Mikael Roupé, driver konceptet Pitch Bar™, som är en mötesplats där både mer etablerade entreprenörer samt de med nystartade företag kan komma och berätta om sin affärsidé. Där får de feedback på vad de kan göra bättre eller annorlunda. I slutändan är tanken att Mikael ska få med sig så många spännande investeringsobjekt som möjligt, för att se om någon eller några av dessa entreprenörer kan få in pengar för att kunna expandera sina verksamheter snabbare. Här delar han med sig av några av sina bästa tips på vad man ska tänka på när man presenterar sin idé för en investerare.

För det första så tipsar Mikael om att det är viktigt att du är väl förberedd. Tiden man får på sig för att presentera eller pitcha som det ofta kallas i sådana sammanhang, är ofta väldigt kort. Det unika med din affärsidé måste komma fram tydligt, menar han. 

- Det handlar om försäljning. Du ska sälja in idén om att den du träffar ska vilja investera i dig och det du gör. Lyft även fram din slutkund. Varför ska slutkunden köpa din produkt? Och varför ska denne välja dig och dina produkter, framför alla andra som redan finns på marknaden?

Sedan behöver du också vara tydlig med vad den som eventuellt investerar i ditt bolag får ut av det, tillägger Mikael. Ju mer pengar du vill ha, desto längre bör du ha kommit i ditt företagande, tillägger han. Handlar det om mycket pengar räcker det alltså inte med att bara komma med en affärsidé. 

- Däremot kan man gärna dra sin affärsidé i ett tidigt stadie för mig. Jag tipsar gärna om kontakter som kan hjälpa dig på vägen, samt ger dig feedback på hur du kan utveckla din idé så att en investerare eventuellt kan vilja hoppa på tåget längre fram. 

Hur vet man att du eller någon annan som man pitchar idéer av inte stjäl idén och gör den till sin?

- Det kommer inte att hända, med mig eller någon av dem som jag jobbar med. Det skulle vara det sista vi skulle göra någonsin. Det skulle sprida sig och världen är liten. Så jobbar vi helt enkelt inte, säger Mikael med eftertryck. 

Dessutom är det så att det krävs mycket jobb när man skapar ett bolag. Själva idén om det man vill förverkliga är bara en liten del av kakan. 

- Har man däremot en teknisk innovation och ska söka patent på den så ska man inte berätta om den innan. Då ska man söka hjälp så man skyddar sina lösningar. Det gäller inte bara i sammanhang när man möter investerare utan generellt, sätt när man är ute och nätverkar. 

Vad är det roligaste med att vara ute och träffa entreprenörer?

Att få se få se glittret i ögonen hos dem jag möter. Att få träffa så många som brinner för sin sak och är glada och lyckliga och som har stora visioner. Det ger mig massor av energi. Det är få som kan gå till jobbet och säga att de hela tiden är glada. 

Kan alla typer av företag komma till dig och presentera sig?

- Ja, det kan de. I de fall där jag inte förstår affärsidén kommer jag att säga att jag inte förstår vad de vill göra. Sedan försöka hitta någon annan duktig de kan samarbeta med eller någon annan investerare som kan ta ställning till det. 

Vissa tekniska lösningar kanske han inte förstår hur pass bra de är, tillägger han, men har man en problemlösande affärsidé, då framgår det ju oftast vad jag tillför slutkunden. 

- Det är därför, som jag redan nämnt, bra om man har slutkundens perspektiv när man presenterar sin idé. Om man sitter där jag sitter måste man tänka: Är det här bra? Löser jag någonting? Gör jag ditt liv lättare? Ja, då är det nog värt att betala för det. 

Mikael menar att han tar hellre en bra entreprenör med en halvdålig affärsidé än en superbra affärsidé med en halvdålig entreprenör. Det handlar helt enkelt om att någon måste utföra uppdraget. Någon som har viljan, uthålligheten och visionen från början, menar han.

- Ibland landar man faktiskt inte med bolaget där man tänkte från början. Marknaden utvecklas. Är man inte en entreprenör eller grundare som kan följa med i utvecklingen, då har vi ju redan stagnerat från början. Hellre att någon är lite smått galen och tänker att ”jag ska ta det här hela vägen”. Då blir det bättre förutsättningar för att lyckas. 

Är det okej att presentera flera idéer samtidigt för en investerare?

Som investerare skulle jag föredra en affärsidé där man är fullt fokuserad och lägger hela sin tid på just den. Men sedan är det ju så att många som driver bolag driver flera projekt parallellt och det är vi vana vid när vi möter entreprenörer. Man behöver ju inte gör allt själv heller. Det är bra att få med sig ett team och eller personer som man kan delegera vissa uppgifter till. 

Mikael tipsar även om vikten av att prioritera sin tid. Gör en lista med de områden som intresserar dig mest och börja binda ihop dem, så börjar vi där, säger han. Kanske blir det att du får ihop en idé till ett enda bolag som har fem olika tjänster. 

Är det alltid bra att ta in pengar i alla skeden eller är det bättre att låta bli?

- Det är inte alltid rätt att ta in pengar och nu pratar jag lite emot mig själv, men om man kan skapa sitt bolag utan att ta in externt kapital, så är det att föredra. Då får du behålla mer av ditt bolag. I vissa fall är det dock oftast inte möjligt att expandera sitt bolag bara på egen kassa. Till exempel om man snabbt ska lansera sin tjänst eller produkt globalt. Det är det få som klarar att genomföra på sin egen kassa. 

Mikaels jobb är helt enkelt matchmaking, förklarar han. Precis som i ett äktenskap är det viktigare att gifta sig med rätt person, för då blir livet roligare. Om en investerare kommer in i ditt företag och vill börja bestämma över hur saker och ting ska vara så ställs ju saker på sin spets. Ge därför bort så lite av ditt bolag som det bara är möjligt, fortsätter han. 

- Det här är en förhandlingsfråga från början. Vad är du god för när du funderar på kapital? Se till så du inte hamnar i en desperat situation. I en situation där någon anar att den här personen behöver massor av pengar eller att det är akut. Då har man ett sämre förhandlingsläge, säger Mikael. 

På frågan om hur man ska värdera sitt företag så förklarar han att det finns ett flertal olika värderingsmodeller och här är hans tips att det är bra att ta hjälp av någon som kan göra värderingen. Däremot bör det inte vara samma person eller personer som eventuellt ska investera i företaget, utan oberoende parter. 

- Om man googlar så finns det många värderingsmodeller man kan hitta. Det finns olika värderare och värderingsinstitut. Det finns väldigt många vägar att gå. När du tar in en investerare så låt göra värderingen ihop med en oberoende part så du är delaktig. Kom alltid ihåg att de som är på andra sidan och vill investera alltid vill köpa en så stor del av bolaget så billigt som möjligt.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.