Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

De startade import och försäljning av båtar och godis i Phuket, Thailand

Dela artikeln
måndag, 20 april 2009 0

Familjen Emanuel - Lenethe tar bildenPär och Lenethe Emanuel hade regelbundet rest till Asien sedan 1986 och då flera gånger till Phuket i Thailand. Efter att ha provat på att bo där under fem månaders tid bestämde de sig för att ta med sina tre barn och flytta dit för gott. De har nu tre olika affärsverksamheter igång och här berättar Pär om hur det är att flytta och starta igång ett företag i Thailand, en dröm som många svenskar bär på.

Kan du berätta lite kort om er verksamhet och vad ni gör?

Vi importerar svenskt godis till Thailand som vi säljer vidare till butiker och hotell. Det är de 16 största och mest populära märkena i Sverige.

Vi har ett Yachtcharterbolag och ett Rib-charterbolag. En ”Rib” är en stor och snabb gummibåt som tar 12 till 18 passagerare. Vi chartrar ut båtarna med kapten inklusive service ombord, till olika öar runt Phuket.

Vi har även ett bolag som importerar El-mopeder från Kina till Sverige och Thailand.

Hur många år har ni drivit företag utomlands?

Vi har drivit alla tre företagen i ett år nu. De startades ungefär samtidigt.

Hur kom det sig att ni valde Thailand?

Vi hade rest till Thailand flera gånger och ville helt enkelt stanna här och göra något bra. Vi önskade kunna kombinera nytta med nöje och göra det vi tycker är roligt, och samtidigt kunna umgås mer med våra tre barn. Vi upplever att det är enklare att uppfylla allt det i Thailand än i Sverige. Barnen måste ju också gå i skolan och Phuket har flera bra alternativ.

Vad är de största skillnaderna jämfört med att göra affärer i Sverige? Har du något konkret exempel?

Allt tar mer tid då allt är så byråkratiskt. Det är papper och ännu mer papper och ovanpå det är de stämplar och signaturer på allt. Mutor förekommer. Det är även hirarktiskt mellan Thaifolk och Faranger (Utlänning). De med pengar och maktposition klarar sig bättre. Känner du rätt folk på rätt plats eller rätt myndighet och spelar med i deras spel så är det mesta ok. Pengar spelar klart en stor roll.

Skatt betalas mer eller mindre om man vill beroende på vilken bolagsform man bedriver och hur det deklareras. Vissa områden är prioriterade och där ges skattebefriade år.

Relationer är viktigt! Har du en bra advokat så löser det många problem. Ett annat vanligt problem är att Thailändare aldrig vill förlora ansiktet, och det kan bli jobbigt. Det kan även vara svårt att lita på dem i vissa avseenden.

Vilka är de största utmaningarna med att driva företag i Thailand?

Byråkratin vid importfrågor är jobbig, om man tar sig an allt själv, och det är även svårt att hitta folk som man kan lita på till 100 %. Det är även så klart inte helt lätt att få lönsamhet i ett litet bolag. Allt tar tid - det är otroligt påfrestande att behöva vänta på mycket.

Det verkar som mycket av problemen handlar om tillit. Är Thailändare inte pålitliga?

Jodå, men inte alltid. Som exempel har vi folk anställda som vi aldrig ger pengar för att betala något. De kan försöka ta en del av kakan och se det som OK. Andra anställda vi har funkar bättre så det varierar mycket såklart. Dock kommer många av dem sällan i tid och aldrig är allt 100 % OK. Det går inte att säga ”No problem” för det stämmer sällan!

Kan du det Thailändska språket?

Ja och Nej. Jag har läst en kurs i Thai under sex månader men jag tränar för lite. Jag talar varje dag med Thailändare men mycket saknas, men det kommer mer för varje dag som går. Ska du hit så kan jag verkligen rekomendera att studera Thai och inte ge upp. Allt blir lättare då – tröskeln är inte så hög.

Är det något ni saknar med Sverige?

Ja. Ordning och reda är en sak och en annan är att det funkar att hålla kontakt med myndigheter via internet och mejl i Sverige. Det gör det inte på samma sätt här. Viss mat saknar man och årstiderna med hösten och våren. Men vi åker hem ibland så vi får uppleva det till viss del.

Hur ser planerna ut framöver?

Vi kommer att ta det som det kommer de närmsta 3-5 åren, sen vet vi mer vad vi gör. Kanske säljer vi bolagen då det finns intressenter på uppstartade och fungerande bolag i Thailand och Phuket. Det innebär ju nämligen arbetstillstånd för hela familjen, enklare visumregler för bolagsägare etc . Sen kanske vi startar upp något nytt på en annan plats i världen, eller här igen. Många idéer finns!

Några övriga tips eller tankar till andra som funderar på att starta eller flytta sin verksamhet till Thailand?

Sätt planerna i verket nu med vad ni än vill göra och börja planera omgående. Passa på när ni har tid där hemma. Det tar ju dock någon månad eller så för att få planerna i verket och den tiden skall utnyttjas vist!

Sätt bara fart och ta en liten chans. Pengarna försvinner ju i alla fall så som den globala ekonomin ser ut nu och då har jag hellre kul samtidigt och gör något som vi verkligen vill syssla med.

Ta hjälp av andra som gått på minor så du slipper att göra samma misstag.

Finns det ett bra underlag för det du vill bedriva? Vi kollade runt i 24 månader innan.

Finns det konkurrenter inom ditt område? Hur lyckas du bättre än dem? Till exempel finns det 18 dykfirmor i området – varför starta en till? Vad finns det brist av?

Inget går heller på kort tid. Räkna med minimum 3-6 månader för uppstart av bolaget i sig. Ta hjälp av ackrediterade firmor omgående om du stöter på problem.

Ha ett kapital så ni klarar er ett år och var öppen och glad mot alla så fixar sig allt!

Glöm all hjälp från Sverige i form av Lan, ALMI, Exporthjälp, Banker, försäkringskassan och andra myndigheter.

Kolla på prioriterade områden på sajten BOI: The board of investment of Thailand.

Det kommer att dyka upp 1000 andra saker men det fixar sig alltid och man ger aldrig upp, aldrig. Det går!

Lenethe och Pär Emanuel med Huey 8 år, Alouette 6 år och Bell 2 år.

De tre bolagen som familjen Emanuel driver är:

Omnimarine/ Phuket Ribcharter
Phuket Candybar
Globel Environmental

Välj kommun från listan