Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Crowdfunding – ett sätt att finansiera ditt projekt?

Dela artikeln
onsdag, 23 augusti 2017 0
Andreas Jansson, entreprenör och privat investerare. Andreas Jansson, entreprenör och privat investerare. Text av Carin Andrén

Andreas Jansson arbetar som privat investerare. Han undervisar också i ämnet investeringsfilosofi. Upprinnelsen till hans stora intresse för investeringar var från början en bok han läste som heter Rich dad, poor dad Vägen till ekonomisk framgång av Robert T Kiyosaki.

– Den boken handlade om fastighetsinvesteringar. Under min studietid då jag studerade vid Ekonomihögskolan i Lund så förstod jag att man kan finna investeringar i mer än bara fastigheter, till exempel i företag. Om man väljer rätt typer av företag så kan man få bra avkastning.

Crowdfunding kallas också för Community funding och är egentligen inget nytt fenomen. Det handlar om att många människor går ihop för att finansiera ett bolag eller ett projekt som de gemensamt vill se förverkligas. Det finns tre varianter som är de mest populära i nuläget. Andreas Jansson förklarar:

– En av varianterna är en så kallad rewardbased crowdfunding och den baseras på att investerare donerar till bolag för att sedan få en produkt.

– Den andra typen fungerar som så att man crowdfundar lån. Människor lånar ut pengar till bolag mot viss ränta. Så gör till exempel företaget Toborrow som jag arbetar med.

– Tredje formen är Crowdfunding av eget kapital eller delägarskap. Bolaget Funded By Me arbetar på det sättet bland andra.

Den vanligaste typen idag i Sverige är den förstnämnda, alltså rewardbased crowdfunding. Den kallar han också för kickstartvarianten. Om de andra båda formerna säger han:

– Delägarskap och lån växer kraftigt just nu.

Det bästa med crowdfunding är enligt Andreas Jansson att man kan hitta ett nytt sätt att hjälpa duktiga entreprenörer att förverkliga sina drömmar. Samtidigt kan man skapa bra produkter och tjänster som behövs i samhället.

Crowdfunding är ju förhållandevis nytt här i landet och det finns utmaningar på vägen, säger han.

– Det behöver marknadsföras mycket mer i Sverige så att fler får upp ögonen för det.

Oberoende av vilken plattform som företaget är intresserat av så finns det en del krav som ställs. Det viktigaste är att man har ett koncept som är färdigt att säljas och gärna ett proof of concept också som visar att någon är villig att köpa produkten eller tjänsten.

– En bra story om bolaget är bra att ha. Det är viktigt att man kan förmedla storyn på ett bra sätt också. Man får räkna med professionella investerare som primärt vill tjäna pengar, men också fler och fler privatpersoner som vill gå in och stötta bolag som har en bra vision och värdegrund.

Andreas Jansson hjälper företagare i den här processens olika steg och det är alltfler som upptäcker nyttan.

– Fler är intresserade av att stötta de speciella bolag som de vill se i samhället och vars produkter och tjänster de tycker ska finnas därute.

Ämnen

Välj kommun från listan