Webbutik för att sälja utomlands?

114
Jag behöver lite råd. Jag har en hemsida där jag skriver om gamla kameror, fotografi etc. där jag har ganska bra trafik till och från, och kan säkert få upp rejält om jag anstränger mig. (www.retrocamera.net, som högst 4500 unika om dagen i slutet av förra året, just nu lägre dock för jag har varit lat).

I februari sålde jag min första bild till en tv-reklam i Spanien för ett storföretag. Det gör mig lite sporrad att kanske börja sälja bilder och begagnade kameror utomlands. Jag har det tekniska kunnandet och har anpassat zencartbutiker (www.xoda.se/handla) tidigare.

Det som jag är lite tveksam över är det juridiska och frakt/leverans. Någon som har råd hur jag ska tänka kring detta? Hur fungerar det med reklamationer, distansavtal etc när man säljer till utlandet? Är det så enkelt som att bara ta min svenska butik, göra engelsk variant och lägga på Paypal betalning och frakt för olika områden?
21
Detta är inte riktigt min gebit, så snälla rädda mig om jag säger fel.[br][br]Moms - lägger du inte på inom EU, men både deras och ditt VAT skall stå på fakturan.[br]Frakt - det avtalar du om med din kund, men förslagsvis tar du fram ett alternativ som passar dig och tar ut denna kostnaden på fakturan (sätt info på hemsidan om hur mycket frakten kostar så slipper dina kunder en otrevlig överraskning)[br]Tull - inom EU behöver du inte göra tullfakturor på det du skickar (skickar du utanför kan du också anlita din kurir till att göra det för dig men det blir merkostnader)[br][br]Vad gäller det juridiska har jag noll koll, men jag skulle tro att Kommerskollegium kan svara på många av dina frågor, http://www.kommers.se/ Sen skulle jag också tro att du inom vissa gränser kan forma egna ramar för avtal. Vet inte om detta stämmer, men jag har hört att om man köper en märkesTV exempelvis, hos NetOnNet, så gäller inte samma reklamationsregler som hos en konkurrent. Trots att det är samma TV och säljs i samma land. Detta för att det bakom NetOnNet står tyska ägare (?) som skickar TV till Sverige och därför säljs den under tysk lag som inte är lika omfattande. Jag har ingen aning om detta verkligen stämmer. Det är inte riktigt vad du beskriver, men i såna fall som svenskt företag som säljer i Sverige så gäller svensk lag, även om mottagaren är utanför Sverige.[br][br]När jag har importerat utanför EU så har jag läst deras avtal och har det inte varit okej med mig så har jag inte beställt. Sen de gånger något varit trasigt så har jag bara låtit det vara, det är inte lönsamt att skicka tillbaka. Frakt och tull kostar mer än den enskilda varan.[br][br]I princip undrar jag om det inte bara är så enkelt som att översätta sidan till engelska och köra på. Hoppas detta har kunnat vara till någon hjälp, men det finns många duktiga på detta forumet som säkert kan bidra med nyttig information. Lycka till!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.