Initiala kontakter med USA ang. återförsäljning av produkter

13
Hej!

Jag har fått en idé att bli återförsäljare för en amerikansk produkt som jag än så länge inte hittat någon återförsäljare för i Norden. Produkten är dock redan etablerad i Sverige och de flesta köper produkten direkt från USA, men vissa känner sig inte bekväma med att handla på kort istället för faktura, leveranstiden kan vara ganska lång, bök och stök med tull samt att garantiförhållandena är oklara.

Av den anledningen så tänker jag försöka att kontakta den här tillverkaren i USA för att försöka bli deras återförsäljare i Sverige och förhoppningsvis Norden. Naturligtvis kommer jag att behöva ha lite hjälp med detta på olika sätt och jag hoppas på en god start på detta forum.

Jag driver idag en enkild firma och frilansar inom den branschen där dessa produkter används. Jag har ingen bakgrund som återförsäljare sedan innan och skulle absolut behöva lite tips och råd på hur man snabbt organiserar sig så att det går snabbt och smidigt att ta ordrar, packa, beställa hem etc. Jag har just nu ett bokföringsprogram som jag har förstått att man kan enkelt koppla till en webbutik, det tänkte jag prova. Hur gör man med själva paketeringen och skeppningen av varorna? Avtal med fraktbolag, t ex? Inhandling av paketeringsmateriel?

Sen så undrar jag lite hur man formulerar sig korrekt med företag i USA när man tar dessa kontakter. Är det någon som har korresponderat mycket som har lite råd och tips?

Vad ska man tänka på när det kommer till avtal t ex. Ska man ta jurister till hjälp och var hittar man sådana?

Det finns en miljon frågor om detta såklart, men jag skulle verkligen behöva lite tips om vad jag ska tänka på när jag nu tänker ta de initiala kontakterna med företaget så att jag inte gör bort mig på en gång och bränner någon bro.

Tack för hjälpen på förhand. Ser fram emot svar.

//Nille

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.