

- Vår målgrupp är små- och medelstora företag i hela Sverige, med fokus på de orter vi finns representerade på; Stockholm, Göteborg och Malmö, förklarar Florin Suhoschi, som är företagets grundare och Creative Director.

Vilken är er affärsidé?

Suhoski Design är en komplett designbyrå för alla typer av bolag. Vi sköter hela produktionen själva eftersom vi har all kompetens i huset. Vårt mål är att alla företag, oavsett förutsättning, ska kunna göra ett seriöst och professionellt intryck på marknaden. Vi vill uppnå ett slags 7-11 inom vår bransch, med ledord som tillgänglighet, enkelhet och rätt produkt i rätt tid, till rätt pris. Vi har en bred kundgrupp, från enmans konsultbolag till TV4 och Bavaria Auto.

Hur skaffade ni era första kunder?

Vi fick våra första kunder genom personliga kontakter. I vår bransch är en portfolio avgörande, samt inte minst att hålla deadlines. Vi har provat det mesta men hittade ett affärsnätverk som gav oss en skjuts in i businessen.

Vilket affärsnätverk är det?

Vi började med ett traditionellt nätverk, BNI som jag tycker passar bra när man är nystartad och förhållandevis liten. Efter 1-2 år gick vi över till ett större nätverk (www.arndts.se) och det fick oss att komma vidare.

Hur marknadsför ni er och vad fungerar bäst för er? Använder ni några speciella metoder?

Vår marknadsföring idag är spridd i olika kanaler. Vi har upplevt att det som ger snabbast ”return of investment” är strukturerade affärsnätverk. Utöver det jobbar vi med:

  • Sociala medier, där vi har skapat vår egen modell. Vi bjuder på vår kunskap genom gratis rådgivning på Facebook, varje fredag mellan 10 och 12. Facebook.com/suhoskidesign
  • SEO. Vi har anlitat en erkänd expert som arbetar aktivt med att optimera vår online-närvaro.
  • Underleverantörer. Vi skapade tidigt en modell där alla underleverantörer bedöms främst efter kvalitet, som är vårt starkaste konkurrensmedel, men också efter deras förmåga att skapa affärer tillbaka till oss. Vi tror på samarbeten och då krävs det att man hjälper varandra lika mycket. 
  • Vi ser alltid till att våra kunder är helt nöjda. Det har gett oss ett gott renommé och våra kunder rekommenderar oss gärna vidare. Vi har en 100 % nöjd kund-garanti, vilket innebär två saker:

- Som kund hos Suhoski Design betalar du när du är 100% nöjd.
- Vi VET att vi har 100% nöjda kunder.

Vi jobbar även med uppsökande och riktad försäljning och traditionell marknadsföring som ett komplement till ovanstående.

Ni har vuxit väldigt snabbt. När och hur tog det fart på allvar?

Jag bestämde mig förra våren för att låta företaget växa sedan tog jag in hjälp med de delar som jag inte behärskade själv.

Bestäm dig, sikta och kör!

Sköter ni allt i företaget själva eller lejer ni ut några sysslor?

För att företaget ska utvecklas i rätt riktning och för att jag som är Creative Director ska kunna utveckla mitt arbete har Suhoski Design tagit in en VD som sköter affärsutvecklingen i företaget. Vi tar extern hjälp med redovisningen.

I övrigt siktar vi på att bli en helhetsleverantör inom vårt gebit. För att behålla flexibiliteten i företaget samarbetar vi med ett antal programmerare, fotografer och annat. Det beror på att vi vill ha möjlighet att erbjuda en mer komplett lösning men det är också ett led i vår utveckling mot tillväxt.

Gjorde du några misstag som du skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?

I början av mitt företagande gjorde jag misstaget att lägga alla ägg i en korg, vilket kunde ha gett allvarliga konsekvenser.

Dessutom tackade jag alltid ja till alla jobb, och lät ibland kunden styra både resultatet och priset i alltför stor utsträckning. Jag strävade efter att bygga upp ett rykte om mig att jag var enkel och bra att samarbeta med.

Våga tacka nej till "fel" uppdrag är därför mitt tips till nystartade företag.

Har du upptäckt något inom företagandets värld som du inte uppfattade innan du startade?

Det kan ibland upplevas mer skrämmande än jag trodde att ha "all makt" och man behöver skaffa sig bra rådgivare med annan kunskap än man själv har. Företagande är nämligen många gånger så mycket mer än att bara sälja, producera och leverera en tjänst eller produkt.

Vill du dela med dig av några tips till alla andra som ska starta eget?

Försök inte att göra allt själv. Gör det du är bra på, ta hjälp med det andra. Försök att göra saker grundligt och på lång sikt, det blir bättre och billigare. Halvdana lösningar kommunicerar ett halvdant bolag.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.