Crowdfunding är spännande. Det är lite som att starta företag tillsammans med andra som genom sitt bidrag med pengar visar att de tror på idén, samtidigt som du själv behåller kontrollen över företaget. Just det är en av de stora fördelar som många ser – att man slipper en investerare som sätter in ett stort belopp och därefter står och flåsar i nacken och väntar på sin avkastning.

Vad är crowdfunding?

Crowdfunding är en sorts finansiering som går ut på att en grupp människor donerar en summa pengar var till ett projekt som de finner intressant. Crowd betyder folkmassa och funding betyder finansiera eller "samla in" på engelska. Detta är ett smart sätt att få ihop kapital utan att behöva gå till bank och andra finansiärer. De som sätter in sina pengar i projektet eller affärsidén kan ibland få förtur till köp av produkten till ett reducerat pris eller så ingår produkten så den skickas när den är klar. I vissa fall erbjuds även delägarskap i form av aktier eller optioner för de investerade pengarna.

Var kommer idén ifrån?

Crowdfunding eller gräsrotsfinansiering, folkfinansiering eller massfinansiering som också är namn som används, har sitt ursprung i USA men har även spridit sig till Sverige och i stort sett hela världen. I branschen delar man i princip upp företagen i två olika typer:

Företag i den ena kategorin tar sikte på ursprungsidén – att samla in pengar till olika typer av kreativa projekt där bidragsgivaren belönas genom att få ta del av produkten tidigt eller vara med och synas på vernissage och visningar och liknande. I sammanhanget bör man inte glömma bort den amerikanska välgörenhetskulturen, som är djupt rotad i denna kategori.

Den andra kategorin, som på senare tid har kommit att få allt större betydelse, inriktar sig på att använda crowdfunding som en modell för att hitta finansiering till rena affärsprojekt. Här är crowdfunding alltså ett alternativ till riskkapital eller någon form av notering på handelsplats.

5 tips för att ökad chans att få in crowdfunding-kapital

  • Engagera följarna: Gör detta genom att skapa en övertygande berättelse om ert företag eller er produkt och engagera publiken, er "crowd". De vill känna att de är en del av er resa, så det är smart att involvera dem så mycket som möjligt. Alla är inte intresserade av pengar utan lägger gärna pengar på en bra idé.
  • Hitta en huvudinvesterare: Om möjligt, börja med att hitta en större investerare. Det kommer att sända en stark och positiv signal och väcka intresset för affärsidén.
  • Lyft fram det som skiljer er: Om er affärsidé är innovativ och kan förändra branschen så ska ni vara tydliga med det i beskrivningen. Investerare är alltid på jakt efter nästa stora företag som till exempel Spotify eller Klarna.
  • Ta hjälp av era investerare: Det kan vara lämpligt att ta hjälp av de som investerat i er affärsidé. De kan exempelvis fungera som varumärkesambassadörer och hjälpa till att skapa professionella kontakter.
  • Kommunicera: För en ständig dialog med investerarna i sociala medier för att upprätthålla en god relation med dem. Mejl kan med vara bra att skicka om hur projektet fortskrider.

Tipsen är hämtade från Camilla Civardi, Lunds universitet, som gjort avhandlingen Equity Crowdfunding: What about the Crowd.

Här är en lista med tolv sajter som vi anser är de mest intressanta i branschen just nu.

Tänk på: Vanligen tar sajten någon eller några procent av de pengar som samlas in, så du är medveten om det. Men och andra sidan kostar det sällan något att starta ett projekt. Villkoren kan skilja sig åt, så kolla upp vad som gäller.

1. Kickstarter

Kickstarter, som är ett av pionjärföretagen, sysslar uteslutande med donationsbaserade projekt och är kända för att hjälpa tekniska och kreativa entreprenörer att finansiera sina projekt innan de får lån eller kan ro hem riskkapital. Det kan handla om kreativa projekt, som en konstinstallation, en cool klocka eller det senaste inom matlagning och kök. Företagets användare har finansierat mer än 155 000 olika projekt med totalt över 4 miljarder dollar sedan starten 2009. De senaste åren har dock Kickstarter fått kritik för att ha blivit woke där de främst stöttar politiska projekt som de själva gillar samtidigt som de stänger ner insamlingar som går emot deras agenda.

Kickstarter.com

2. Indiegogo

Indiegogos användare skapar vanligtvis kampanjer för tekniska innovationer, kreativa verk och samhällsprojekt. Crowdfunding plattformen fungerar på liknande sätt som Kickstarter.

Användare väljer mellan två alternativ: "fixed" och "flexible funding". Fixed är bäst om projektet behöver en viss summa pengar, medan det flexibla är bra för kampanjer där du kan dra nytta även av en mindre summa pengar.

Indiegogo.com

3. SeedInvest

Förenklad startup-finansiering kallar de sin tjänst själva. Sajten SeedInvest är för startups som letar efter finansiering för att komma igång och har sedan starten 2012 lockat mer än 620 000 investerare och hjälpt över 250 startups att samla in mer än fyra miljarder i finansiellt stöd.

Se även: Crowdlending - en annan form av finansiering till företag

4. RocketHub

Rockethub är för entreprenörer som letar riskkapital eller för att finansiera sin konst, affärsidé, vetenskapsprojekt eller sociala projekt. Du kan pitcha din idé på plattformen och därigenom skapa intresse och få feedback hur du kan utveckla affärsidén. Dessutom kan Rockethub hjälpa dig att hitta andra nystartade företag, samt annonsera och marknadsföra ditt företag. Värt att känna till: Rockethub behåller fyra procent av en fullt finansierad kampanj och 4 procent per transaktion. Om finansieringen inte når målet så får du ändå behålla dina pengar, men då behåller företaget hela åtta procent av de pengar du samlat in.

Rockethub.com

5. Mightycause

Mightycause grundades 2006 som en insamlingsplattform för att hjälpa ideella organisationer och personer att samla in pengar online för sina ändamål. Många som arbetar ideellt har sajten som favorit då de endast tar ut en genomsnittlig avgift på 1,2 % av donationsbeloppen vilket får anses vara väldigt bra för den som letar crowdfunding. Sedan Mightcause grundades 2006 har över 150 000 ändamål stöttats via plattformen.

Mightycause.com

6. Causes

Causes är en kampanjplattform online med fokus på sociala, politiska och kulturella frågor. 186 miljoner användare i 156 olika länder - det säger något om intresset för att driva politiska kampanjer och välgörenhet. Förutom insamling av pengar erbjuder Causes också ett socialt nätverk där du kan hitta personer med gemensamma intressen genom att söka bland kategorier som djur, mänskliga rättigheter och miljö.

Causes.com

7. Patreon

Patreon är populär bland digitala kreatörer som YouTubers, podcasters och bloggare. I stället för att du samlar in engångsdonationer har du i stället möjlighet att erbjuda en prenumerationsmodell där dina följare regelbundet kan bidra med en viss summa pengar varje månad eller per skapelse. Detta dras automatiskt från kundens/följarens konto. Artister kan även skapa relationer med sina fans och leverera exklusivt innehåll till sina Patreon-abonnenter som ett incitament att fortsätta finansiera dem. Den senaste tiden har dock en rad kända Youtubers lämnat plattformen då Patreon stängt av användare med vagt formulerade argument.

Patreon.com

Relaterat filmklipp: Deplattformering & yttrandefrihet: vem bestämmer vad som får sägas?

8. AngelList

AngelList har specialiserat sig på att hitta affärsänglar till företag som har utvecklat en high-tech produkt och vill föra projektet vidare i bästa Silicon Valley-stil. De har funnits med i branschen tidigare; huvudsakligen som ett venture capital-företag med samma inriktning men de har nu tagit upp stafettpinnen för Crowdfunding också. Detta verkar ha skördat framgång hos de investerare och affärsänglar som jobbat med mer traditionella metoder för att investera kapital i techbolag.

Angel.co

9. CircleUp

CircleUp är platsen för entreprenörer som vill skala upp i stället för att utveckla sina idéer på egen hand. Men urvalsprocessen är stenhård och du måste ha en omsättning på minst 1 miljon dollar bara för att bli listad på webbplatsen.

Circleup.com

10. GoFundMe

GoFundMe lanserades 2010 har tillsammans med sina 70 miljoner användare samlat in över 5 miljarder dollar. Trots sitt namn går det bra för företag att söka finansiering på denna plattform. Den tidigare sajten Crowdrise har numer blivit en del av GoFundMe.

Gofundme.com

11.  Plumfund

Efter att webbplatsen Plumfund presenterades i TV-serien Shark Tank i USA och fick en investering från Kevin O'Leary har sajtens kampanjer samlat in över 350 miljoner dollar. Det som skiljer denna från många andra sajter är att det är helt gratis att lägga upp projekt och få hem finansiering, något som de flesta andra plattformar vanligtvis tar några procent av den insamlade summan. Den är klart värd att kolla närmare på.

Plumfund.com

12. Pepins

Pepins finns i Sverige och är en sajt för tillväxtbolag som erbjuder finansiell rådgivning och kapitalanskaffning genom öppna (crowdfunding) eller slutna (private placements) nyemissioner, samt skräddarsydda börsintroduktioner. De lyder under Finansinspektionens tillsyn. Det som skiljer Pepins från många andra aktörer är att innan ett bolag presenteras på sajten gör de själva en grundlig besiktning/due dilligence av bolaget för att säkerställa att värderingen är vettig, vilket kan öka chanserna för en lyckad emissionen. Investerarnätverket består av ca 57 000 medlemmar och sedan lanseringen 2016 har plattformen rest över 970 miljoner kronor och hjälpt 34 bolag med drygt 30 000 nya delägare. FundedByMe som var den svenska pionjären inom gräsrotsfinansiering har numer gått ihop med Pepins under deras namn.

Pepins.com

Lycka till och tipsa oss gärna om du har skickat upp en kampanj, så kan vi kolla närmare på din idé.

Läs vidare: 5 fallgropar i crowdfunding-karusellen

Läs mer om crowdfunding HÄR.



Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2019-07-16 15:35
Och vill du starta en crowdfunding-plattform – hör av dig så kan vi se vad vi kan hitta på tillsammans. Vem ska jag kontakta?
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.