LinkedIn – En mötesplats på nätet, i första hand inriktad på arbetsrelaterat och affärinriktat nätverkande. Kan vara användbart för exempelvis konsulter och säljare som vill utöka sitt nätverk och nå nya kontakter. Man kan exempelvis gå med i branschrelaterade grupper och starta egna grupper, delta i diskussioner och publicera egna nyheter.

Företagsblogg – Med en företagsblogg får företaget en egen publiceringskanal och kan nå ut till kunder och omvärld utan att gå via traditionella medier. Här finns möjlighet att presentera nyheter, skapa bättre kundkontakt, visa inspirerande produktbilder osv. Exempel: MedTechbloggen, Slottsträdgården Ulriksdal och NE/Kunskapsbloggen

Twitter – Den största tjänsten för så kallat mikrobloggande, en kortvariant av blogg där varje inlägg/meddelande är begränsat till 140 tecken. Kan ses om en form av “publika sms”. En mikroblogg kan användas för en rad olika ändamål, bland annat för att ge omvärlden snabb information i realtid, sprida företagets nyheter, kanal för tillfälliga erbjudanden osv. Exempel: SF Bio, The Fair Tailor och smakleken.

YouTube – Här kan man ladda upp egna videosekvenser och ta del av andra användares filmer. Som företag kan man till exempel presentera egna instruktionsfilmer eller inspirationsfilmer om företagets produkter. Exempel: Icehotel

Tar detta med sociala medier inte en faslig massa tid?
Aktiviteter i sociala medier kräver ingen stor reklambudget. Istället
investerar man tid och engagemang. Hur mycket tid beror naturligtvis på ambitionsnivå och omfattning. Många företagsbloggare verkar lägga ner 1-2 timmar om dagen, medräknat research, textarbete, daglig uppdatering, svar på kommentarer osv. Andra avsätter ett par timmar per vecka.

Lena driver kommunikationsbyrån Kreafon.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.