Det finns i vårt land ca 600 franchisesystem. Flera av dessa går inte särskilt bra. Många konflikter pågår och rättegångar äger rum där såväl franchisegivare som franchisetagare stämmer varandra.

I ett väl fungerande franchisesystem tjänar båda parter pengar. Franchisegivaren måste ha en hemul inkomst för att kunna utveckla systemet och nätet och kunna ge en god support som systemets franchisetagare efterfrågar. Franchisetagaren måste få ett finansiellt överskott för sina ansträngningar och få tillbaka sitt insatta kapital över tid.

Min rekommendation efter 20 år med franchising är att det ofta kan var klokt att ta hjälp av en duktig franchiseekonom för att beräkna rätt avgifter för systemet. Man bör också ta hjälp av en franchisekunnig advokat för att få hjälp med rätt avtal. Det händer mycket inom det aktuella rättsområdet. En konsult, specialiserad på franchising, kan vara trygg att hålla i handen för att skapa rätt koncept, en bra jämvikt i förhållandet, en tydlig dokumentation av rätt saker, mm. 

Att anlita expertis innebär ofta en lägre kostnad jämfört med att med tid och pengar bekosta en rättegång. Det innebär en stor förlust i pengar, tid, badwill mm att tvingas dra sin schism till rättegång. Det är lika lätt att göra rätt! Från början.

Ibland hör man talas om termen ”franchise-light”. Det är ofta endast en undanflykt från en lat företagsledare som ej gjort sin hemläxa ordenligt. Troligen hade systemet mått bättre av att vara en frivilligkedja, ett licensförfarande eller finnas i någon annan form. Eller utvecklats i sin befintliga skepnad. Dåliga koncept och avtal skapar tyvärr ett dåligt rykte för en fantastisk och framgångsrik samarbetsform.

Alla goda system har i begynnelsen testat sin idé i verkligheten genom pilotdrift. Vässat, dragit ifrån, lagt till eller till och med lagt ner och gjort om. Allt är inte franchiserbart, andra samarbetsformer kan vara lämpligare. Alltid sker en tämligen omfattande och djupgående utbildning av berörd personal hos leverantören när det gäller produktion av koncept, avgifter och avtal. I den tvåvägskommunikation som äger rum är det ju ett krav att organisationen ger en omfattande input. 

Ibland kan en second opinion från en franchisekunnig expert duga gott. Denna är alltid bättre än försöka själv!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.