Skulle behöva ett "bollplank"!

219
1
Hej

För 3 år sen började jag utveckla det som i dag blivit mitt företag. Det består av en hemsida som beskriver var man kan äta, bo och göra längs Göta Kanal med omnejd.

Idén är att slippa klicka runt i kartprogram, andra hemsidor, titta i databaser utan på ett och samma ställe hitta kontaktuppgifter, öppettider och information om företagen.

Man väljer först ett geografiskt område man är intresserad av och sedan väljer man symbolen för t.ex hotell eller stuga. På kartbilden kommer då symboler upp där företaget ligger. Hitta.se har lite av den tekniken.

Rör man med musen över turistsymbolen kommer information om företaget fram. Det är gratis att visa sig med bara sitt företagsnamn och vill man visa mer informtion köper man en information ruta med bild.



Nu har jag tusen funderingar på hur jag ska utveckla och gå vidare.

Ska jag koncentrera mig på Göta Kanalområdet eller täcka hela Sverige...?

Mer detaljkartor över flera tätorter? -Ja fler tätorter kommer till. Det är säkert.

Priset på annonserna jag säljer till företagen har varit svårt att sätta.

Andra liknade annonser kostar allt från 250 kr/år till flera tusen...

Det är en övervägningsfråga - pris = efterfrågan vs tillgång....



Hatar att sälja och ändå startar jag sajten....knäpp jag är... :wink: !! Men jag gillar turism och känner branchen väl. Är också god vän med datorn....

Tänkte anlita någon som säljer men vet inte om jag har råd med det. Ska någon sälja på provison måste priset på annonsen vara högt. (tror jag)



Finns det någon som vill vara bollplank åt mig och min sajt.???

Kolla in http://www.upplevelsekartan.se



Jag har andra ideer jag gärna vill bolla ....



ha en bra dag!



// Söderberg
758
1
Turismen eller hellre besöksnäringen, är trots alla fina broschyrer [br]ett nästan helt outforskat område. Vad som förvånar mig mest är [br]faktiskt all denna fantasilöshet som verka råda överallt. [br]Slå upp vilken broschyr som helst - hemsida me för den delen, [br]så handlar det nästan uteslutande om campingplatser, några cykelleder [br]och sedan en massa restauranger. Barnen vill inte följa med på museum, [br]så därför bli det inga sådana besök - ändå så kryllar turistinformationen av [br]just museum och stora stenar som är väl värda ett besök. :( [br]När tänker turistbranschen utvecklas, så att den bättre svara upp mot [br]dagens krav som finns. [br]Nu tycker jag att din hemsida försöker ta lite nya grepp - men saknar ändå [br]det där som är spännande. Nu ska ju inte du behöva klä skott för att [br]turistnäringen är out of date :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
50
När det gäller säljare på provision så är det inte säkert att annonserna behöver vara så dyra. Man kan ju sy ihop flera paket med annons, redaktionell text etc. Spruta ideer helt enkelt. Dessutom så är ju området ganska så stort även om du väljer att bara fokuser på Göta Kanal området. Det finns säkert ganska många hotell, restauranger, vandrarhem och andra "turistattraktioner". Det borde kunna gå att motivera en säljare att aktivt jobba med detta. Kanske inte täcker en heltidsstjänst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.