Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur kan man som företagare dra nytta av den växande delningsekonomin?

Dela artikeln
lördag, 15 oktober 2016 0
Hur kan man som företagare dra nytta av den växande delningsekonomin?

Framför allt öppnas nya möjligheter till finansiering vid sidan av banklån och andra mer traditionella finansieringsformer.

Delningsekonomi handlar om att använda underutnyttjade resurser bättre. Det kan vara dina verktyg som ligger oanvända hemma för det mesta eller en plats i din bil när du kör från Stockholm till Göteborg. Här finns möjligheten både att få tillgång till saker billigare än annars – genom att hyra istället för att köpa - men också att tjäna extra pengar på att hyra ut eget kapital, som verktyg, kontorsyta eller en bil.

Men delningsekonomi inbegriper också ett mer effektivt utnyttjande av immateriella resurser, som personers tid, kunskaper eller pengar.

Crowdfunding är ett samlingsbegrepp för olika typer av gräsrotsfinansiering där privatpersoner ger eller lånar ut pengar till projekt de tror på, utan en bank som mellanhand. Kända internationella plattformar är Kickstarter och Indiegogo.

Crowdfunding kan i sin tur delas in i fyra olika huvudtyper.

1) Donationer. Här skänker givarna pengar utan att få någon ersättning. Det är en form av crowdfunding som exempelvis används för att finansiera olika kulturprojekt, men också forskning. CrowdCulture är en svensk plattform för finansiering av olika kulturändamål.

2) Reward. Här får givarna någon form av belöning som tack för att de skänkt pengar. Ibland kan det fungera som ett slags förköp av en produkt, ”skänk minst 200 kronor och få ett exemplar av boken när den publiceras”. Ett exempel på företag som använt denna finansieringsform är hamburgerbaren Flippin’ Burgers i Stockholm som 2011 lanserade en kampanj på FundedByMe. Den som gav minst 150 kronor utlovades ett presentkort med ett 2 för 1-erbjudande på valfri hamburgermeny. 185 personer skänkte tillsammans 36 352 kronor.

3) Equity. Här erbjuds ägarandelar i utbyte mot kapital. Det här är en finansieringsmodell som exempelvis företaget Virtuous Spirits AB använt sig av. Företaget tillverkar svensk vodka med naturliga smakämnen. Virtuous Spirits fick ett Almilån på 350 000 kronor, men valde att också göra en crowdfundingkampanj via FundedByMe för att få in mer kapital och ambassadörer för företaget. I slutet av 2014 hade företaget fått in drygt 2 miljoner kronor från sammanlagt 208 investerare, vilket motsvarar 4 procent av företagets aktieandelar. Produkterna säljs idag via Systembolaget och flera restauranger.

4) Peer-to-peer lån innebär helt enkelt att privatpersoner lånar ut pengar till andra privatpersoner eller företag, men utan att gå via en bank. De kan därmed själva avgöra vilka lån de vill satsa sina pengar i. Det här är den snabbast växande sektorn inom crowdfunding och här finns till exempel svenska plattformen Toborrow.

Vilka är då fördelarna med crowdfunding, jämfört med mer traditionella finansieringsformer? En viktig aspekt är förstås att det kan bidra till projekt som har svårt att få banklån eller riskkapital. Det kan bero på att man har en affärsidé som banken har svårt att bedöma utsikterna för eller att man inte har tillräckligt med säkerhet i företaget.

Men de stora fördelarna ligger just i begreppet crowd. Genom att hitta donatorer och investerare i en bred skara som tror på produkten/tjänsten och som är engagerade i att denna ska komma ut på marknaden får man på ett tidigt stadium ett nätverk av ambassadörer. I vissa fall kan gräsrotsfinansieringen bidra med att man redan innan lansering byggt upp en kundkrets, som i fallet med Flippin’ Burgers där de som investerade fick ett 2 för 1-erbjudande och därmed hade anledning att besöka restaurangen. Crowdfundingkampanjen blir också ett sätt att marknadsföra produkten på ett tidigt stadium. Och sist men inte minst fungerar den som ett slags marknadsundersökning. Möjligen tror inte banken på din idé, men om två hundra personer är beredda att investera i den kan det vara en signal på att det finns en marknad för den. Om kampanjen å andra sidan inte lyckas kan det också vara en värdefull signal.

Ämnen

Välj kommun från listan